Nej, det du hör nu kommer du alltid att höra. Du kanske blir van vid det efter en viss tids lyssning, och på så vis uppskattar det mer. "Inspelning" är något som egentligen inte existerar. Finns ingen vetenskap bakom, och inget som säger att det skulle ha någon påverkan på högtalarens ljud eller egenskaper. Att vissa säger sig höra en skillnad beror helt enkelt på det jag nämnde innan - att man blir van vid ljudet.
Att det inte kommer någon bas beror på att detta är högtalare som är designade för att sitta i hornkonstruktioner. De är inte kapabla att producera bas utan ett sådant kabinett.
Ett annat problem är att dessa bredbandselement (från Coral, skulle jag tro) antagligen är mycket känsligare än diskanterna, vilket skulle innebära att de lät högre. Ingen passande matchning, med andra ord.
Jag tycker att du ska sätta i de gamla elementen igen. De är inte så hemska.
Marcon-kondensatorer... det var lite underligt. Dessa såg man främst i
Japansk budget-hifi (Luxor 3082 som exempel, hehehe).
Att det saknas bas beror inte bara på elementen, utan också för att lådorna är lite väl små. Om du lägger till en basreflex så kommer du att få ett mindre "tryck" i basen och ett klart mer burkigt ljud.
De här högtalarna är ärligt talat inte värda att lägga ner en massa jobb på, i hopp om att förbättra dem, för de är redan optimala som de är. Och det är ingen höjdare, tyvärr. Det är bättre att hålla ögonen öppna för ett par större och bättre varianter, trist som det låter. Jag skulle dessutom - om de har ett pris - undvika sånt som har Philips-element i sig, då det för det mesta inte är bra saker, och antagligen kommer att låta ungefär lika ointressant som det du har.
Själv har jag några av Mirschs största högtalare, och Philips egna toppmodeller från tidigt 80-tal (minns inte vad de hette) samt diverse no-name (eller skräpmärken som lika gärna skulle kunna vara no-name)-högtalare fulla med Philips-komponenter. Alla var urtrista.