De flesta äldre högtalare man får tag på är mer eller mindre fyrkantiga lådor och de är inte speciellt estetiskt snygga.
Det finns snygga/annorlunda högtalare men de är rätt sällsynta.
Priset kanske inte är jättedyrt men betydigt högre än de fyrkantiga alternativen. Sen vet man ju inte hur det låter om man inte har kunnat lyssna och jämföra med andra. Jag har gått och sneglat på lite olika högtalare med annorlunda design men det har inte varit köpläge på alla.
Många är också väldigt slitna på utsidan.
Vad gör man då? Jo man knåpar ihop något själv.
Flera av de med udda design är faktiskt möjliga att få ihop själv....nåja kanske inte exakt men liknande.
Jag tänkte visa lite bilder på olika högtalare som jag tycker är snygga och försöker att bygga själv. Och jag tar innehållet från andra äldre fyrkantiga lådor med bra element.
Om det är någon annan som har likande ideer så vore det kul med bilder och berättelser.
Det finns en högtalare som jag tycker är väldigt snygg och det är JBL 250 ti. De har tyvärr några nackdelar.
Priset på dessa brukar vara rätt högt och svarta passar inte hemma hos mig så det skulle vara ett par i träfaner.
Men de verkar vara sällsyntare och priset blir ännu högre.
Nu kanske det inte är så farligt att köpa ett par och sälja dem om man inte trivs med dem, man får säkert tillbaka pengarna.
Men det som mest har stoppat köpintesset är storleken. Nästan en och halv meter höga och ca 60 kg är väl stort för mig.
Jag håller på att bygga mindre varianter av såna.
Eftersom man inte är så säker på hur ljudet blir så gäller det att prova lite först. Jag gjorde 2 provlådor först i 10mm skivor.
[/url]