Persson MP2

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Andersh74

Persson MP2

Inläggav Andersh74 » 2013-02-26 20:50

Hejsan
Jag har en kort fråga som jag är övertygad om att det inte blir några problem för somliga att svara på. Jag tror att jag inom kort kommer att kanta om ett par MP2or och undrar vilken storlek det är på basen. Jag har av någon anledning haft svårt att finna organiserad information om MP2orna på det gigantiska internetet. Jag har ett par 8" fyndakanter hemma. Kan de passa tro?

Någon som möjligen har ett stiligt datablad över dom inscannat? Sen har jag för mig att jag för någon vecka sedan någonstans läste att hela Radiohuset var fullt av MP2or på kontoren. Nu kan jag inte heller hitta tillbaka till den uppgiften. Kan det stämma?

Och sedan undrar jag om någon har något lyssningsintryck av MP2or. Jag hoppas att kunna ställa dom i hörnen av ett rum. Men de kanske måste stå en bit in från hörnen? Och jag hoppas i varje fall att de går att ställa mot en vägg och inte en bit ut från väggen?

Mvh, Anders

Och ja, man kan undra var de där Mp2orna kommer ifrån... 8)
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2013-02-26 21:10

Tror MP2 är 8"bas, mp 1 hade iaf 6,5".
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-02-26 21:11

Även jag har läst någonstans att MP1 hade 6,5". Kan det sitta Peerless 8" i dom?

/A
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-02-26 22:30

Martin Persson MP2 är det de där med diskanten tillbakaflyttad? Köpte MP2 Silverring (eller vad nu hette) åt min bror för snart 30 år sedan. Var trevägssystem med Peerless-element. Samma diskant som Carlsson OA-51, KO-40 mellanregister och en åttatummare i basen. Tyghuvarna på dem fick slängas, det bromsadecrejält högre frekvensen. Fixade skumfronter med öppnare struktur.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-02-27 09:17

Mp2 är fyrkantiga, stående lådor med ett baselement och fyra diskanter. De ser ut som taffliga kopior av Carlsson. De kan ju låta bra för det? Eller? Vad jag förstått är de även slutna. Men som sagt hittar jag ingen bra information varken på faktiskt eller det gigantiska internetet.

/A

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2013-02-27 09:25

Så här skriver Kranzberg i tråden:http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=286060

Kranzberg skrev:Det ser ut som en Martin Persson MP 2 från 1973.
23 L sluten låda
Bas 20 cm
Fyra diskanter diam 5,5 cm
Mått 28x28x52
40 W
Imp 4 ohm (fanns även med 8 eller 16 ohm)
Vikt 10 kg
Diskantspridning 130 grader
Kostade 675 kr
Fanns i teak, ek jakaranda, valnöt och furu.

Jag har ingen aning om hur den lät/låter.
Koppla upp den och rapportera!

En mindre modell med bas 16, 5 cm och mindre till yttermåtten hette MP 1.
:)

Och den tråden och en hel del annat, bl a bilder hittade jag genom att googla på "martin persson mp 2"
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-02-27 10:13

Även jag har gågglat på samma sätt. Jämfört med andra gågglingar så är ju sökresultatet rätt klent. Det verkar knappt som om någon har lyssnat på ett par någon gång. Och det kan man ju tolka som att dom faktiskt inte låter något vidare. Men det får väl framtiden utvisa.

/A

Användarvisningsbild
Stephan

Inläggav Stephan » 2013-02-27 20:49

"Och ja, man kan undra var de där Mp2orna kommer ifrån"

- Ljudet från Lima hette det i annonserna, vilket fick min morbror som varit bosatt Sydamerika större delen av sitt liv att fråga om dom kom från Peru :lol:

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-02-27 20:56

En sådan annons vore kul att se. Men mina ska komma från la Essingen.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-03-04 20:54

Nu är de hemma efter en svår helg i musikens tecken. Dammiga och bortglömda fick de tjänstgöra som huvudhögtalare när tagningarna skulle avlyssnas. De lät bättre än allt annat vi släpat med i bandet.

Men de var som sagt rejält dammiga och behöver nog ses över rejält. Men den enda uppenbara skadan jag funnit är att ena gummikanten till baselementet är lite sprucket. Kan det vara skadligt att spela på dom då? Skadligt för högtalarna eller förstärkaren alltså.

Idag har de stått för tjingelingradio inkopplade på Luxmannen, som fått titta ut från under sängen, hela dagen då det snickrats här hemma. Jag kommer säkert återkomma med frågor på tips om hur de bäst bör placeras.

En annan fråga jag har rör det här med impedansen igen. MP2orna är märkta 4 ohm och spelar just nu Tvljudet genom Luxmannen ihop med mina S-system på 8 ohm. Kan inte någon gå igenom det här med mig igen? När jag bara spelar på Martin Persson låter de mycket högre än när jag trycker in knappen för även S-system. Då låter S-system på 8 ohm mycket mer än Persson som mest bara viskar i bakgrunden. Ska det vara så?

Mvh, Anders H

edit: Och finns det fler vettiga renoveringstips för Martin Persson i synnerhet och basar med gummikant i allmänhet?

Återgå till Vintage-hifi