Högtalare i bokhylla, bokhyllehögtalare?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Andersh74

Högtalare i bokhylla, bokhyllehögtalare?

Inläggav Andersh74 » 2013-01-30 17:13

Jaså, då är det dags att fylla igen nya kunskapsluckor i jakten på att övervinna kunskapens paradox.

Är det samma sak att stoppa in en högtalare i bokhyllan som att ha en bokhyllehögtalare? Av estetiska skäl har det gjorts lite rokader här hemma i väntan på 8071orna ska få revanch med åternyrenoverade basar och stiliga högtalarskydd. S-system har fått flytta upp till det större rummet uppe och småduxarna fick flytta in på ett smidigt sätt i bokhyllorna tillsammans med Pioneern. Nu är det väl så att duxarna trots sitt namn, Sound Projekt Hifi, inte är några riktiga finlirare, men hur kan man förvänta sig att ljudet påverkas av en sådan placering? Och vad kännetecknar egentligen en bokhyllehögtalare?

Finns det några generella regler om hur högt upp eller långt ner högtalare bör placeras? Trots bokstavsordningen i bokhyllan kan det ju vara värt mödan att ha dom på rätt höjd. Nu är centrum på elementen 1300 över golv.

Och slutligen, hur hade ett par OD11 trivts med en sådan placering?

/Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-01-31 08:40

Just OD11 vet jag inte hur de kan placeras men testa och berätta hur det blev :-).

Däremot vet jag att Mirsch hade någon/några modeller som kunde placeras antingen på golvet/vid golvet eller vid taket högst upp i bokhylla. När de sattes vid taket skulle de sättas uppochner så ljudet spreds till lyssningscentrum bättre.

Det jag har märkt(men det är subjektivt och beror ju minst lika mycket på högtalarna som mina hyllor och mina öron) när jag stoppat upp högtalare på hyllor är i princip att man tappar en hel del i bas och nedre mellanregistret. Exempelvis har jag för tillfället mina Mirsch OM 3-29 placerade strax över en meter över golvet. Skillnaden mot när de står på golvet är brutal. Ljudet är lika rent, men allting under 200 Hz försvinner i princip och de behöver, till skillnad från när de står på golvet, hjälp av en sub för att prestera hela registret.

Tidigare hade jag högtalare i bokhylla(under tonåren) och där var det aldrig något finljud, men sen efter en flytt så blev det finljud trots ungefär samma placering - skillnaden hyllan var efter flytten en vägghängd hylla som satt på konsol och inte en stor billyhylla som stod på golvet. Dvs. jag tror att man ska ha så stum hylla som möjligt!

Det var mitt svammel :roll: hoppas det gav några ideer och jag hoppas vi får höra hur det går :idea:

/Olle
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-01-31 08:56

En högtalarkonstruktör kan optimera högtalaren för olika saker.
T.ex. att den ska stå en bit ut från väggen i rummet, eller att den ska stå mot väggen
eller att den kan stå "infälld" bland böcker i en bokhylla.
Det senaste betyder att den ska optimeras för att spela med oändlig baffel, de
tidigare att man ska ta hänsyn till baffelsteget bl.a.

Så kan vidare en högtalare optimeras för olika höjd, dvs om elementen ska vara riktade
rakt mot lyssnarens öra eller inte.

Sen kan man givetvis kompromissa lite, så högtalaren inte är vare sig riktigt bra eller
riktigt dålig på något av sätten att ställa den.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-01-31 09:25

Inte blev jag så där väldigt mycket klokare i mitt specifika fall. Men jag tolkar svaren i alla fall som att det inte blir bokhyllehögtalare bara för att man knölar in en högtalare av lagom storlek i en bokhylla. Vad pluttduxarna anbelangar känns det inte som att det spelar så stor roll var de är, de låter liksom överraskande bra oavsett, trots sin ålderdom, litenhet och mycket enkla konstruktion. Men något välljud i egentlig mening är det ju inte och de passar nog bäst för lunchnyheterna.

OD11 har jag ju inga än, men vad jag hört är de väldigt placeringsförlåtande och då tänkte jag att de kanske även står ut med att tryckas in i en bokhylla? Men där tar jag kanske helt fel?

Hur som helst tycker min sambo att det blev jättebra med både recievern och högtalarna i bokhyllorna. Tänkte även byta ut högtalarskydden mot något färgglatt i väntan på ett par OD11 eller OA12(som då givetvis inte får ligga i en bokhylla).

Så får, vad det lider, den "riktiga" anläggningen flytta upp en våning och ta plats i det betydligt större rummet.
/A
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-01-31 17:18

oa-12 skulle jag gå på,od-11 finns det knappt nån bas alls att tala om under 60-70hz :)

Men många verkar gilla dom för sina andra kvaliteer,dock inte jag då.....

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-01-31 21:45

Kan det finnas något annat än OD11 i vintageväg som passar att knö in i en bokhylla där höjden är begränsad till 300mm?

/A

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2013-02-01 01:14

Andersh74 skrev:Kan det finnas något annat än OD11 i vintageväg som passar att knö in i en bokhylla där höjden är begränsad till 300mm?

/A

Ett par liggande B&W DM-4? Det är gammal hederlig och bra brittisk vintage.
Tänk om - tänk annorlunda

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-02-01 08:44

Ja, sådana verkar ju trevliga. Hittade ett par på blocket för 2000:-. Det var inte lite det! :roll:

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-02-01 09:09

Andersh74 skrev:Inte blev jag så där väldigt mycket klokare i mitt specifika fall.

Nä det förstår jag .. :oops:

Jag ville bara säga att en högtalare beter sig olika med olika slags uppställning,
samt att högtalaren ev är optimerad mot något visst sätt att ställa den på.

Hur det förhåller sig med just dina högtalare vet jag naturligtvis inte.
Men om du tycker det låter bra som du har ställt dom så kan det inte rimligvis vara
speciellt mycket fel, i någon aspekt är det väl alltid rätt när man är nöjd med ljudet.

Om du testar lite olika sätt att ställa högtalaren så är det främst tonkurveavikelser
på några dB, typ 2-6 dB, i mellanregistret som du antagligen kan märka, från ett
par hundra Hz och uppåt.
Det går väl att mäta också.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-02-01 09:18

Nja, bra tycker jag väl inte att det låter. Möjligen överraskande lite dåligt. De där duxarna kommer nog aldrig att låta annat än överraskande lite dåligt med tanke på deras storlek, enkelhet i både lådkonstruktion och filter och baselementets ålder.

Det är ju på inget sätt så att jag njuter av ljudet i vardagsrummet längre. Jag balanserar liksom på en slak lina mellan stilfullhet i inredningen och ljudkvalité. Och just nu är det utseendet som funkar och ljudet som haltar. I själva verket är ljudet inte riktigt ok någonstans för tillfället i väntan på mer passande stärkare och högtalare till övervåningen och något trevligt att lägga i bokhyllan här nere.

/Anders

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-02-02 20:25

Är B&W DM-4 verkligen en bokhyllehögtalare?

Jag har DM-5 i finanläggningen (myrornas näst sista miss gällande prissättning på högtalare? De var ju halvstora så de kostade 35:-/st i slutet på 90-talet... :D ) och jag tycker att de verkar må bra av att stå så fristående som möjligt, fast jag har nog inte provat att ställa in dem i hylla, bara olika avstånd från väggen bakom.

Som redan skrivits så är bokhyllehögtalare alltså avsedda för oändlig frontyta. Man kan alltså i princip i stort sett använda bokhyllehögtalare som inbyggnadshögtalare och vice versa. Det förklarar också varför jag sett takinbyggnadshögtalare anno dazumal av fabrikat MP som sett misstänkt lika ett par MP bokhyllehögtalare jag har. Dessa MP-lådor låter för övrigt förvånansvärt bra för att vara "relativt enkla småhögtalare" (men spelar såklart absolut inte i samma liga som t.ex. B&W-högtalarna).

Återgå till Vintage-hifi