luxor 5061

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta
 
Inlägg: 4595
Blev medlem: 2006-10-07

luxor 5061

Inläggav zapanasta » 2012-11-24 18:33

Dessa dök upp i dag när jag var på tippen en sväng,fick dom av en karl som varit så noga att han tom rensat lådorna innan han skulle slänga dom :)

Fick med allt utom basrör och dämpmatreal,det hade han hunnit dumpa,men det gör inget för jag har orginalgrejer i förrådet (rör och dämpmatreal)

Skriver väl en rad när jag fått dom spelbara :)

Bild

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio
 
Inlägg: 880
Blev medlem: 2012-03-24

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-11-24 18:43

otroligt på något sätt att du lyckas hitta alla dessa Luxor grejer gång på gång :D

jag har också en gång ägt ett par 5061. Minns att bafflarna inte var limmade så jag spegelvände den ena för att få matchande höger/vänster par.

Användarvisningsbild
zapanasta
 
Inlägg: 4595
Blev medlem: 2006-10-07

Inläggav zapanasta » 2012-11-24 19:03

GrosvenorAudio skrev:otroligt på något sätt att du lyckas hitta alla dessa Luxor grejer gång på gång :D

jag har också en gång ägt ett par 5061. Minns att bafflarna inte var limmade så jag spegelvände den ena för att få matchande höger/vänster par.


Haha,ja det har ramlat in mkt luxor på slutet nu :)

Stämmer att bafflarna är skruvade,så jag kommer att spegelvända dom jag ochså......

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2012-11-24 21:05

Larsgöran Hedström provade för många år sedan i Musik- och Ljudteknik några Luxor-högtalare, bl.a. den stora 8071 men även en mindre trevägare, som han föredrog. Tror dock det var en något mindre modell än 5061. Att den föredrogs troddes bero på en mindre ljudförstörande baffel hos "den lille", mindre diffraktionsproblem. Numera är det standard att ha mellan- register och diskant över varandra och det kan nog bättre än dåtidens sida vid sida och inte ens speglade par.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio
 
Inlägg: 880
Blev medlem: 2012-03-24

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-11-24 21:45

RogerGustavsson skrev:Larsgöran Hedström provade för många år sedan i Musik- och Ljudteknik några Luxor-högtalare, bl.a. den stora 8071 men även en mindre trevägare, som han föredrog. Tror dock det var en något mindre modell än 5061. Att den föredrogs troddes bero på en mindre ljudförstörande baffel hos "den lille", mindre diffraktionsproblem. Numera är det standard att ha mellan- register och diskant över varandra och det kan nog bättre än dåtidens sida vid sida och inte ens speglade par.


Det skulle vara intressant läsning att få ta del av. Du har inte möjligtvis den aktuella tidningen och kan skanna artikeln? så vi Luxor fantaster får läsa detta :)

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Inläggav xeizo » 2012-11-24 23:25

Oavsett diverse tillkortakommanden så lät Luxors högtalarserie av vad jag minns väldigt musikaliskt, fylligt och trevligt. "Rätt" om man säger så, men kanske inte extrem närvaro osv HiFi-begrepp. Spelar mindre roll, de var roliga att lyssna på, men från samma tidsperiod och marknadssegment måste jag säga att Philips MFB-högtalare var mer imponerande, de lät verkligen extremt bra. Men så var de en hel del dyrare också.

Användarvisningsbild
AlNiCo
 
Inlägg: 874
Blev medlem: 2009-09-13

Inläggav AlNiCo » 2012-11-25 00:03

De här är sjukt snygga. Är det äkta träfanér?

Användarvisningsbild
zapanasta
 
Inlägg: 4595
Blev medlem: 2006-10-07

Inläggav zapanasta » 2012-11-25 08:07

AlNiCo skrev:De här är sjukt snygga. Är det äkta träfanér?


Japp,och jättefina i faneret är dom ochså,så dessa ska jag inte måla :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2012-11-25 11:37

GrosvenorAudio skrev:
RogerGustavsson skrev:Larsgöran Hedström provade för många år sedan i Musik- och Ljudteknik några Luxor-högtalare, bl.a. den stora 8071 men även en mindre trevägare, som han föredrog. Tror dock det var en något mindre modell än 5061. Att den föredrogs troddes bero på en mindre ljudförstörande baffel hos "den lille", mindre diffraktionsproblem. Numera är det standard att ha mellan- register och diskant över varandra och det kan nog bättre än dåtidens sida vid sida och inte ens speglade par.


Det skulle vara intressant läsning att få ta del av. Du har inte möjligtvis den aktuella tidningen och kan skanna artikeln? så vi Luxor fantaster får läsa detta :)


Jag letade som en galning efter artikeln innan jag skrev inlägget. Hittade den varken i MoLt eller Musikrevy (där LTS huserade under några år). Jag misstänker att den skrevs efter provningen av Audio Pro A4-14 i MoLt nr 1/1982, efterom man där konstaterade diffraktionens betydelse (lindrades med rundade hörn). Saknar några nummer från 1983 men det var väl problem med utgivningen och jag tror det kom ut några förenklade nummer i annat format. Eftersom jag hann gå igenom rätt många artiklar från 70-talet, hittas många artiklar om svenska audioproducenter inte minst om Luxor.

Användarvisningsbild
Renobo
 
Inlägg: 1054
Blev medlem: 2008-09-26
Ort: El Stockholmo

Inläggav Renobo » 2012-11-25 13:04

xeizo skrev: ...måste jag säga att Philips MFB-högtalare var mer imponerande, de lät verkligen extremt bra. Men så var de en hel del dyrare också.


Så är det! Kör nu med Dux mfb6455 (Philips 455) vilket osannolikt tryck från så små burkar! Men de är så ovanliga att knappt någon har hört dem!
/Krister

Användarvisningsbild
leffe
 
Inlägg: 498
Blev medlem: 2009-01-31
Ort: fjollträsk

Inläggav leffe » 2012-11-25 17:43

Det finns många sådana pärlor som fanatiska HiFi - nördar rynkade på näsan åt- som representerar en sjuhelvetes spelglädje, typ en del Luxor, Philips och mina favoriter, JBL´s 70talare

Ledsnade för länge sedan på munk-körer, cykelklockor och Cellosolister framförda via anemiska småhögtalare på spikstativ, löjligt dyra förstärkare och ännu larvigare prissatta kablar.

Många av de här burkarna svänger ju på riktigt, trots "felplacerade" element och stora baffelytor

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio
 
Inlägg: 880
Blev medlem: 2012-03-24

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-11-27 22:29

leffe skrev:Det finns många sådana pärlor som fanatiska HiFi - nördar rynkade på näsan åt- som representerar en sjuhelvetes spelglädje, typ en del Luxor, Philips och mina favoriter, JBL´s 70talare

Ledsnade för länge sedan på munk-körer, cykelklockor och Cellosolister framförda via anemiska småhögtalare på spikstativ, löjligt dyra förstärkare och ännu larvigare prissatta kablar.

Många av de här burkarna svänger ju på riktigt, trots "felplacerade" element och stora baffelytor


Mycket bra uttryckt! :)

Användarvisningsbild
zapanasta
 
Inlägg: 4595
Blev medlem: 2006-10-07

Inläggav zapanasta » 2012-11-28 19:56

Nu är det på gång :) Filtren renoverade,dämplänk mellanreg 3db/diskant 2db.Ja sen har jag spegelvänt bafflarna..

Absolut nödvändigt enligt mig med dämplänkar på alla större luxormodeller med dessa filter utom 8071,som ju har tonkontroller..

Bild

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Inläggav KarlXII » 2012-11-28 20:08

leffe skrev:Det finns många sådana pärlor som fanatiska HiFi - nördar rynkade på näsan åt- som representerar en sjuhelvetes spelglädje, typ en del Luxor, Philips och mina favoriter, JBL´s 70talare

Ledsnade för länge sedan på munk-körer, cykelklockor och Cellosolister framförda via anemiska småhögtalare på spikstativ, löjligt dyra förstärkare och ännu larvigare prissatta kablar.

Många av de här burkarna svänger ju på riktigt, trots "felplacerade" element och stora baffelytor


Hörde jag Cerwin-Vega? :twisted:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio
 
Inlägg: 880
Blev medlem: 2012-03-24

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-11-28 20:54

zapanasta skrev:Nu är det på gång :) Filtren renoverade,dämplänk mellanreg 3db/diskant 2db.Ja sen har jag spegelvänt bafflarna..

Absolut nödvändigt enligt mig med dämplänkar på alla större luxormodeller med dessa filter utom 8071,som ju har tonkontroller..

Bild


bra så... är det annars likadana filter som dessa 5061 i 8071? har fått lite olika info om det... för det måste ju va samma elementuppsättning.

Användarvisningsbild
zapanasta
 
Inlägg: 4595
Blev medlem: 2006-10-07

Inläggav zapanasta » 2012-11-28 20:59

Nu är det nästan klart,spänningen är olidlig :D Ps,ja det är likadana filter..

Bild

Nu så är dom klara så när på tygfronter...

Bild

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker
 
Inlägg: 1807
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Sollentuna/fjollträsk

Inläggav sky_eye » 2012-11-28 23:13

zapanasta skrev:Nu är det på gång :) Filtren renoverade,dämplänk mellanreg 3db/diskant 2db.Ja sen har jag spegelvänt bafflarna..

Absolut nödvändigt enligt mig med dämplänkar på alla större luxormodeller med dessa filter utom 8071,som ju har tonkontroller..

Bild


Jag reagerade ju mest på tidningen du har under...
\\Sky

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio
 
Inlägg: 880
Blev medlem: 2012-03-24

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-11-29 05:37

zapanasta skrev:Nu är det nästan klart,spänningen är olidlig :D Ps,ja det är likadana filter..

Bild

Nu så är dom klara så när på tygfronter...

Bild


och så har du igen förlängt livet på ett par Luxor lådor som annars skulle blivit sågspån och metallskrot. Bra jobbat !

minns att det par jag hade så upplevde jag lite bastunga och "grötiga" i ljudet men det kunde också bero på den omkantade basen (inte snyggt gjort) och så var filtren orenoverade.

Användarvisningsbild
zapanasta
 
Inlägg: 4595
Blev medlem: 2006-10-07

Inläggav zapanasta » 2012-11-29 18:30

Rättar mig själv nu så man inte lurar i nån annan några dumheter :)

Har nu tagit bort dom extra motstånden i 5061 lådorna,tog för givet att jag skulle ha såna med tanke på att jag gjort så med framgång på en mindre modell med 6.5" i basen.

Men dom här är ju så pass mkt kraftigare i basen så jag tog bort dom (motstånden) och det blev bättre :)

Nu är skillnaden mellan 8071 och 5061 inte lika stor,men 8071 spelar fortfarande lungnare och luftigare .Men det beror säkert på lådvolym/elementplacering osv.. :)

Användarvisningsbild
zapanasta
 
Inlägg: 4595
Blev medlem: 2006-10-07

Inläggav zapanasta » 2012-11-30 17:25

Provat dom till datorn,nu åker det andra ut för dom här ska jag ha i sovrummet :)

Men fel färg,men dessa vill jag inte måla för dom är ju så fina i faneret..

Så det fick bli så här i stället,ska tillverka tygramar nu bara så blir det här skitsnyggt :)
Bild
Bild

Användarvisningsbild
AlNiCo
 
Inlägg: 874
Blev medlem: 2009-09-13

Inläggav AlNiCo » 2012-11-30 18:52

Fick en hjärtattack när jag snabbt såg inlägget. :D

Sen tittade jag mer noga. :)

Användarvisningsbild
zapanasta
 
Inlägg: 4595
Blev medlem: 2006-10-07

Inläggav zapanasta » 2012-11-30 19:06

AlNiCo skrev:Fick en hjärtattack när jag snabbt såg inlägget. :D

Sen tittade jag mer noga. :)


Haha,nä dom är nästan helt felfria i faneret dessa,tröttnar man på det vita så är det ju bara och dra undan det :)

Var värre med 8071 lådorna (dom såg finare ut på bild än i verkligheten i faneret)

Ps,gömt undan dom andra luxorlådorna åt dig som du hade element/filter osv till,få se om vi lyckas med nån form av transport så småningom :)

Användarvisningsbild
zapanasta
 
Inlägg: 4595
Blev medlem: 2006-10-07

Inläggav zapanasta » 2012-11-30 19:21

Så här ser det ut nu vid datorn,lite klumpigt kanske men det skiter jag i för det låter ju väldigt bra :)

Hörs inte heller att ljudet kommer snett nerifrån,tygfronter nu bara som sagt..

Bild

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio
 
Inlägg: 880
Blev medlem: 2012-03-24

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-11-30 19:40

... men vad är det där vita för material, papper, tyg eller plastfolie?

Användarvisningsbild
zapanasta
 
Inlägg: 4595
Blev medlem: 2006-10-07

Inläggav zapanasta » 2012-11-30 20:18

GrosvenorAudio skrev:... men vad är det där vita för material, papper, tyg eller plastfolie?


Sån klisterplast,blir mkt bra resultat om man är noga...

Fäster väldigt bra ochså, så om man ska ta bort det nångång bör man nog värma lite med värmepistol :)

Så här ser baksidorna ut (ja nån fotograf är man inte :) )

Bild

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio
 
Inlägg: 880
Blev medlem: 2012-03-24

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-12-01 17:11

zapanasta skrev:
GrosvenorAudio skrev:... men vad är det där vita för material, papper, tyg eller plastfolie?


Sån klisterplast,blir mkt bra resultat om man är noga...

Fäster väldigt bra ochså, så om man ska ta bort det nångång bör man nog värma lite med värmepistol :)

Så här ser baksidorna ut (ja nån fotograf är man inte :) )

Bild


aha... typ Dc Fix då som jag skrev om i din andra tråd om 8071.

Jag har en gång klätt in en splitterny (dyr) subwoofer på samma sätt. Det kändes fel att täcka över äkta träfaner men ibland måste man bara när färgerna inte stämmer.

men det kan vara svårt att få fint, större dammkorn blir ju som vulkaner under plasten 8O

Användarvisningsbild
zapanasta
 
Inlägg: 4595
Blev medlem: 2006-10-07

Inläggav zapanasta » 2012-12-01 18:33

Gick riktigt bra,nån liten prick här och där bara om man synar på nära håll(svårt att hitta dom då med :) )

Användarvisningsbild
Falkis
Forumpoet
 
Inlägg: 6525
Blev medlem: 2006-10-12

Inläggav Falkis » 2012-12-01 22:42

Hej!

jag skriver just nu, för jag är lite undrande över hur man kan gilla det mellanregister som sitter i Luxors många olika högtalare.

Drog hem ett par Ljudex Modell 2, från Återvinningsmarknaden tidigare i år. De påminner rätt mycket om dessa 5061, och har bara luxorelement, så vitt jag förstår... Och jag har slagits med det faktum att de lät som trummhinneskalpeller, till slut kom jag på, att jag skulle fasvända mellanregistret, och så köpte jag två stycken SEAS H247 på Tradera, vilket till slut mynnade ut i att jag faktiskt kunde acceptera ljudet från dem. De får dock skämmas pga. sin storlek, därför att de har ett sådant tunt och hängmattigt ljud.

Jag kommer aldrig mer köpa högtalare som har det där mellanregistret. De där diskanterna är säkerligen bra, i någon version, men jag tvivlar, ty de som satt i Ljudex, tycktes vara någon slags version med plasthölje, och de lät verkligen illa. Kan inte tänka mig att någon som inte är döv eller har en mycket utnött rörförstärkare kan vilja lyssna på det trumhinneskärande sylvassa spikljud som kommer ur dem.

När jag jämför Ljudex Modell 2 med mina diy-improviserade burkar, så är det som dag och natt! Mellanregistret är viktigast, men i Ljudex-burkarna så är det mest basen, som är okontrollerad och bumlig, som framträder.

Nu undrar jag en sak, kan man fylla i något i lådorna så basen dämpas eller blir lite vettigare?

Fråga:

hur kunde man sälja detta på svensk marknad omkring 1979? det enda som liknar hifi i dem, är att de påminner och ger sken av hur det skulle kunna låta med så stora lådor och så, till det yttre, snygga element.

jag blir så leds. menar verkligen inte att trampa någon på tårna, men mina Ljudex Modell 2, som påminner till det yttre och inre, om Luxor 5061, är kanske de sämsta högtalare dragit hem på senare år.

Usch, jag är ju vintage-fan, men numera inte ett luxor-fan. :(

Användarvisningsbild
zapanasta
 
Inlägg: 4595
Blev medlem: 2006-10-07

Inläggav zapanasta » 2012-12-01 23:02

Falkis skrev:Hej!

jag skriver just nu, för jag är lite undrande över hur man kan gilla det mellanregister som sitter i Luxors många olika högtalare.

Drog hem ett par Ljudex Modell 2, från Återvinningsmarknaden tidigare i år. De påminner rätt mycket om dessa 5061, och har bara luxorelement, så vitt jag förstår... Och jag har slagits med det faktum att de lät som trummhinneskalpeller, till slut kom jag på, att jag skulle fasvända mellanregistret, och så köpte jag två stycken SEAS H247 på Tradera, vilket till slut mynnade ut i att jag faktiskt kunde acceptera ljudet från dem. De får dock skämmas pga. sin storlek, därför att de har ett sådant tunt och hängmattigt ljud.

Jag kommer aldrig mer köpa högtalare som har det där mellanregistret. De där diskanterna är säkerligen bra, i någon version, men jag tvivlar, ty de som satt i Ljudex, tycktes vara någon slags version med plasthölje, och de lät verkligen illa. Kan inte tänka mig att någon som inte är döv eller har en mycket utnött rörförstärkare kan vilja lyssna på det trumhinneskärande sylvassa spikljud som kommer ur dem.

När jag jämför Ljudex Modell 2 med mina diy-improviserade burkar, så är det som dag och natt! Mellanregistret är viktigast, men i Ljudex-burkarna så är det mest basen, som är okontrollerad och bumlig, som framträder.

Nu undrar jag en sak, kan man fylla i något i lådorna så basen dämpas eller blir lite vettigare?

Fråga:

hur kunde man sälja detta på svensk marknad omkring 1979? det enda som liknar hifi i dem, är att de påminner och ger sken av hur det skulle kunna låta med så stora lådor och så, till det yttre, snygga element.

jag blir så leds. menar verkligen inte att trampa någon på tårna, men mina Ljudex Modell 2, som påminner till det yttre och inre, om Luxor 5061, är kanske de sämsta högtalare dragit hem på senare år.

Usch, jag är ju vintage-fan, men numera inte ett luxor-fan. :(


Ja vi verkar inte tycka lika,och det är helt ok..

Mina låter då inte alls på det sätt du beskriver och då har jag rätt många års erfarenhet av viverse högtalartestandes osv :)

kan berätta en liten historia,på mitten av 80 talet när man var i 20års åldern hade jag ett par luxor 5061.

Men då kom ju pioneer prolouge 9,som var väldigt omskrivna i hifi&musik osv.

Köpte dom naturligtvis och hade både dom och mina gamla luxor 5061 inkopplade samtidigt i jämförelse syfte,kompisarna undrade varför jag köpt pioneerhögtalarna när luxorburkarna lät bättre..

Du är varmt välkommen hit om du har vägarna förbi,ta gärna med dig några högtalare du gillar så får dom gå en match mot mina 8071 :)

Ps,ja nån luxordiskant sitter det inte i dina (hittade tråden)



Blir lite skillnad på ljudet om man säger så om man renoverar filter med elekrolyter med felaktiga värden mot polyester av rätt värden :wink:

Hittade tråden du skrivit i,förvånar mig ingenting om dom låter illa......

2 .........39 kr...........78 kr..........Slavbas 10-tum
2 .........5 kr...........10 kr..........Kondensator 4.7 mikroF 100 V
2 .........6 kr...........12 kr..........Kondensator 15 mikroF 100 V
2 .........5 kr...........10 kr..........Kondensator 5.6 mikroF 63 V
6 .........3 kr...........18 kr..........Motstånd 2,2 Ohm 5 W
1 .........91 kr...........91 kr..........Fraktavgift (cirka 1.4 kg)

Användarvisningsbild
AlNiCo
 
Inlägg: 874
Blev medlem: 2009-09-13

Inläggav AlNiCo » 2012-12-01 23:34

Spännande läsning!

Själv har jag bara hört alla de här tre* elementen ni talar om, med samma orenoverade filter - utan låda. Alltså liggandes på golvet. Basåtergivningen blev ju som förväntat noll, men mellan och diskant lät väldigt starkt och vasst.

Visst gjorde det lite ont att lyssna på, men jag kunde ändå höra lite välljud där. Svårt att avgöra egentligen. Minns inte riktigt, heller.

Det här gör ju grejen bara ännu mer intressant. Hur ska det låta, egentligen? Längtar efter att någon gång få höra något liknande Luxor-bygge på riktigt.

*Egentligen den bättre Audax-diskanten, i övrigt de normala Luxor-elementen.

Nästa

Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster