Proton 740

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Lasse-

Proton 740

Inläggav Lasse- » 2013-03-05 21:17

Hej jag kom hem med ett begangnat Proton 740 kasettdäck idag

ifrån Myrorna ,en snabb kontroll av kasettdäcket på

återvinningsbutiken visade att displayen fungerade och

att kapstan motorn fungerade så det vart köp.

Hemma med kassett däcket och med ett par hörlurar i jacket

och en TDK kassett med inspelad Elvis musik låter det bara

på ena kanalen i lurarna och det skriker i mekaniken med locket

av på apparaten så vad göra med ljud i ena kanalen

skriket borde gå att få bort med att skruva ur bandmekaniken

och smörja upp det med Super Lube teflonfett eller?

mvh Lasse-

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2013-03-19 23:23

Jag är på jakt efter en service manual till däcket och det finns

dbx på den det är visst något slaggs brusreduserings system

men jag är osäker på hur det fungerar.Jag har sett ett det står

dbx på en del stora rullbandare. :roll:

Lasse-

Re: Proton 740

Inläggav Lasse- » 2014-10-25 14:21

Hej jag hade en annons på Hifimagasinet om manual till Proton 740 kassettdäck.Efter lång tid
så var det någon ifrån utlandet som svarade på annonsen men jag vet inte om det är någon som skojjar med
mig så därför törs jag inte svara på meddelandet eller hur gör man?

mvh Lasse-

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2014-10-25 15:40

du skrev att det skriker i mekaniken.... inte bara så att du har ett högfrekvent pip i ena kanalen?
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-10-25 15:46

Lasse- skrev:Hej jag hade en annons på Hifimagasinet om manual till Proton 740 kassettdäck.Efter lång tid
så var det någon ifrån utlandet som svarade på annonsen men jag vet inte om det är någon som skojjar med
mig så därför törs jag inte svara på meddelandet eller hur gör man?

Svara på ett meddelande kan man alltid göra. Men OM det blir ett köp så gäller det att säkerställa att man får betalningen - och ur kundens synvinkel, att man får den apparat man betalt för. Med andra ord, som säljare önskar man förskottsbetalt, som köpare vill man betala när man fått apparaten.

Dbx är ett brusreduceringssystem ja. Ett ganska effektivt sådan men sällsynt på kassettdäck. Jag tror mig minnas att Teac hade det på något däck. Men om man inte redan har kassetter inspelade med detta system är det slöseri med det systemet och apparaten är värdelös om den inte också har Dolby, som var det vanligaste brusreduceringssystemet.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2014-10-25 16:06

Hej jag har skickat iväg ett mail nu.Emajl adressen såg ut att komma ifrån en radioammatör.

mvh Lasse-

Jag tror att det är bronslagren i kapstanmotorn som är torra och uttorkade om man får isär motorn så kanske
man kan smörja lagrena annars så blir det att försöka att köpa en ny motor och att sätta dit istället.

mvh Lasse-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-10-25 17:01

Lasse- skrev:Hej jag har skickat iväg ett mail nu.Emajl adressen såg ut att komma ifrån en radioammatör.

Jag tror att det är bronslagren i kapstanmotorn som är torra och uttorkade om man får isär motorn så kanske
man kan smörja lagrena annars så blir det att försöka att köpa en ny motor och att sätta dit istället.

Går det inte att nå lagren utifrån? Alltså från utsidan av motorn. Finns det en synlig axel kan man alltid flöda lite med olja så det rinner ner till lagret. Men det finns förmodligen ett antal andra lager som kan gnissla, ett sätt att kolla detta är att koppla bort allt som motorn driver (tex att lyfta bort en rem eller kugghjul alternativt lyfta ur motorn) och låta denna snurra för sig själv. Själv skulle jag dock inte lägga några pengar på att få däcket att fungera, det finns gott om fungerande kassettdäck för nästan inga pengar alls.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-10-26 00:06

Lasse- skrev:Jag tror att det är bronslagren i kapstanmotorn som är torra och uttorkade om man får isär motorn så kanske

5-56 ifall den går för sakta p.g.a. kärvandet, så funkar den några veckor/månader till utan motorbyte, kanske? :wink:

Återgå till Vintage-hifi