Brum från kassettdecket

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Brum från kassettdecket

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-08-20 19:56

Kassettdecket i denna tingest har sporadiskt börjat ge ifrån sig ett brummande ljud. Det dova ljudet kommer först svagt för att tillta i styrka, till slut mullrar det som en v8 i högtalarna :D en omstart av stereon och problemet är borta för en tid. Eftersom det hittills bara hänt när jag spelat kassetter så utgår jag från att felet är i kassettdelen...

Det blir knappast åtgärdat men bara lite nyfiken på vad det kan va...

Bild
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2013-08-22 07:12

Vilken trevlig maskin det ser ut att vara.

Jag skulle tro att det är en kondensator som bråkar med dig. Eftersom att den laddas upp ju längre stärkaren är igång, låter det troligt. Speciellt eftersom det blir "bra" genom att nollställa, dvs stänga av den. Om det vore värmeberoende hade man fått invänta att maskinen kyldes ned en stund.

Troligen inte så svårt att byta, bara man klurat ut vilken konding det är.

//Rampitsch

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-08-22 15:45

Använder du den regelbundet är väl inte ett totalbyte av elektrolyter helt fel.
Men det är klart... bara för att kunna spela kasetter kanske det inte är värt att göra innan något mer händer.

Det tråkiga är ju bara att när elektrolyter börjar läcka kan dom paja ett helt kretskort.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-08-22 18:02

ok tack för infon. Det var väl något åt det hållet jag gissade på själv utan att veta...

Decket blev servat för något år sen (inte av mig) kalibrerat och alla remmar bytta så det funkar annars mekaniskt väldigt bra. Det var nu i sommar när jag plockade fram stereon igen för att ge den en ny chans som jag upptäckte detta fel...

Bild

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-08-22 19:21

Är det 50Hz/100Hz-brum, eller varierar frekvensen?

Brummar bägge kanalerna?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-08-22 19:58

Testade nyss och nu brunmmade det direkt när jag slog på stereon o det distade och sprakade också rätt friskt och brummet hörs bara på vänster kanal. Frekvensen är konstant, jämt pulserande när oljudet går igång.

Testade olika kassetter och omstarter av stereon men oljudet försvann inte denna gång med omstart däremot när jag tryckte in playknappen och inte hade laddat i någon kassett!

o ja nu igen fungerar den normalt 8O

här en snabb video:

http://www.youtube.com/watch?v=J1ydAjWhHcM&feature=youtu.be

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-08-23 10:08

Smutsiga reglage kan orsaka det du beskriver. Rengör allt med marinol (t-röd) och så kommer det nog funka bra framöver. Nästan alla fel i vintageutrustning beror på detta.

Användarvisningsbild
orven

Inläggav orven » 2013-08-23 10:20

Det kan vara kontaktfel som du har.
Vid ärg på kontaktytorna i omkopplaren mellan valet av inspelning eller avspelning kan många olika fenomen uppstå.
Motionera rec. knappen ett otal gånger genom att hålla nere stoppknappen under tiden när du utför momenten.
Ha ett kassettband i luckan där plastfliken är kvar för att kunna spela in.
Du kommer efter några tester underfund med om det ligger i omkopplaren eller inte och kan gå vidare.

Såg att AlNiCo hann före med några minuter. :lol:

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-08-24 19:25

Det kan de ju va! att jag inte tänkt på det... troligtvis för att såna fenomen vanligtvis brukar allstra högfrekventa pip inte dova brumm men som sagt det kan de ju faktiskt va och när jag nu tänker på det så uppkom problemen i samband med att jag började spela in kassetter. Så länge jag bara lyssnade av kassetter så fungerade allt perfekt.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-09-05 03:10

REC-knappen är en klassiker, men enstaka gånger kan det sitta glappande omkopplare även på t.ex. play-knappen.

Speciellt på tvåhuvudsdäck, särskilt på äldre från den tiden elektroniken var en dyr del av däcket, så har rec-omkopplaren väldigt många omkopplarfunktioner för att så många delar av elektroniken som möjligt ska kunna användas både vid inspelning och uppspelning, därav att det lätt blir glapp just där.

Ett tips ifall du skruvar isär stereon: På vissa däck måste rec-omkopplaren, monterad på kretskort, vara ställd i rätt läge innan man monterar tillbaka kretskortet mot mekaniken. På andra däck är detta inget problem. De som det inte är nåt problem på brukar ha omkopplare som fjädrat tillbaka av sig själv även när kretskortet är lossat från mekaniken.

Om du har tur så går det att komma åt omkopplaren utan att skruva loss något kretskort från mekaniken.

Återgå till Vintage-hifi