AA50 förstärkare med ett inslag av Popboxen

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JeppeW
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2017-02-23

Re: AA50 förstärkare med ett inslag av Popboxen

Inläggav JeppeW » 2017-03-26 15:38

Åter tack för ert engagemang i detta lilla projekt. Jag tror att det kan vara till gagn inte bara för mig, utan för andra också som liksom jag är amatörer men vill lära sig mer om analog elektronik och har en passion för vintage hifi. Jag har lärt mig mycket genom att läsa i olika forum om andra som haft problem med en apparat och det är väldigt lärorikt att följa diskussionen med felsökning och förslag för att få liv i apparaten. Hoppas någon annan också får nytta av detta, det behöver ju inte vara en AA-50 utan mycket av det vi gör är ju applicerbart på andra apparater. Jag försöker själv samtidigt få liv i en Beomaster 1000, vilket har visat sig extremt problematiskt, men jag har inte givit upp än. Om någon är intresserad så finns tråden på Beoworld (restoring a Beomaster 1000).

Hur som helst, idag tog jag mig an att mäta enligt era förslag. Här ser ni mina resultat. Jag har ringat in i grönt de områden som jag tror är problematiska. Det var så idag att vänster kanal fungerar och låter rätt bra men höger har fortfarande problem med distorsion. Spänningen över de inringade motstånden verkar alldeles för låg, ett av dem visar nästan på 0. Det är klart, jag hade lite svårt att få bra kontakt på de små ytorna, men jag rengjorde lite med IPA och gjorde mitt bästa, jag tror det stämmer. Hade inga små fina krokodilklämmor (sådana ska införskaffas) men jag lyckades utan att kortsluta något ändå.
Frågan är om detta ev fel ligger i just detta motstånd R219 och R218 eller om det bara är ett symtom för något knas innan eller efter..?

Den som har lust att komma med klok kommentar välkomnas varmt att göra det!
Bilagor
aa-50 schema measured.jpg
aa-50 schema measured.jpg (989.6 KiB) Visad 2590 gånger

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: AA50 förstärkare med ett inslag av Popboxen

Inläggav Lasse- » 2017-03-27 19:36

Hej jag är inte säker på funktionen på trimpotentiometern P201 men jag tycker det ser ut som man
kan ballansera ström och spänning till basen på sluttransistorerna beroende på hur man ställer
trimpotentiometern .Är det så eller har jag fel ?

mvh Lasse-

Användarvisningsbild
Svempa
 
Inlägg: 132
Blev medlem: 2007-07-24

Re: AA50 förstärkare med ett inslag av Popboxen

Inläggav Svempa » 2017-03-28 21:52

P201 justerar tomgångsströmmen i sluttransistorerna. Egentligen ställer den förspänningen till T210 och T211 som i sin tur styr T212 och T213. Av dina uppmätta spänningar att döma så är det något galet på högra kanalen. Trots att spänningen mellan kollektor och emitter på T207 är högre på högra kanalen så blir det ingen drivspänning alls till sluttransistorerna.

Användarvisningsbild
JeppeW
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2017-02-23

Re: AA50 förstärkare med ett inslag av Popboxen

Inläggav JeppeW » 2017-04-11 13:03

Tack igen för era råd.
Jag tittade på detta igen igår, men kunde inte lokalisera något fel. Måste gå in lite grundligare dock. Förmodligen kolla motstånd, alltså löda bort dem o mäta: R212, 218, 213, 214, 215, 216, 217 och 219.
Kanske kan det också vara fel på en av transistorerna T210, 211, 208 eller 209?

En Luxor 3082 (himla fin apparat förresten) som jag köpte häromdagen betedde sig på liknande sätt, alltså symptomen var liknande. Men där rengjorde jag source väljaren, till vilken jag lokaliserat glappet, jättegrundligt med IPA och typ DeOxit, sedan fungerar den perfekt. Men i det här fallet med AA-50'n borde felet vara något annat efter som just de uppmätta spänningarna ser ut som dom gör, som Svempa sa, det finns ingen drivspänning till sluttransistorerna.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Re: AA50 förstärkare med ett inslag av Popboxen

Inläggav phon » 2017-04-17 11:26

JeppeW skrev:
En Luxor 3082 (himla fin apparat förresten) som jag köpte häromdagen ...


Jepp, väldigt trevlig tycker jag. En sån* har jag som mätförstärkare när jag mäter högtalare. :)




*något upphottad
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: AA50 förstärkare med ett inslag av Popboxen

Inläggav petersteindl » 2017-04-17 15:14

Det finns en äldre gentleman som bl.a. servar Revox och har gjort så i flera hundra år. :D

Undrar om inte han kan serva denna förstärkare också? Prova.

https://www.hitta.se/schuberts+bandspelarservice/tullinge/zWZ_5nnnnO

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
JeppeW
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2017-02-23

Re: AA50 förstärkare med ett inslag av Popboxen

Inläggav JeppeW » 2017-04-17 16:58

phon, jag läste om 3082 på några andra forum, det var någon som talade om en upphottad 3082, det var kanske du? De posterna inspirerade mig att köpa en själv. Och jag tycker det är så kul med Skandinavisk vintage hifi och det var dags att skaffa en Luxor.
Hur har du hottat upp din? Kanske fel forum för denna fråga..
Jag funderar nu på att "recappa" min nya 3082. I och för sig fungerar den, men den är ju från 1977 och jag vet inte hur den lät i original, elektrolyterna börjar ju bli till åren. Den låter riktigt bra nu, men inte lika bra som min recappade Tandberg Huldra 10, min juvel. Den är skarpare, framförallt i diskanten, men den har också rätt mycket djup. Funderar på att byta alla elektrolyter till audio grade varianter. Har redan gjort en lista på mouser faktiskt som jag inte beställt än.

Peter, tack för ditt råd. Jag har faktiskt varit i kontakt med Schubert för många år sedan. En trevlig man. Han reparerade en Tandberg TR-1000 åt mig har jag för mig. Den har jag tyvärr inte kvar. Jag har hållit på med vintage audio rätt länge men aldrig vågat mig på att mecka själv, jag är ju helt oskolad och en total amatör. Men för eller senare misstänkte jag att jag inte skulle kunna hålla mig ifrån att försöka själv, och nu är jag där.. Så jag vill gärna försöka laga denna AA-50 själv, inte för att jag behöver den, jag har redan flera andra vintage anläggningar, utan för att se om jag kan.. Det vore så kul om jag kunde få liv i den själv. Med er hjälp såklart!

Hetlund
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2023-03-06

Re: AA50 förstärkare med ett inslag av Popboxen

Inläggav Hetlund » 2023-03-07 15:40

Ja, åren går ...

Nu blir jag äntligen färdig till att lägga upp reklambladet/info om AA50.

Originalet är faktiskt så här dåligt, dåligt tryck på dåligt papper. Och inte blir det bättre av att scannern lyser igenom baksidan också.

Texten, med lite beskrivning och tekniska data går i alla fall att läsa.
Bilagor
AA-50backliten.jpg
baksidan
AA-50backliten.jpg (321.64 KiB) Visad 1156 gånger
AA-50frontliten.jpg
framsidan
AA-50frontliten.jpg (327.62 KiB) Visad 1156 gånger

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: AA50 förstärkare med ett inslag av Popboxen

Inläggav PerStromgren » 2023-03-07 16:04

Jag justerade litet i Gimp och tyckte det blev en aning bättre.
Bilagor
AA-50frontliten.jpg
AA-50frontliten.jpg (366.09 KiB) Visad 1153 gånger
AA-50backliten.jpg
AA-50backliten.jpg (320.58 KiB) Visad 1153 gånger
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Lomax
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2004-12-08

Re: AA50 förstärkare med ett inslag av Popboxen

Inläggav Lomax » 2023-03-24 15:14

Mitt försök:

AA-50frontliten_Lomax.png
AA-50frontliten_Lomax.png (412.02 KiB) Visad 1067 gånger


AA-50backliten_Lomax.png
AA-50backliten_Lomax.png (327.48 KiB) Visad 1067 gånger


Synd att de inte är högre upplösning - hade gått att få mycket bättre resultat.

Föregående

Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster