AA50 förstärkare med ett inslag av Popboxen

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
chapp
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2009-11-24

Inläggav chapp » 2013-01-10 19:20

Hmmmm. Låter som om det vore en eller flera sluttransistorer som det är kortis i. Går enkelt att mäta på dom vad jag kan se. En vanlig multimeter med pipsummer i som indikerar kortslutning är användbart här. Alltså de transistorer som sitter på kylplåten. Mät mellan alla tre benen.

go_fast
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2013-01-19

Inläggav go_fast » 2013-01-20 14:39

MINSANN!!

Jag är Göran Olsson, som konstruerade AA-50. Brukar med kanske några års mellanrum googla på "AA-50" och se vad jag hitta, och nu dök det upp en tråd, dessutom pinfärsk!

DOCK: Det som visas på bilderna är förvisso en AA-50, men inte ur mitt bo, utan en piratkopia!!!

Ytterst noggrant efterapad, men några detaljer avslöjar tjuveriet:
* AA-50-logo saknas på frontpanel och kretskort
* Typsnittet på frontpanelen Helvetica i stället för Futura (se "a")
* Rattar av annan typ
* Bottenplattan ej svarteloxerad
* Komponenttrycket har rektanglar vid motstånd och kondingar, mm
* Komponenter av fabrikat som jag aldrig använde
...och några till.

Vad ska jag säga? "Plagiat är den artigaste komplimangen"? Njäe...

Vad det troligast handlar om är det som gjordes på Ericssons fabrik vid Telefonplan, och som jag hört om tidigare. Här använde man fabrikens resurser. Man stal helt enkelt komponenter ur förråden, använde interna resurser för kretskortstillverkning och plåtbearbetning osv. Man fick nog därigenom hygglig ekonomi på denna verksamhet, men den vore säkerligen saklig grund för avskedande om avslöjad. Annars är det ju mycket arbete, även med att kopiera rätt av, så de sorgliga stackarna fick nog kämpa.

Vore intressant att höra mera om detta, om det går att spåra ursprunget, hur många som gjordes, osv.
Svara om så önskas privat till mig: olsson@kth.se

Men räkna inte med min hjälp med felsökning, där hänvisar jag till piraterna!

Allt numera preskriberat, och AA-50:s teknologiska och praktiska livslängd passerad några gånger om. (Men jag har själv 4 ex som hålls vid liv.)


Göran

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28069
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2013-01-20 16:23

Välkommen till faktiskt, Göran!

Varför inte hänga här litet och diskutera förstärkare? Vi gillar folk som kan saker!

Eller har du ett annat - bättre - liv nuförtiden?

Det var jag som tycke mig känna igen din skapelse, men trodde att den fanns i kitform där man skulle ta fram egen låda. Men det var pirattillverkning, alltså. Där ser man!
... tycker jag!

Per

Fontana
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2013-06-30
Ort: Malmö

Inläggav Fontana » 2013-07-01 18:40

Jag har faktiskt kvar reklambladet för AA-50, typ 3.

Jag skannade just in det och hade tänkt lägga upp det här, men har ingen server att lägga bilden på. Får kanske återkomma om det.

Jag tror att jag också har originalbeskrivningen till de hembyggda "Carlssonhögtalarna" i källaren. Den borde man kanske pdf:a och lägga upp någonstans?

(Har faktiskt aldrig hört dem kallas Popboxen förut.)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2013-07-01 19:05

Fontana skrev:Jag skannade just in det och hade tänkt lägga upp det här, men har ingen server att lägga bilden på.

Skapa ett konto på www.photobucket.com och ladda upp bilderna dit, busenkelt.

/ B

Användarvisningsbild
obbiewan
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 2009-09-19
Ort: Hufvudstadens södra delar, eller rättare sagt i haninge.

Inläggav obbiewan » 2013-07-02 09:56

Jag gav upp att försöka laga AA-50 så nu kommer jag att försöka hitta någon som vill göra ett bättre försök än mig :)
Det är dom små grejerna som gör grejen..

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Inläggav Eri » 2013-07-02 17:30

Bill50x skrev:
Fontana skrev:Jag skannade just in det och hade tänkt lägga upp det här, men har ingen server att lägga bilden på.

Skapa ett konto på www.photobucket.com och ladda upp bilderna dit, busenkelt.

/ B


Originalbeskrivningen till Poppboxen finns annars på Carlsson Planet.
http://www.carlssonplanet.com/popbox.php?lang=sv&
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
rampitsch
 
Inlägg: 549
Blev medlem: 2011-02-05
Ort: Västerhaninge (Stockholm)

Inläggav rampitsch » 2013-07-02 19:50

obbiewan skrev:Jag gav upp att försöka laga AA-50 så nu kommer jag att försöka hitta någon som vill göra ett bättre försök än mig :)


Obbiewan: du har PM :)

Användarvisningsbild
obbiewan
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 2009-09-19
Ort: Hufvudstadens södra delar, eller rättare sagt i haninge.

Inläggav obbiewan » 2013-08-02 11:09

Är det någon som kan ge mig ett ungefärligt pris om man skulle sälja popboxarna? Har fått en förfrågan men vet inte hur jag ska lägga priset..

Mvh Mattias
Det är dom små grejerna som gör grejen..

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28069
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2013-08-02 11:31

obbiewan skrev:Är det någon som kan ge mig ett ungefärligt pris om man skulle sälja popboxarna? Har fått en förfrågan men vet inte hur jag ska lägga priset..

Mvh Mattias


Jag köpte mina för 100:- :D De var märkta 10:- på Myrorna, men jag tyckte att det var i lägsta laget!

Carlsson Planet ( http://www.carlssonplanet.com/popbox.php?lang=sv& ) säger:

Prisbild idag: Renoveringsexemplar brukar kosta mellan 100:- och uppemot 1000:- för perfekta byggda, kompletta men orenoverade par i ovanligt fanér. Helrenoverade par med alla diskanter bytta till Peerless CT62 borde kosta 3000-4500:- beroende på skick i övrigt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
obbiewan
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 2009-09-19
Ort: Hufvudstadens södra delar, eller rättare sagt i haninge.

Inläggav obbiewan » 2013-08-02 11:39

Tackar! Då har jag en bättre uppfattning! :D
Det är dom små grejerna som gör grejen..

bobander
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2015-04-05

Re: AA50 förstärkare med ett inslag av Popboxen

Inläggav bobander » 2015-04-05 15:10

Hej!

Otroligt bra information i denna tråd - att sedan upphovsmannen ansluter med ovärderlig historik... som en saga.
Hittade två exemplar av denna raritet idag.
Efter översyn verkar det som att båda är äkta enligt den beskrivning som finns att tillgå om märkning etc. Även om rattar och logga skiljer sig åt.

För den intresserade vill jag bifoga foton på de jag har - kanske kan vara till nytta för någon.

Skall försöka få liv i dessa nu :-)

Tack alla för era tidigare inlägg.

Mvh
Micke



1-1.jpg
Nr1 Front
1-1.jpg (42.65 KiB) Visad 7751 gånger

1-2.jpg
Nr1 Kretskort
1-2.jpg (179.97 KiB) Visad 7751 gånger

2-1.jpg
Nr2 Front
2-1.jpg (53.73 KiB) Visad 7751 gånger

2-2.jpg
Nr2 Kretskort
2-2.jpg (175.14 KiB) Visad 7750 gånger

Användarvisningsbild
JeppeW
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2017-02-23

Re: AA50 förstärkare med ett inslag av Popboxen

Inläggav JeppeW » 2017-02-23 13:55

Jag har en AA-50 som jag räddade ur en elektroniktipp. Den har stått i källaren ett tag, men jag funderar på att renovera den. Vet faktiskt inte om den fungerar, men det är osannolikt då någon med ganska brutal hand öppnat locket och kikat in.
Hur låter en AA-50, någon som kan ge oss en recension?

Hur gick det för dig Micke, fick du liv i dina?

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28069
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: AA50 förstärkare med ett inslag av Popboxen

Inläggav PerStromgren » 2017-02-23 16:13

JeppeW skrev:Jag har en AA-50 som jag räddade ur en elektroniktipp. Den har stått i källaren ett tag, men jag funderar på att renovera den. Vet faktiskt inte om den fungerar, men det är osannolikt då någon med ganska brutal hand öppnat locket och kikat in.
Hur låter en AA-50, någon som kan ge oss en recension?

Hur gick det för dig Micke, fick du liv i dina?


Välkommen till faktiskt, Jeppe!

Det jag hörde av AA-50 på sjuttiotalet var inte så vackert, men det kan mycket väl ha berott på helt andra saker än att förstärkaren var dålig. Sparka liv i den, vetja!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
JeppeW
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2017-02-23

Re: AA50 förstärkare med ett inslag av Popboxen

Inläggav JeppeW » 2017-02-23 18:18

Per, tack för din kommentar. Jag ska försöka få liv i den.
Har restaurerat flera 70-tals receivers den sista tiden, ja, ganska basic jobb egentligen då jag inte är särskilt kunnig på elektronik, men det har gått hyfsat. Det har imponerat på mig hur bra maskiner från 70-talet kan låta. Hur denna AA50 låter, det får vi se.. Men om inte annat är det kul för det är ju ett litet stycke svensk hifi historia.
Det är ingen som råkar ha ett kopplingsschema eller komponentförteckning?

Tillägg:
Jag har nu testkört den - massivt med skrap i pottarna, distorsion och svagt ljud, men det låter från båda kanalerna. Det finns hopp. Fin apparat, jag gillar designen. Den verkar ha justerbar ingångsnivå också, om jag fattat rätt..

Användarvisningsbild
JeppeW
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2017-02-23

Re: AA50 förstärkare med ett inslag av Popboxen

Inläggav JeppeW » 2017-03-15 21:54

Någon fortfarande här?
Jag har plockat isär den. Problemet var mycket svagt ljud och ohygglig distorsion i höger kanal. Verkar lite glappande dessutom (smäller man till den lätt så ökar ljudstyrkan något för en tiondels sekund). Så jag gjorde om alla lödningar. Bytte alla kondensatorer. Felet består dock. Har ännu inte kollat motstånd. Men jag plockade bort 4 fyra transistorerna i slutsteget, BD607 och BD608 och mätte dem. De visade sig vara ok men ha skilda hfe värden BD608 = 69 och 155, BD607 = 25 och 5. Det är de med 155 och 5 som verkar sitta i den distande kanalen.

Jag har faktiskt köpt 2 nya BD607 på ebay. De verkar ok. Planen är att byta dessa (efter att ha kollat motstånd och dioder mm runtomkring).

Vet någon som är mer kunnig än jag i förstärkarkonstruktion varför det är två olika typer av transistorer i slutsteget? BD607 och BD608. Om man tittar på alltransistors.com så är båda NPN transistorer med exakt lika specifikationer. Varför är det så? (eftersom BD607 var svårare att få tag i funderar jag på om man kan byta ut alla mot BD608..)

(Jag är en total amatör, gör detta som ett intressant läroprojekt.. Era råd uppskattas!)
Bilagor
IMG_8729.jpg
IMG_8729.jpg (367.79 KiB) Visad 7257 gånger

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: AA50 förstärkare med ett inslag av Popboxen

Inläggav darkg » 2017-03-15 22:30

Nej, BD608 är PNP!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
JeppeW
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2017-02-23

Re: AA50 förstärkare med ett inslag av Popboxen

Inläggav JeppeW » 2017-03-15 23:29

darkg skrev:Nej, BD608 är PNP!

Det är så allså! Jag misstänkte det. Då står det fel på alltransistor.com. Det förklarar saken.
Vad bra att du har sådan koll på transistorer. Är det en vanlig typ i den här applikationen?

Någon som har en åsikt om att matcha transistorer, hur långt ifrån varandra kan transistorer av samma typ vara i värden i samma slutsteg? Mitt exempel ovan är lite extremt, men mina två nya BD607 har hfe 28 och 69. De ska ju enligt plan sitta i varsin kanal..

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: AA50 förstärkare med ett inslag av Popboxen

Inläggav petersteindl » 2017-03-16 00:26

JeppeW skrev:
darkg skrev:Nej, BD608 är PNP!

Det är så allså! Jag misstänkte det. Då står det fel på alltransistor.com. Det förklarar saken.
Vad bra att du har sådan koll på transistorer. Är det en vanlig typ i den här applikationen?

Någon som har en åsikt om att matcha transistorer, hur långt ifrån varandra kan transistorer av samma typ vara i värden i samma slutsteg? Mitt exempel ovan är lite extremt, men mina två nya BD607 har hfe 28 och 69. De ska ju enligt plan sitta i varsin kanal..


På sida 1 i tråden finns schema på kopplingen med transistorer utritade.

