Högtalare Sinus 55M

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
farbrorn
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2013-07-17

Högtalare Sinus 55M

Inläggav farbrorn » 2013-07-18 19:54

En granne skulle sälja dessa högtalare och slog till då jag tänkte mig kunna använda dem i stugan... men de var faktiskt rätt bra verkar det som...
Behagligt ljud men ändå med detaljer. Dock det tråkiga: Basarnas upphängning är minst sagt sköra så funderar på att lämna in de för att få nya upphängningar. Hur kan detta påverka ljudet måntro? Nuvarande upphängningar är väldigt följsamma eller hur man ska uttrycka det.

Spelar på en av dem + min gamla högtalare och är positivt överraskad.

Något knepig konstruktion med dubbla tior monterade på djupet eller hur man ska uttrycka det + två kupoldiskanter + ett mellanreg (också kupolformat).

Basrlementen är Sinus WR 1178 FX (det bakre elementet var mera blått men det beror nog på att detta varit skyddat från solen:-)

Kul med gammal hifi då det dessutom låter bra!

Om någon sitter på nån information eller kanske reservdelar så vore jag tacksam!

Användarvisningsbild
MiaM
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 2012-05-05

Inläggav MiaM » 2013-07-19 03:19

Det verkar finnas en hel del trådar om att själv byta kanter på bashögtalarna.

Ett tips innan du kantat om dem: Kör dem inte ihop med en förstärkare som säger "bump" (lågfrekvent) vid start, det riskerar nog att knäcka det sista av upphängningen...

Mollgan006
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2016-05-15
Ort: Hunnebostrand

Re: Högtalare Sinus 55M

Inläggav Mollgan006 » 2018-07-21 17:55

Har du kvar dina Sinus 55m?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Högtalare Sinus 55M

Inläggav Perfector » 2018-07-21 18:06

Tidigare tråd i ämnet här
viewtopic.php?t=48612
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster