Högtalare till Pioneer SA-9900

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Andersss

Högtalare till Pioneer SA-9900

Inläggav Andersss » 2013-07-11 22:51

Skulle behöva förslag på högtalare som jag ska titta efter till min SA-9900 förstärkare. Vad ska jag leta efter?

Tips tack..

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2013-07-12 09:38

Ett par gamla stora JBL eller AR skulle inte skämmas för sig i så fint sällskap ;). Kan tänka mig att ett par L65 skulle trivas jämte den förstärkaren.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-07-12 11:21

Kan även tänka mig att Mirsch OM72, OM71, någon av de större expertmodellerna(ex. 4-90) skulle låta ganska trevligt med den stärkaren :)
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
imac

Inläggav imac » 2013-07-12 11:37

Jag kör med Pioneers HPM-100 till min SA-9500 II, inte för ljudet skull utan för att dom såldes samtidigt o "hör ihop".
Bild

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2013-07-12 14:00

Tjusiga de där Pionjärerna, HPM 100!

Användarvisningsbild
Andersss

Inläggav Andersss » 2013-07-13 09:36

Tackar för förslag.

Är både intresserad av ljudet och utseendet. Mirch:arna var ju lite coola och även Pioneer:erna. Är inte helt oäven att köpa moderna högt heller.

Är lite osäker på hur pass kraftiga högtalare man ska satsa på? Eller
(Finns det någon grundregel? watt mot watt eller?) För köper man för stora högt så orkar ju inte förstärkaren med. (Nu är jag iofs medveten om att SA9900 är en strömstark Gris av rang så jag kanske kan "bortse" från detta.) Dvs jag vill ha högt anpassade till först....

Idag kör jag med tråkiga 90 tals Sonab B50, det låter okej men tror att dessa inte ger ett rättvist ljud till förstärkaren. Har dock konstaterat att sonab:arna låter "bättre" med SA9900 än med NAD214. Det märks lixom att det finns lite mer ork :)

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-07-13 23:23

Andersss skrev:
(Finns det någon grundregel? watt mot watt eller?)

Man ska inte stirra sig blind på watt idag eftersom det är stor skillnad på hur watt mättes då och nu och mellan olika tillverkare. (En watt på 70talet är något helt annat än den watt som de specar på moderna datorhögtalare). Du bör däremot alltid ha högre effekttålighet på högtalarna än förstärkaren, i vart fall om du planerar att spela på högsta volym ;)

När det rör valet av förstärkares effekt hade mirsch en grundregel på 70talet där han satte effekten på förstärkare och högtalare i relation till rummets storlek där man behövde en watt förstärkare till kvadratmeter rum man skulle placera hans högtalare i (se sid 15 i PDFen mirsch means music som finns på förstasidan)
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
Roadrunner1

Inläggav Roadrunner1 » 2013-07-14 17:54

Andersss skrev:Tackar för förslag.

Är både intresserad av ljudet och utseendet. Mirch:arna var ju lite coola och även Pioneer:erna. Är inte helt oäven att köpa moderna högt heller.

(Finns det någon grundregel? watt mot watt eller?) För köper man för stora högt så orkar ju inte förstärkaren med. (Nu är jag iofs medveten om att SA9900 är en strömstark Gris av rang så jag kanske kan "bortse" från detta.) Dvs jag vill ha högt anpassade till först....

Idag kör jag med tråkiga 90 tals Sonab B50, det låter okej men tror att dessa inte ger ett rättvist ljud till förstärkaren. Har dock konstaterat att sonab:arna låter "bättre" med SA9900 än med NAD214. Det märks lixom att det finns lite mer ork :)

Pioneer HMP-100 finns i två varianter, eller egentligen 3, det finns en svart som heter HPM-110 som var avsedd för den Europeiska marknaden. De övriga två kan skiljas åt genom att på en av modellerna sitter det en silverfärgad ring runt basreflexhålet. Det som skiljer dem åt är effekttåligheten. Den utan silverring, 50W nominellt, 100 W peak, den med silverring, 100 W nominellt och 200 W peak. Intressant är att elementen är precis samma i dem. Det som skiljer dem åt är delningsfiltret. Har du den mindre effekttåliga, byt filter (finns ibland på t ex Ebay) så tål de mer. Ur kvalitetssynpunkt, mycket bra högtalare, inga kanter som kan torka osv. Ljudet brukar ses som mot det lite ljusare hållet.

Användarvisningsbild
forzell

Inläggav forzell » 2013-07-14 19:18

Du skriver inte vad högtalarna får kosta .
Men själv hade jag satsat på ett par stora JBL.
Kul förstärkare. Har själv haft 4 st. De låter verkligen kanon !
Men har en tendens att ha en del tekniska problem .

Användarvisningsbild
Andersss

Inläggav Andersss » 2013-07-14 21:14

Tack för alla tips.

Jag vill mer veta vad jag ska leta efter, därav frågeställningen. Hade väl kanske inte tänkt betala allt för många tusenlappar (typ 3-5000 på sin höjd). Och jag har inte bråttom så dyker det upp något som jag fått tips om till en billig penning så kanske jag slår till.

Ja jag har lite problem med min jag oxå, den glappar lite och jag har skickat iväg den på allmän rengöring och översyn. Hittade den i ett soprum, lortig å ledsen. Försteget är lite glapp men den låter bra om jag kör via en annan för-förstärkare. Så nu hoppas jag att den snart ska vara välljudande igen.

Användarvisningsbild
fivebelly

Inläggav fivebelly » 2013-07-16 17:10

Kört JBL L65 med min sa9900, mkt bra kombo, fram till att den nyss hostade ur sig en serie puffande ljud som slutade i en liten smäll i ena kanalen. Blev lite nojjig då och nu står den och vilar.
Delta eller ta del? Det e frågan.

Användarvisningsbild
forzell

Inläggav forzell » 2013-07-16 18:41

Låter som att den behöver ha en liten service. Som sagt har haft 4 st och alla har haft problem.
Se till att få den fixad den är värd det, Om skicket är bra.

Användarvisningsbild
fivebelly

Inläggav fivebelly » 2013-07-16 20:04

Absolut ska den få service. Har dock servat 5 maskiner i samma ålder/klass i sommar så den får vänta till i höst. Skicket är mint och sa9900 förtjänar ett par högtalare som levererar. Kraft finns det ju gott om :)

Luxor 8071 är ju oxå ett tips om man har plats. Lite billigare normalt än jbl...
Delta eller ta del? Det e frågan.

Användarvisningsbild
HLindgren

Inläggav HLindgren » 2013-07-17 22:50

Yamaha NS-1000 eller varför inte 2000 om du hittar ett par.

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2013-07-18 23:23

Det där med märkeffekt på högtalare är mest nys, det är lättare att blåsa en 500w högtalare med en 50watts stärkare än tvärtom - klipper stärkaren så ryker elementen oftast ändå.

Men gamla JBL är väl alltid trevligt - stort, tight och livligt ljud - eller varför inte BOSE 901 nu när du har en stärkare med lite klipp, också mycket spelglädje.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-07-19 03:25

leffe skrev:Det där med märkeffekt på högtalare är mest nys, det är lättare att blåsa en 500w högtalare med en 50watts stärkare än tvärtom - klipper stärkaren så ryker elementen oftast ändå.

OBS - detta gäller mellanregister/diskantelement när man kör passivt delningsfilter (och inte har nån skyddskrets i högtalaren). Bashögtalaren (eller bredbandshögtalaren i enklare högtalare) tål hur mycket distortion som helst så länge signalen från förstärkaren håller sig inom den effekt högtalaren är specad för att klara kontinuerligt (och förstärkaren inte skickar på likspänning eller annat dumt). De där piezodiskanterna (Coral CH-1, CH-5 o.s.v.) tålde väl också rätt mycket stryk men de var väl inte direkt fin-hifi...

Med aktiv delning och separata slutsteg så blir det åtminstone mycket tåligare, även om det även med aktiva system antagligen förekommer starkare förstärkare än elementens kontinuerliga effekt (för att klara toppar utan att ta till onödigt effekttåliga element). Tyvärr körs ju aktiv delning ytterst sällan i hemelektronik (förutom mellan subwoofer och "resten", vilket inte ger så värst bra skydd mot förstörda element vid klippning).

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2013-07-20 18:01

Då har jag nog sett betydligt fler högtalare än dig, som pajats av klena stärkare 8)

Användarvisningsbild
Roadrunner1

Inläggav Roadrunner1 » 2013-07-20 22:38

leffe skrev:Det där med märkeffekt på högtalare är mest nys, det är lättare att blåsa en 500w högtalare med en 50watts stärkare än tvärtom - klipper stärkaren så ryker elementen oftast ändå.

Men gamla JBL är väl alltid trevligt - stort, tight och livligt ljud - eller varför inte BOSE 901 nu när du har en stärkare med lite klipp, också mycket spelglädje.

Det går även att blåsa en 50W högtalare med en 100W förstärkare. Man måste hitta balansen mellan dessa faktorer.

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2013-07-21 00:25

Jodå, det går tom att blåsa en 31watts högtalare med en 72watts förstärkare, har jag hört :)

Enklare och klenare transistorstärkare blir ofta väldigt fula när de drivs till klippning, med likström eller 4kantvåg ut - tror det pajar fler högtalare av det, än av att de brinner för att märkeffekten överskrids.

Nu pratar jag hemelektronik - inte PA eller disco.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-07-24 02:41

Visst, likström kan bränna baselementet - men det var väl en rätt begränsad tidsepok som det fanns nån direkt risk för likström då man drev förstärkare för hårt?

Enklare och/eller äldre förstärkare hade väl nästan alltid utgångskondingar varpå det helt enkelt inte kunde bli likspänning ut, medan de lyxigare hade skyddskretsar.

OBS att jag pratar alltså om att driva förstärkaren till klippning men inte spela så att förstärkaren går sönder (bränd utgångstrissa så att ena halvan av matningsspänningen brakar rakt ut eller nåt sånt dumt).

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2013-07-24 23:01

Tja, under mina år i HiFi branschen så såg jag i a f en hel del av denna problematik.

Men strunt i det - vi har olika uppfattning här. :)

Märkeffekt på högtalare är väl ändå ganska irrelevant med tanke på hur mycket effekt som egentligen används vid normal lyssning och trådskaparen har ju en ganska stadig pjäs, så jag tror ju inte det vållar några problem oavsett högtalarval

Men det här med märkeffekt:
Hur lång tid tål en högtalare angiven märkeffekt ?
Är det mätt med rosa brus eller bara en sinuston - minns inte upplägget för dessa kriterier - nån som har koll? 8)

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-07-28 14:49

Jag skulle gissa att märkeffekt anges olika beroende på t.ex. om det är hem/proffsbruk (PA), och givetvis också om det är en seriös tillverkare eller "glädjeeffekt".

En fånig grej jag sett nån stans var när diskantelement märkts med "motsvarande totaleffekt", som om musiken skulle ha ungefär samma effektinnehåll i diskanten oavsett vad man hör på...

Återgå till Vintage-hifi