På den tiden var transistorerna nog vanliga. Idag undrar jag.

Det är ingen lätt konstruktion att byta transistorer i mot annan modernare typ. Det kan bli känsligt för självsvängning eller för parasitsvängningar vid mycket höga frekvenser d v s över 10 MHz och upp till 150 MHz med moderna snabba och branta transistorer.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
JeppeW
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2017-02-23

Re: AA50 förstärkare med ett inslag av Popboxen

Inläggav JeppeW » 2017-03-16 01:33

Tack Peter!
Ja det fanns ju ett schema på sid 1, så bra.
Då blir det väl också lättare att mäta vissa punkter, och sedan något som jag håller på o försöka lära mig - att ställa in spänningen.

Det finns fortfarande några sådana här transistorer att köpa, så det går att ersätta dem verkar det som. Jag hade också några alternativ som jag trodde skulle fungera, möjligen BD208, BD808 eller BD810.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: AA50 förstärkare med ett inslag av Popboxen

Inläggav petersteindl » 2017-03-16 01:44

Det är nu man saknar Morello. Jag är för långt ifrån förstärkardimensionering för tillfället för att kunna ge riktigt bra råd. Jag har hållit på med denna typ av koppling väldigt mycket så jag vet att den är känslig.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: AA50 förstärkare med ett inslag av Popboxen

Inläggav darkg » 2017-03-16 01:57

Radiomuseum.org har några förslag på Normally replaceable-slightly different:

http://www.radiomuseum.org/tubes/tube_bd607.html
http://www.radiomuseum.org/tubes/tube_bd608.html
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28069
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: AA50 förstärkare med ett inslag av Popboxen

Inläggav PerStromgren » 2017-03-16 10:24

darkg skrev:Radiomuseum.org har några förslag på Normally replaceable-slightly different:

http://www.radiomuseum.org/tubes/tube_bd607.html
http://www.radiomuseum.org/tubes/tube_bd608.html


Intressanta adresser till de sidorna! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
JeppeW
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2017-02-23

Re: AA50 förstärkare med ett inslag av Popboxen

Inläggav JeppeW » 2017-03-24 22:57

Jag fick ersättningstransistorer. Bytte bara en, då de andra verkade ok. Nu låter båda kanalerna likadant, men de låter inte bra, det är distorsion. Innan bytet lät ena kanalen rätt ok och den andra förfärligt distat och väldigt lågt. Nu låter båda ok i styrka men distat.
Jag har ingen servicemanual och inget schema och vet inte vad jag ska göra härnäst. Med mina begränsade kunskaper i elektronik är jag benägen att ge upp nu. Jag har bytt alla kondensatorer i den mot nya av mycket hög kvalitet. Jag har gjort om nästan alla lödpunkter. Men nu är det stopp. Om någon vill ta över så skänker jag bort den :(
Bilagor
IMG_8776.jpg
IMG_8776.jpg (229.73 KiB) Visad 7107 gånger
IMG_8775.jpg
IMG_8775.jpg (188.46 KiB) Visad 7107 gånger

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: AA50 förstärkare med ett inslag av Popboxen

Inläggav Lasse- » 2017-03-25 01:52

Hej finns det någon trimpot eller flera trimpotar för inställning av tomgångsström bias av slutstegstransistorerna
eller det kan vara så att dom jobbar olinjärt typ klass .c ?finns det några effektmotstånd där man kan
mäta spänningsfallet över och räkna fram tomgångsströmmen genom sluttrissorna !

mvh Lasse-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: AA50 förstärkare med ett inslag av Popboxen

Inläggav petersteindl » 2017-03-25 02:29

Lasse- skrev:Hej finns det någon trimpot eller flera trimpotar för inställning av tomgångsström bias av slutstegstransistorerna
eller det kan vara så att dom jobbar olinjärt typ klass .c ?finns det några effektmotstånd där man kan
mäta spänningsfallet över och räkna fram tomgångsströmmen genom sluttrissorna !

mvh Lasse-


Schemat finns i inlägg på föregående sida i tråden.

Bild
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
JeppeW
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2017-02-23

Re: AA50 förstärkare med ett inslag av Popboxen

Inläggav JeppeW » 2017-03-25 12:46

Vad roligt att ni är med mig i mitt restaurationsförsök!

Det finns två trimpotar på "förstärkarkortet", vad var det nu det stod på kortet bredvid - "tomgångsström", kan det ha varit? (har inte tillgång till den just nu)
Jag försökte mäta det jag tror man kallar DC offset, på högtalar utgångarna. Den var ca -50 mV på båda, men det fluktuerade en del mellan 35-50 mV. Osäkert om dessa potar påverkade mätvärdet för DC offset, jag kunde inte se någon direkt påverkan. Ville mäta spänningsfall över motstånd, som du sa Lasse, men jag är osäker på vilka i schemat de är.. Kanske ni som är bättre på att läsa scheman än jag utröna det?

I min sitter transistorerna BD608 och BD607. Jag kan bara se BD607 i schemat. Förmodligen är BD608 en annan variant i schemat.

Jag tycker det är konstigt att båda kanalerna distar nu. Först fungerade den ena (innan transistorbyte), nu är båda dåliga även om de nu låter likvärdigt i styrka. Det enda jag gjorde denna gång var att byta transistor (och alla effekttransistorer plockades bort, mättes och sattes tillbaka). Att det distar på båda kanalerna lika mycket, är inte det ett tecken på att båda kanalerna påverkas likvärdigt, alltså det är inte fel på en transistor i en kanal, utan sannolikt om det är tomgångsströmmen så är den lika felinställd på båda eller så är det något annat som påverkar båda kanalerna och då inte något i respektive kanal utan något annat som kraftförsörjningen?

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: AA50 förstärkare med ett inslag av Popboxen

Inläggav Lasse- » 2017-03-26 00:04

Hej det ser ut som det finns flera utsatta mätpunker på kretsschemat och om man ska mäta spänningsfallet
över diodsträckorna i en transistor så är det bra om man har ett par mindre klämmor att klämma över led-
ningarna för att lyckas med att inte göra kortis på någon annan komponent ifall man slinter iväg med en test-
Pinne och när det gäller motstånd så är det nog bra att kunna färgkoderna på motstånd och att läsa
färgringarna ifrån rätt håll .

Sissta ringen brukar vara tolleransen på motståndet om man läser ifrån rätt håll.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: AA50 förstärkare med ett inslag av Popboxen

Inläggav petersteindl » 2017-03-26 00:20

JeppeW skrev:Vad roligt att ni är med mig i mitt restaurationsförsök!

Det finns två trimpotar på "förstärkarkortet", vad var det nu det stod på kortet bredvid - "tomgångsström", kan det ha varit? (har inte tillgång till den just nu)
Jag försökte mäta det jag tror man kallar DC offset, på högtalar utgångarna. Den var ca -50 mV på båda, men det fluktuerade en del mellan 35-50 mV. Osäkert om dessa potar påverkade mätvärdet för DC offset, jag kunde inte se någon direkt påverkan. Ville mäta spänningsfall över motstånd, som du sa Lasse, men jag är osäker på vilka i schemat de är.. Kanske ni som är bättre på att läsa scheman än jag utröna det?

I min sitter transistorerna BD608 och BD607. Jag kan bara se BD607 i schemat. Förmodligen är BD608 en annan variant i schemat.

Jag tycker det är konstigt att båda kanalerna distar nu. Först fungerade den ena (innan transistorbyte), nu är båda dåliga även om de nu låter likvärdigt i styrka. Det enda jag gjorde denna gång var att byta transistor (och alla effekttransistorer plockades bort, mättes och sattes tillbaka). Att det distar på båda kanalerna lika mycket, är inte det ett tecken på att båda kanalerna påverkas likvärdigt, alltså det är inte fel på en transistor i en kanal, utan sannolikt om det är tomgångsströmmen så är den lika felinställd på båda eller så är det något annat som påverkar båda kanalerna och då inte något i respektive kanal utan något annat som kraftförsörjningen?


BD608 finns i schemat. Det är transistor T212 och är en PNP. BD607 är transistor T213 och är en NPN. Det är ett komplementärt par. Tomgångsströmmen genom respektive sluttransistor mäts över R220 respektive över R221.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: AA50 förstärkare med ett inslag av Popboxen

Inläggav Lasse- » 2017-03-26 00:30

Jo jag tror att det är dom två röda motstånden som är långa som sitter mellan sluttransistorerna på kortet.


mvh Lasse

FöregåendeNästa

Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster