Moderator: Redaktörer
Andersh74 skrev:Då har jag nog biffen klart för mig. Det blir till att handla längre lampsladdar!Eller möblera om i rummet.
Kan man köpa billig lampsladd/högtalarkabel på ebay?
AlNiCo skrev:Resistansen i en kabel ökar med längden, och signaler försvinner i och med resistans. Kabeln "äter upp" den.
En förstärkt signal som försvagats kan du kompensera genom att förstärka den (dra upp volymen).
En försvunnen signal kan inte förstärkas.
Håll signalkablarna korta.
aisopos skrev:Förstärkare stående på högtalaren kan jag bara se ett ev problem med, vibrationer som på sikt kan hjälpa till med något glapp i någon lödning eller så.
Nattlorden skrev:Sen är ju frågan vad som är långt. Själv är jag nog uppe på 15m eller strax däröver i mitt biobygge, men då dras det 2x2.5mm2 (x2) EKK åt högtalarna som kompensation istället.
PerStromgren skrev:Nattlorden skrev:Sen är ju frågan vad som är långt. Själv är jag nog uppe på 15m eller strax däröver i mitt biobygge, men då dras det 2x2.5mm2 (x2) EKK åt högtalarna som kompensation istället.
Jovisst, men här ägnar vi oss åt de breda penslarna. Tumregler, serru!
AlNiCo skrev:Resistansen i en kabel ökar med längden, och signaler försvinner i och med resistans. Kabeln "äter upp" den.
En förstärkt signal som försvagats kan du kompensera genom att förstärka den (dra upp volymen).
En försvunnen signal kan inte förstärkas.
Håll signalkablarna korta.
IngOehman skrev:Men balanserade överföriningar (som har sina alldeles egna nackdelar de med)
är dock själva sträckan mindre problematisk.
Andersh74 skrev:Hade med intresse läst en definition av "vettigt dragna".
/A
IngOehman skrev:Andersh74 skrev:Hade med intresse läst en definition av "vettigt dragna".
/A
Kortast sträcka och med undvikalde av skapande av jordloopar. T ex är
det inte ovanligt att dyra stereofoniska interconnectkablar är lösa från
varandra, alltså att de inte är ihopgjutna. Då bör man tvinna ihop dem.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster