(Dux?) Hifi sound project 401??

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BPM

(Dux?) Hifi sound project 401??

Inläggav BPM » 2013-02-27 11:00

Bara några mil ifrån mig säljer en kille ett par Hifi sound project 401 billigt. Lådorna har lite repor (går ju lacka) men elementen är hela och fina. Verkar vara bestar för sin tid med 5 element i varje låda. 2x8" bas, 4 el 5" mellanregister och 2st diskanter varav den ena är riktad uppåt.

Har inte hittat mycket om dem, så finns någon här som vet om det är något värt att ta hand om?

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-02-27 11:23

Jag vet absolut ingenting om dom. Men jag har själv sneglat på ett par dylika, fast det var nog 303 som låg ute på tradera. Jag tycker de ser väldigt fräsiga ut och tror att de antagligen låter bra.
Är de billiga är det väl bara att slå till och låter dom inte som du hoppats så kan du väl bara försöka sälja dom vidare utan allt för stor förlust.

Mvh, Anders

edit. Här kan du läsa lite i alla fall: http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... pic=106612
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-02-27 11:35

Se där! Där fanns ju lite info.
Det enda jag hittat här på faktiskt är att de omnäms i tråden om magsmocka, så de verkar ju kunna leverera lite ljudtryck.
Det blir att ta hem dem. Låter de bra så fixar jag till lådorna, och om de bara "låter" skulle de passa bra för att leverera ljud i garaget.

Det här med gamla högtalare generellt.. Dessa har ju gummiupphängda element så inga torkade skumkanter, men delningsfiltren osv.. Kan man räkna med att högtalare med 30-35år på nacken fungerar som de ska, eller är det byta kondingar osv som gäller? Såvitt jag förstått är livslängden på elektrolyter, vilket jag antar att det handlar om här, begränsad. Kan de leva i 35år eller är det i princip garanterat att de behöver bytas?

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-02-27 11:41

Det där tror jag beror på vem du frågar. Om man som jag, antagligen inte har några guldöron, eller en referensram där det absoluta toppljudet inte finns med utan jämförelserna görs mot de där "vanliga" högtalarna man hittar hemma hos folk i allmänhet, så har jag kommit några snäpp över gemene mans och kvinnas skrothögtalare från Siba utan att renovera några filter. Och jag äger inte en enda högtalare yngre än 30 år (med undantag för ett par bang och olufssen som ligger och samlar damm då de låter sämre än allt annat jag har.

Gummikanter har jag ingen uppfattning om ljudmässigt. Tror det bara är att plugga in dom och provlyssna. Låter dom tillräckligt bra för att få bo inomhus kan du ju alltid renovera även filtren för att dom ska låta jättebra!

Jag borde antagligen renovera filtern på allt som låter här hemma. Men jag ids inte just nu. Kanske nästa vinter...

Mvh, Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2013-02-27 21:30

Har haft ett par såna, de låter bra.
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-02-28 09:39

Har bestämt upphämtning ikväll..
Ska bli spännande.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-02-28 09:47

Ser framemot ett lyssningsintryck vad det lider. Lycka till med allt!
Mvh, Anders

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-03-02 04:35

Vet inte hur det är med just dessa, men nog körde väl Dux/Philips ganska ofta med vanlig pappupphängning istället för gummi?

Eller har jag bara haft tur med de enklare dux/philips/radiolahögtalare jag stött på?

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-03-02 10:47

Nu har jag hunnit lyssna lite. Halvtaskigt uppställt och med finöronen av men...jag vill nog påstå att jag är väldigt positivt överraskad. De finaste detaljerna och den mer definierade upplevlsen lyser med sin frånvaro men klangen är enormt behaglig och jag tycker det låter bra. De har en tydlig, skön bas som visserligen inte är så nyanserad men som är lätt att följa och som verkligen sätter igång högerfoten..
Övriga register låter bra och det låter alltså klangligt urskönt. Visst saknas lite luft men jag har hört många moderna högtalare även en bit upp i pris som jag skulle rata för dessa. Nu blir det att slipa och lacka lådor för dessa är klart värda att hitta användning för.

Inte för att det är vintage men väl där undrade säljaren om jag ville köpa till hans receiver.. Jag tog en titt och där stod en knappt använd, skitfin Denon 2105.
Jag frågade vad han ville ha och efter att ha kliat sig på hakan en stund sa han..
-"250:-"...

Det var ju bara att köpa..

Så för totalt 600 spänn köpte jag en 2105 (har redan en 3806 och en 2808.. Kanske skulle börja samla..) och ett par 401 och ljud per krona där är nog rätt svårslaget...

Användarvisningsbild
orven

Re: (Dux?) Hifi sound project 401??

Inläggav orven » 2015-05-04 11:21

Gammal tråd men ändå.
Jag köpte 2 stycket Dux 401 i dag som såg fabriksnya ut för 25 kr st med som vanligt avsaknad av frontskummet :D

Återgå till Vintage-hifi