Technics.... igen!

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Roadrunner1
 
Inlägg: 486
Blev medlem: 2008-01-28

Technics.... igen!

Inläggav Roadrunner1 » 2013-04-22 19:12

Efter många inlägg om Technics som ibland delar folk i olika läger....
Har dock svårt att se att någon skulle säga nej till detta....
Technics SE-A1 slutsteg och SU-A2 försteg. Vet du inte vad det är?
Googla.... Hmmm..... Varför får jag en sån där otrevlig känsla av avund?

Om ni har dåligt tålamod, kolla ca 07:35 in i klippet....

http://www.youtube.com/watch?v=FHjjovHeRK4

Användarvisningsbild
AlNiCo
 
Inlägg: 874
Blev medlem: 2009-09-13

Inläggav AlNiCo » 2013-04-22 20:04

Det finns väl inget som helst som är dåligt med Technics? I samma höga klass som alla aldra högklassiga tillverkare.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Inläggav phloam » 2013-04-22 23:23

vavavava, vem dissar Technics och var? Länk tack :)

Technics har gjort många bra/underskattade grejer - ta t.ex. 90-talspakethögtalaren SB-CS(75 mm) som lär låta riktigt bra...!

Användarvisningsbild
Andersh74
 
Inlägg: 1004
Blev medlem: 2012-10-19
Ort: Tjörn

Inläggav Andersh74 » 2013-04-27 22:10

Jag vet inget om Technics. Jag vet inget om några andra tillverkare heller. Men efter några timmars lyssning så tycker jag att min technics SA-5460 är minst lika bra som min Luxman R-1030.

Jag vet inte men har en hypotes om att de tillverkare som överlevde -70-talet gjorde bra grunkor då. Pioneer och Sony lever än idag, men jag går ändå inte till Mediamarkt och köper. Jag tror att kvaliteten har blivit sämre på grunkorna de säljer, annars borde de säljas än idag hos hifihandlare. Men det gör dom inte. Det är trist när ekonomiavdelningen får styra över ingenjörerna.

Mvh, Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Inläggav xeizo » 2013-04-27 22:30

Andersh74 skrev:Jag vet inget om Technics. Jag vet inget om några andra tillverkare heller. Men efter några timmars lyssning så tycker jag att min technics SA-5460 är minst lika bra som min Luxman R-1030.

Jag vet inte men har en hypotes om att de tillverkare som överlevde -70-talet gjorde bra grunkor då. Pioneer och Sony lever än idag, men jag går ändå inte till Mediamarkt och köper. Jag tror att kvaliteten har blivit sämre på grunkorna de säljer, annars borde de säljas än idag hos hifihandlare. Men det gör dom inte. Det är trist när ekonomiavdelningen får styra över ingenjörerna.

Mvh, Anders


Förvisso trist, men det är egentligen mest kunderna som har flytt och därav att det inte finns ekonomi till bättre grejor(för massproduktion). Nu lägger folk pengarna på smartphones, platt-TV, Thailands-resor, heminredning osv och inte på stereoprylar.

Guldåldern var på 70-talet, så bra grejor för tvåkanal till överkomligt pris kommer aldrig att göras igen. Silver-åldern var 80-talet, men då hade redan många märken börjat snåla in(tänk "video killed the radio star"). På 90-talet var det i princip dött redan och nu är det bara entusiaster som oss kvar. Vi skulle vara lika många som de som omhuldar trattgrammofoner om det inte var för att det gänget i stort har dött av ...

Technics 70-tals prylar är ju Jesus ju, Sansui är Gud! :-)

Användarvisningsbild
Andersh74
 
Inlägg: 1004
Blev medlem: 2012-10-19
Ort: Tjörn

Inläggav Andersh74 » 2013-04-27 22:33

Jag har min resegrammofon. Borde jag vara död?

/A
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Inläggav xeizo » 2013-04-27 22:43

Andersh74 skrev:Jag har min resegrammofon. Borde jag vara död?

/A


Hoppas jag inte, men försök och prata HiFi med folk i allmänhet som är under 30. De tittar på dig med simmig blick och undrar stilla från vilket hospital du har rymt.

En stereo är någon microkompakt-anläggning morsan hade eller farsans hemmabio, själva lyssnar dom bara på laptophögtalare, bilstereo eller öronpluppar. Konstigt nog kan dom tycka om musik trots det ...

Till deras försvar skall sägas att kraven på bra hörlurar har ökat!

Användarvisningsbild
Andersh74
 
Inlägg: 1004
Blev medlem: 2012-10-19
Ort: Tjörn

Inläggav Andersh74 » 2013-04-27 22:51

xeizo skrev:
Andersh74 skrev:Jag har min resegrammofon. Borde jag vara död?

/A


Hoppas jag inte, men försök och prata HiFi med folk i allmänhet som är under 30. De tittar på dig med simmig blick och undrar stilla från vilket hospital du har rymt.

En stereo är någon microkompakt-anläggning morsan hade eller farsans hemmabio, själva lyssnar dom bara på laptophögtalare, bilstereo eller öronpluppar. Konstigt nog kan dom tycka om musik trots det ...

Till deras försvar skall sägas att kraven på bra hörlurar har ökat!


Det här musikälskandet jag hade förr är svårt att finna numer då jag alltid lyssnar på sättet musik återges före musiken i sig. Mitt tämligfen nya hifiintresse har varit förödande för musiken. Men visst går det bättre att lyssna till musiken i de doningar jag har nu än de jag hade för ett år sedan. Men priset är högt, jag njuter inte längre när jag hör bra musik ur risiga anläggningar.

Däremot njuter jag fortfarande när jag får höra Evert Taube ur resegrammofonen, den har drygt 70 år på nacken och har aldrig varit på service.

Mvh, Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
AlNiCo
 
Inlägg: 874
Blev medlem: 2009-09-13

Inläggav AlNiCo » 2013-04-28 13:03

Jag tror att ju mindre man bryr sig om ljudet (och kanske t o m ju sämre det är), desto mer kan man njuta av det.

Jag skulle nog aldrig kunna lyssna på och njuta av musik så mycket som de flesta andra verkar göra. De som inte har "bra" ljud.

Hifi-intresset är dumt och ironiskt, tycker jag nog. Vad är syftet egentligen? :D

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1855
Blev medlem: 2003-12-30

Re:

Inläggav LeifB » 2024-01-01 21:31

phloam skrev:vavavava, vem dissar Technics och var? Länk tack :)

Technics har gjort många bra/underskattade grejer - ta t.ex. 90-talspakethögtalaren SB-CS(75 mm) som lär låta riktigt bra...!


Ja jamen de är bra.
Kul att någon har upptäckt dom.
Optimera mera!


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst