skivspelare

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
thombjon

skivspelare

Inläggav thombjon » 2013-05-31 22:22

...är inte något som jag har intresserat mig för så mycket men nu har 2 olika att välja emellan.
Dual CS-505-3
Micro Seiki DD20
Är det någon som vet något om dessa skivspelare?

Användarvisningsbild
Magnus77

Inläggav Magnus77 » 2013-06-01 07:52

Skillnader finns det i massor. Remdriven jämfört mot direktdriven. Lätt arm jämfört mot lite mindre lätt arm.
Om man bortser från chassie och vilken drivning spelarna har och kikar på armarna. Lite där det styr vilken tyngd på pickup som dem klarar. Så Dual gillar lättare pickuper som typ Ortofon OM. MS klarar något tyngre pickuper så som Audio Technica.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-06-01 12:17

Jag skulle välja Dualen, men det är nog mest för att jag är uppvuxen med sådana och tror att remdrift är "rätt".
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-06-01 13:00

Dual kan du få hjälp med om det skulle vara nått... det har sålts "hur många som helst" i Sverige. jag hade en sådan med en OM 40 för några år sedan och det spelade fantastiskt fint! Remdrift och dynamiskt balanserad tonarm (nåltryck med fjäder) tror jag är hemligheten bakom... Det finns fler konstruktioner på det konceptet som visat sig vara förnämliga! :)

Micro Seiki har väl närmast blivit samlarobjekt och de lite exklusivare grejerna säljs för hur mycket pengar som helst på ebay... Tror inte detta är en av dem!^^ Men, den kan ju vara bra ändå - köp båda vet ja! :wink:

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2013-06-01 15:43

Jag (min sambo) har en Micro Seiki DD20. Mycket lite använd de senaste 10 åren. Och troligen ännu mindre använd de 10 åren innan dess.
Den är mycket långsam i tonarmslyften, både upp och ner. Förmodligen pga ålder och stillestånd. Den är väl oljedämpad och oljan har blivit tjockflytande. Eller?
Dessutom brummar den lite när den snurrar och man är nära den. Brummet är "i luften" dvs inte genom förstärkaren.
Det här hjälper kanske inte dig eftersom det bara talar om hur just mitt ex är. Lycka till.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-01 15:55

Jag skulle välja Dualen trots att den nog är både plastigare och "klenare" än Micron. Direktdrivna japanska spelare var väl sådär bara lagom kul och lagom på det mesta övrigt mä. Nej, det är mer kultur över Dual, i alla fall min egen 505:a som fyllde jämna trettio år för ett tag sen vilket vi firade med en sprillans ny både drivrem och tonabnehmer.

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2013-06-01 17:02

Spelarna är ungefär jämbördiga med andra ord?
Men Dualen vinner med någon poängs övervikt?
Det blir svårt
Båda är i nyskick men MSen finns originalkartong till också.
Beslutsångerst.... :? Det får väl bli båda. :)

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2013-06-01 17:12

Jag skulle välja Dualen trots att den nog är både plastigare och "klenare" än Micron.

Dualen varken ser eller känns "plastigare" och de "känns" ungefär lika.

Jag har inte hittat någon till salu. Är det någon som vet var de brukar kosta?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-06-01 18:39

Flint skrev:Jag skulle välja Dualen trots att den nog är både plastigare och "klenare" än Micron. Direktdrivna japanska spelare var väl sådär bara lagom kul och lagom på det mesta övrigt mä. Nej, det är mer kultur över Dual, i alla fall min egen 505:a som fyllde jämna trettio år för ett tag sen vilket vi firade med en sprillans ny både drivrem och tonabnehmer.

Jag har förvånats över alla japanska apparater som många tycker är vintagefynd. Hur bra ansågs dessa vara på 70-talet? Sony, Panasonic, Akai m.fl. var i många fall på sin höjd godkända som dörrstopp i 70-talets hifiblaskor. Det var väl först i slutet av 70-talet/början 80-talet det började likna något och för skivspelarna var det de riktigt dyra som höll måttet, i referensklass för några.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-01 18:55

RogerGustavsson
Jag instämmer. Bl.a. tjatas en vakum-Luxman upp till skyarna. Inte tyckte jag att det var något speciellt med den även om jag gillage Luxman i övrigt (men det gällde deras förstärkare). Ljudmässigt så hävdade sig min enkla Dual gött mot denne vakumpump.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-06-01 19:11

RogerGustavsson skrev:
Flint skrev:Jag skulle välja Dualen trots att den nog är både plastigare och "klenare" än Micron. Direktdrivna japanska spelare var väl sådär bara lagom kul och lagom på det mesta övrigt mä. Nej, det är mer kultur över Dual, i alla fall min egen 505:a som fyllde jämna trettio år för ett tag sen vilket vi firade med en sprillans ny både drivrem och tonabnehmer.

Jag har förvånats över alla japanska apparater som många tycker är vintagefynd. Hur bra ansågs dessa vara på 70-talet? Sony, Panasonic, Akai m.fl. var i många fall på sin höjd godkända som dörrstopp i 70-talets hifiblaskor. Det var väl först i slutet av 70-talet/början 80-talet det började likna något och för skivspelarna var det de riktigt dyra som höll måttet, i referensklass för några.

Håller fullständigt med om detta och skulle vilja påstå att de allra flesta asiatiska grammofoner var ren smörja med vissa undantag. De blir ju knappast bättre för att de är gamla även om vissa verkar tro det...^^ På den tiden hade jag möjlighet att lyssna igenom en hel del av det som erbjöds tack vare att jag jobbade i hifi-butik. Dualen var en klart lysande stjärna i sin prisklass. :) Vill minnas att den kostade 1195kr med en OMB5. Skulle kunna tänka mig att det inte är helt ovanligt att de säljs för mer idag...^^ Ska du ha något som spelar reellt bättre kan du kika på Dual 5000 eller kanske ännu hellre Thorens 160.

Men visst fanns det finmekaniska japanska företag som byggde utomordentligt fina grammofoner precis som de byggde utmärkta analoga kameror. Technics 1200/1210 har nått kultstatus av närmast religiösa proportioner och mekaniskt är den otroligt stabil och det är av en anledning - den är tänkt att användas på diskotek med de kompromisser det innebär på andra områden - den låter inte på långt lika bra som någon av de andra jag nämnt.

Micro Seiki byggde en del skit men också några fantastiskt bra spelare som såldes både under eget namn och som OEM till Luxman. Har själv en BL-51 (verk) med bla en MA-505 (tonarm) som jag brukar spela med en naken Ortofon SPU (pickup) och det låter otroligt bra... men det är grejer jag inte skulle komma mig för att skaffa idag... kolla ebay - det är priser som man knappt tror är sanna - så man får ha en rätt skaplig månadslön för att den ska räcka...^^

Nä, gå på Dualen - den spelar fint för dig för hyggliga pengar! :)

Användarvisningsbild
orven

Inläggav orven » 2013-06-01 19:45

STDI skrev:Jag (min sambo) har en Micro Seiki DD20. Mycket lite använd de senaste 10 åren. Och troligen ännu mindre använd de 10 åren innan dess.
Den är mycket långsam i tonarmslyften, både upp och ner. Förmodligen pga ålder och stillestånd. Den är väl oljedämpad och oljan har blivit tjockflytande. Eller?
Dessutom brummar den lite när den snurrar och man är nära den. Brummet är "i luften" dvs inte genom förstärkaren.
Det här hjälper kanske inte dig eftersom det bara talar om hur just mitt ex är. Lycka till.
Oftast gammalt stelnat fett i mekaniken som gör att det trögar. Rengör och fetta om.
Brum? Kolla så att du har chassie jord med från gram. till förstärkare.
Skilj på signal jord och chassie jord.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2013-06-01 21:28

orven skrev:....

Det är alltså inte elektrisk brum som kommer ut i högtalarna. Utan ett mekaniskt brum eller "hum".

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-01 21:39

STDI skrev:
orven skrev:....

Det är alltså inte elektrisk brum som kommer ut i högtalarna. Utan ett mekaniskt brum eller "hum".

Det låter konstigt om det skulle vara motorn som hörs för den är ju lågvarvig i en direktdriven spelare så det förslår. Det låter mer som om det är nättrafon som vibrerar och sätter någon lättpåverkad större yta i vibration. Känn på nättrafon om den vibrerar.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2013-06-02 00:04

Flint skrev:RogerGustavsson
Jag instämmer. Bl.a. tjatas en vakum-Luxman upp till skyarna. Inte tyckte jag att det var något speciellt med den även om jag gillage Luxman i övrigt (men det gällde deras förstärkare). Ljudmässigt så hävdade sig min enkla Dual gött mot denne vakumpump.

Är du ute och rör om i grytan igen? :lol:
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2013-06-02 00:13

Även om en skivspelare är bra kan ett exemplar kanske inte alls nå den nivån.

Micro Seiki byggde ett antal modeller som var väldigt enkla under 70-talet för att därefter allt mer inrikta sig på ren high-end, DD-20 tillhör den första kategorin.

Om jag skulle ange lite för och nackdelar med båda modellerna.

Dual CS-505 = Mycket bättre som helhet än dess ingående delar, pitchrem som måste bytas om det inte är gjort (vilket inte är helt lätt), känns inte så "rolig", motorerna är klena och har ovanligt ofta problem.

Micro Seiki DD-20 = Mer underhållsfri, tonarmen passar för fler pickuper.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-06-02 01:34

Jocke skrev:.....
Men visst fanns det finmekaniska japanska företag som byggde utomordentligt fina grammofoner precis som de byggde utmärkta analoga kameror. Technics 1200/1210 har nått kultstatus av närmast religiösa proportioner och mekaniskt är den otroligt stabil och det är av en anledning - den är tänkt att användas på diskotek med de kompromisser det innebär på andra områden - den låter inte på långt lika bra som någon av de andra jag nämnt.
....

Pyttsan . . . jag har ägt/äger de spelare du nämnt å ingen av dessa kommer ens i närheten av Technics 12xx MK2 . . . :evil: serru . . . typ. :wink: :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-02 07:23

Vinylcalle skrev:

Du gillar förmodligen inte det jag skrev men jag lever inte på/av att odla tokiga trender vilket du gör. Säg din mening du och ruska på kassapparaten så säger jag min. :lol:

Cicaro

Re: skivspelare

Inläggav Cicaro » 2013-06-02 08:58

thombjon skrev:...är inte något som jag har intresserat mig för så mycket men nu har 2 olika att välja emellan.
Dual CS-505-3
Micro Seiki DD20

Halloj!

Båda har potential. Utan att provlyssnat/provkört dem så finns det saker som talar för dem båda:

Dualen har remdrift=minskar risken att motorstörningar går in i ljudet. Om jag inte minns helt fel så sitter all mekanik och skivtallrik dessutom i ett flytande inre chassi, dvs mindre risk för att hump och stompf går in i ljudet om man stöter till stereobänken eller råkar stänga locket lite för hårt.

Micron har å sin sida direktdrift vilket är en fördel då det är driftsäkrare, ingen rem som torkar, töjer ut sig och riskerar att bli för lång. Micron har dessutom tyngre skivtallrik(1,5 kg vs dualens 0,9 kg). Tung tallrik ger ofta jämnare gång. Direktdrift startar fortare än en remdriven.

Jag skulle börja med att ställa mig frågan: hur mycket är du beredd att serva och pilla själv?

Om du inte alls är beredd att serva eller så skulle jag troligtvis gå på micron. Kan du överväga att serva och pilla så skulle jag om jag vore du försöka provlyssna båda och sen ta den som känns bäst.

/Cicaro aka Olle
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2013-06-02 12:29

Nu har jag tittat lite närmare på dem.
Det där med plastiga.....DD20, hela övre skalet är plast, tjockt men ändå.

Sen är det olika pickuper

DD20 har en Goldring 1010

Dual har en Ortofon DN 165E

Det finns en annan irriterande grej med DD20 och det är när man ska sänka nålen så stannar inte armen där man placerade den över skivan utan den glider sakta utåt.

Det finns inga störningar från någon som brum eller motorljud och det är väldigt svårt att avgöra om det skulle vara någon ljudskillnad mellan dem.
Nu kopplade jag den ena till mina Kappa 7 och de andra till ESS högtalarna och det blir lite orättvist för det är bättre ljud i ESS-erna.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2013-06-02 13:17

thombjon skrev:...
Det finns en annan irriterande grej med DD20 och det är när man ska sänka nålen så stannar inte armen där man placerade den över skivan utan den glider sakta utåt.
...

Det kan ju vara antiskatingen som är felställd, dvs drar för hårt utåt. Är den rätt justerad så kan det kanske åtgärdas genom att öka friktionen (rugga upp plasten?) där skruven glider mot lyften.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-06-02 14:11

thombjon skrev:... och det är väldigt svårt att avgöra om det skulle vara någon ljudskillnad mellan dem.
Nu kopplade jag den ena till mina Kappa 7 och de andra till ESS högtalarna och det blir lite orättvist för det är bättre ljud i ESS-erna.

Ska du jämföra skivspelarna måste du givetvis göra det i samma anläggning och helst med spelarna på samma underlag.

/ B

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2013-06-02 14:39

Flint skrev:
Vinylcalle skrev:

Du gillar förmodligen inte det jag skrev men jag lever inte på/av att odla tokiga trender vilket du gör. Säg din mening du och ruska på kassapparaten så säger jag min. :lol:

Haha.

Jag rekommenderar dig Flashbacks underforum Konspirationer och alternativa teorier, men antar att du redan är en flitig besökare.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-06-02 16:23

Är det nån större idé att jämföra utifrån hur spelarna låter?

Ta den du gillar mest och ha en bra pickup. Känsla, utseende, handhavande är kanske tyngre argument när du spelar vinyl än hur själva spelare/tonarm skiljer sig ljudmässigt i denna prisklass.

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2013-06-02 16:48

thombjon skrev:
Jag skulle välja Dualen trots att den nog är både plastigare och "klenare" än Micron.

Dualen varken ser eller känns "plastigare" och de "känns" ungefär lika.

Jag har inte hittat någon till salu. Är det någon som vet var de brukar kosta?

En Dual 505-3 med Ortofon OM-5 har funnits till salu på min lokala loppis för 500 kronor i ett par veckor. Hittills osåld.

Mellan 500 och 1000 kronor för ett fint exemplar med fungerande och hel pickup verkar väl rimligt.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-06-02 18:59

Laila skrev:
Jocke skrev:.....
....

Pyttsan . . . jag har ägt/äger de spelare du nämnt å ingen av dessa kommer ens i närheten av Technics 12xx MK2 . . . :evil: serru . . . typ. :wink: :)

Väl det har blivit sandalsäsong så du får lufta dina ömma tår! :wink:

Återgå till Vintage-hifi