Moderator: Redaktörer
anoden skrev:Skulle ha stått Quad II, inte Quad 11 i rubriken.
anoden skrev:Har haft ett par OA typ 1 spelande i mitt vardagsrum, låter alldeles utmärkt i mina öron, dessutom var dessa exemplar i "mint condition"
och en fröjd både för ögat och for örat.
Har OA-51 och OA-52 så jag sitter nöjd med dessa.
Har inget intresse av att starta en debatt om rör contra transistorer,
jag vet var mina preferenser ligger som du säkert förstår av rubriken.
Mera intresserad av synpunkter från medlemmar som har tagit sig an
Quad II och restaurerat dessa, helt enkelt nyfiken på dessa omtalade
rörslutsteg.
Än en gång, din länk innehöll mycket, mycket matnyttigt, tack för den.
Till Per, nu har jag lärt mig något nytt, busenkelt, tackar.
anoden skrev:Nu är det ändrat, OA-6 typ 1, med inbyggt rörslutsteg, jakarandafanerade, mässinginläggningar, en fröjd för både öra och öga.
Anoden: jag tänkte snarare skriva om hur "lika" alla Quads slutsteg låter i grund och botten, inte att övertyga dig om att lägga ner projektet.
När jag hade bytt elyterna i nätdelen mot nya tog jag ledigt en hel dag och bara spelade musik. Musiken flöt som honung ur Tannoyerna. En helt underbar upplevelse. Du kommer inte att bli besviken på Quad II, även om det ur "hifi"-synvinkel finns bättre grejer, men inte ur "musikalisk" synvinkel. Så kör på, det är en rolig upplevelse att renovera ett gammalt rörslutsteg...
På den sidan står det en del om C2/C3 och att de är från början avsiktligt metallkapslade kondingar monterade mot chassiet för att få en viss kapacitans mot chassiet=jord.
P.S. hur har du gjort med skyddsjorden på de nya nätbrunnarna? Det tipsas en del även om det på den länkade sidan, men det har du säkert redan läst.
Om du av någon outgrundlig anledning skulle snubbla över ett par Telefunken EF806S så är det ba t å köp.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster