Persson på väg upp i prislistan??

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Andersh74
 
Inlägg: 1004
Blev medlem: 2012-10-19
Ort: Tjörn

Inläggav Andersh74 » 2013-10-19 16:45

ZeissIkon skrev:Så blev det fel i min text.
Ohmmätning och röra på konen:
Viloläge skall ligga någonstans kring 4 ohm.
Rör du på konen skall det vandra upp eller ned ohmmässigt från vilovärde.
Men inga orimliga värden.


Fan vad folk kan mycket på det här forumet. Det kan inte vara någon slump att jag läser här. Men varför skriver jag? Det borde jag göra på något annat forum.... 8)

/A
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Lazzze
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2013-02-23

Inläggav Lazzze » 2013-10-19 18:36

Okej. Ska undersöka. Om jag förstått saken rätt så anser ni att det är bättre att försöka åtgärda elementet som sitter där hellre än att byta ut? Om det är fixbart, finns det någon som kan åta sig att titta till det?

Användarvisningsbild
Andersh74
 
Inlägg: 1004
Blev medlem: 2012-10-19
Ort: Tjörn

Inläggav Andersh74 » 2013-10-19 18:44

Zeissikon kan. Men jag tror inte att han vill. Jag kan inte men hejjar på med glatt humör. Jag tror mest att jag här på faktiskt är en skapligt god fe. En som vill, men inte kan.

/A
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
ZeissIkon
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2013-09-12

Inläggav ZeissIkon » 2013-10-19 20:23

Jag har dåligt med tid av familjeskäl just nu.
Men kan absolut lova att i februari nästa år2014, kan jag handgripligen hjälpa till med problemlösning.

Användarvisningsbild
MiaM
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 2012-05-05

Inläggav MiaM » 2013-10-19 21:55

Vad gäller provkörning och risk att skada förstärkare så kan man seriekoppla ett lämpligt motstånd, en lämplig lampa eller en annan högtalare, då kan impedansen aldrig bli lägre än motståndet/lampan/andrahögtalaren, som givetvis ska väljas så att förstärkaren tål denna ensam. Detta ger klart sämre ljud (om man inte seriekopplar två tillräckligt lika högtalare) och är en dålig idé om man vill köra lite mer effekt på djupare bas och kör med "andrahögtalare" eftersom man kan ha otur och hitta en frekvens där det mest bara spelar om "andrahögtalaren".

Problemet med motstånd är att de kostar en liten slant om de ska tåla en del effekt, och dessutom är effektmotstånd nästan alltid induktiva. Det kan vara både bättre och billigare att parallellkoppla ett helt gäng med högre resistans. En ytterst oseriös men kortsiktigt hyggligt fungerande fullösning för att höja effekttåligheten rejält är att doppa ner motståndspaketet i en mugg vatten, helst så rent som möjligt (gärna "batterivatten"/"strykjärnsvatten"). Jag tar inget ansvar för hur bra det är i längden, minns däremot att jag provat att misshandla ett vanligt enkelt 0,25W-motstånd. Nedsänkt i vatten så höll det till nära 10W, men då pajade det å andra sidan så lömskt att det inte blev något brännmärke.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2013-10-19 22:36

Avjoinserat vatten sålunda. Nyttja er kontakt på närmsta kärnkraftverk.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Lazzze
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2013-02-23

Inläggav Lazzze » 2013-10-20 09:44

Seriekoppla en annan högtalare verkar det mest tillämpliga då, tror jag.

Användarvisningsbild
Lazzze
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2013-02-23

Inläggav Lazzze » 2013-10-21 11:35

Alltså.. skitdålig på detta. Hur gör jag för att ladda upp en bild?[/img]

Användarvisningsbild
AlNiCo
 
Inlägg: 874
Blev medlem: 2009-09-13

Inläggav AlNiCo » 2013-10-21 12:01

Lazzze skrev:Alltså.. skitdålig på detta. Hur gör jag för att ladda upp en bild?[/img]


http://imgur.com/

Klicka på Computer

Gräv fram bild, klicka på Open

Klicka på Start upload

Kopiera textremsan som du hittar under BBCode (message boards & forums)

Klistra in ditt inlägg, och skicka. Färdigt.

Användarvisningsbild
Lazzze
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2013-02-23

Inläggav Lazzze » 2013-10-21 12:13

Aha.. Praktiskt. Här är högtalarna. När jag lyfter på basen så är det en hästskomagnet. Inte direkt märkt med namn utom att det i kanten står B 08-0 och 4 ohm i konen på insidan.

Bild

Användarvisningsbild
ZeissIkon
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2013-09-12

Inläggav ZeissIkon » 2013-10-21 13:55

Var är bild?

Användarvisningsbild
Lazzze
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2013-02-23

Inläggav Lazzze » 2013-10-21 14:09

Men... jag ser den i alla fall..?

Användarvisningsbild
ZeissIkon
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2013-09-12

Inläggav ZeissIkon » 2013-10-21 16:23

Jag är inloggad , och kollar via dator på jobbet.
Har aldrig varit problem att se bildinlägg då på andra trådar.....
Filter, skyddsbarriärer,och virusmittade bildfiler kan stoppas på vägen i det nätverksmässiga Fort Knox jag sitter i,
för jag ser bara din skrivna text och inget mer.
Skall pröva hemifrån och se om det funkar.

Användarvisningsbild
MiaM
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 2012-05-05

Inläggav MiaM » 2013-10-21 18:37

Funkar härifrån, ser hur högtalarna ser ut utvändigt.

Användarvisningsbild
ZeissIkon
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2013-09-12

Inläggav ZeissIkon » 2013-10-21 19:03

Nu kan jag se exteriörbild på dom.
Det funkar hemifrån :D
Detta är ju AB-33 som blev AB-22(eller MP-22).
Skall stå stämplat någotdera i botten.

Försök ta stadig!!närbild av det sjuka elementets kon, snett uppifrån så hela gummikanten syns.Jag vill kunna zooma in och fingranska.

Användarvisningsbild
AlNiCo
 
Inlägg: 874
Blev medlem: 2009-09-13

Inläggav AlNiCo » 2013-10-21 20:17

Många arbetsplatser blockerar Imgur. För underhållande sida, helt enkelt.

Användarvisningsbild
Lazzze
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2013-02-23

Inläggav Lazzze » 2013-10-21 21:51

Dåså. Det är en AB22 enligt undersidan. Och här är en bild på elementet.

Bild

Användarvisningsbild
ZeissIkon
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2013-09-12

Inläggav ZeissIkon » 2013-10-22 08:28

OK,AB-22
Får kolla på elementbild ikväll.
Ett par sådana(vitlack) var jag och provlyssna för ett år sedan, inför ett ev. köp.
Alldeles för högt pris inledningsvis(Blocket) men vad som kändes skäligt pris då ville han ej gå med på.
Sedan efter någon månad, låg dom på Tradera i evighet, nu sänkt till mitt pris.
Men jag köpte dom ej.Vitlacksskicket var ej så snyggt, så omlackering behövdes.Sedan hade jag hört dom: diskantelementen var ok och levererade.Topplocken hade han lossat så inspektion av baselement och gummokant kunde göras.Hade med en hög bra test-CD(Toto,Tears for fears,Stravinskij´s Våroffer, Goldie,skivan Timeless(Drum & Base)).
Allt fungerade bra klangmässigt ,även på ganska hög volym,tills vi kom till Goldie.Just skivan Timeless innehåller låga energirika bastoner som naket avslöjar vad baselement klarar av 8O
Lät ok på låg volym men vid högre volym fick elementet vid vissa frekvenser fnatt med rejäl distorsion och såg ut som det skulle hoppa ur lådan 8O Dock inget skrammel eller tillfälliga avbrott.
Detta plus det för höga osänkbara priset gjorde att jag tröttnade och åkte hem tomhänt :cry:

Användarvisningsbild
ivor-isobarik
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2009-06-01

Inläggav ivor-isobarik » 2013-10-22 18:29

Och du är helt hundra på att det inte är någonting annat som kroknar innan baselementen under demonstrationen? Bara nyfiken,bara så inte säljare hade en vek stärkare som kroknade när du ville plåga hans högtalare till att låta illa. Mina MP1 må sägas vara lättdrivna men de avslöjar lätt vad man ställer före dem i kedjan. Ett bra slutsteg får dem att skifta från intressanta till sjukt spelglada. (Pioneer SA8500II VS Linn Klout)bägge stärkarna hade lämplig drivförmåga och biffiga nätdelar.

När en stärkare tappar greppet om konen brukar det låta illa eller i vart fall sämre. Är det talspolefel som du hörde eller vad kan det ha varit? Filterkomponenter?
Jag var och handlade vinyl av en snubbe ute i en by förra vintern och kom där i kontakt med en samlare,MP älskare och Linnist. Hade aldrig sett sådana där burkar förr. Beatlesplattorna jag traderat in av honom testspelades på MP och jag hade lite svårt att greppa att det lät så pass bra. Nu var förstås en LP12 inblandad vilket man får ha med i beaktningen. Högtalarna såg hjälplöst omoderna ut,jag fick någon association till sjuttiotalets värsta Panduro våg som svepte in över Sverige. Näverlampskärmar,kryddlampor som folk satt och rökte gula blend under,härligt nikotingulnad furu.

Han hade i alla fall två par av dessa mutterliknande tingstar,ett i vardera lyssningsrummet då han knäckade som svart skivhandlare.
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
Lazzze
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2013-02-23

Inläggav Lazzze » 2013-10-22 18:57

När det gäller mina högtalare så använder jag en Marantz 2220 B. Vad jag kan säga utöver tidigare sagt också, är att om jag rör vid konen upp o ner hörs inget skrap alls. Vid försök att mäta högtalaren hamnar jag på runt 40 ohm. Dock så litar jag inte på multimetern helt, ärvt av min far. Ibland önskar man bättre prylar..

Användarvisningsbild
ZeissIkon
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2013-09-12

Inläggav ZeissIkon » 2013-10-23 08:43

40 Ohm?
Du har väl lödat loss,eller kopplat loss(om flatstiftskoppling) en av kablarna(eller båda) till baselement när du ohmmäter? :?
Kollade elementbild igår natt och det ser ju ok ut med gummikant.
Har kört ett par MP-2 med en futtig 2X15W Vintage Kenwood stärkare, och inga problem med att stärkaren inte orkar med där basmässigt.

Användarvisningsbild
Lazzze
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2013-02-23

Inläggav Lazzze » 2013-10-23 09:46

Ehh.. nej, det hade jag ju inte.. ska se om jag kan göra det idag.. Det blir att löda loss då..

Användarvisningsbild
MiaM
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 2012-05-05

Inläggav MiaM » 2013-10-24 08:49

Om oönskade extra grejer också är inkopplade medan man ohmmäter så kan man få lägre värde men knappast högre.

Undantaget är om det ligger en (svag) likspänning på högtalaren (t.ex. spänning som håller på att laddas ur en konding i en förstärkare man just stängt av eller nåt sånt)...

Användarvisningsbild
Lazzze
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2013-02-23

Inläggav Lazzze » 2013-10-24 09:55

Ähm... okej.. nu blev jag lite osäker på om förstärkaren var inkopplad eller inte när jag mätte.. Gör om gör rätt.. återkommer...

Användarvisningsbild
ZeissIkon
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2013-09-12

Inläggav ZeissIkon » 2013-10-25 08:09

Tog för givet att mitt ord "fristående" i mätningsförfarande inte kunde feltolkas....
1.Löd loss båda kablarna från baselement och glöm inte att märka upp den ena kabeln(tejpsnutt) och tejpsnutt på VILKET anslutningsöra på elementchassi den var lödad.
2.Ställ elementet på ett bord.
3. ohmmät.

Användarvisningsbild
Lazzze
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2013-02-23

Inläggav Lazzze » 2013-10-25 09:17

Japp. Jag ska bort på jobb i helgen så jag återkommer på måndag om det. Tack för all hjälp så långt. :)

Användarvisningsbild
Lazzze
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2013-02-23

Inläggav Lazzze » 2013-10-28 13:25

Tja.. Okej. Nu har jag lött loss elementet. Tyvärr har jag skitsvårt att få en vettig mätning på det. Om det beror på elementet eller multimetern är lite svårt att säga. Värdena är liksom inte konstanta.. Det enda jag kan säga är att den inte visar 4 ohm nån gång.

Jag ska resa ner till Göteborg en vecka och kommer då att införskaffa en ny multimeter. Lika gott det. Behöver ändå ha nån som jag kan lita på lite mer.

Cicaro
 
Inlägg: 1208
Blev medlem: 2010-01-12
Ort: Roslagen

Inläggav Cicaro » 2013-10-28 13:45

Lazzze skrev:Tja.. Okej. Nu har jag lött loss elementet. Tyvärr har jag skitsvårt att få en vettig mätning på det. Om det beror på elementet eller multimetern är lite svårt att säga. Värdena är liksom inte konstanta.. Det enda jag kan säga är att den inte visar 4 ohm nån gång.

Jag ska resa ner till Göteborg en vecka och kommer då att införskaffa en ny multimeter. Lika gott det. Behöver ändå ha nån som jag kan lita på lite mer.


Tjo

Kolla att du har ren metall där du försöker mäta, kan lätt luras om det är oxid där du sätter proben så kan motståndet sticka iväg uppåt till flera megaohm och fluddra. Mäter du på lödörat så kan man testa att skrapa så det blir metallrent med en liten skruvmejsel eller kniv(akta så du inte skadar kabeln som kommer från spolen bara) och sen mäta där du har metallrent.

Sen kan man även få kaiko värden om man inte lossat elementet helt från delningsfiltret, men det förstod jag som att du redan gjort?

/O
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
Lazzze
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2013-02-23

Inläggav Lazzze » 2013-10-28 13:59

Jo, loss är det allt. Jag har försökt mäta på flera ställen och det fladdrar. Blir det konstant så är det ändå ett annorlunda värde än sist. Tror nog jag ska ta bort en möjlighet till fel och skaffa ett nytt mätinstrument. Och börja om i den änden med dina råd i åtanke där.

Användarvisningsbild
MiaM
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 2012-05-05

Inläggav MiaM » 2013-11-01 21:07

Löd på en bit kabelsnutt till varje lödöra och anslut multimetern till kabelsnutten utan att ha tenn på den ände av kabelsnutten du ansluter på.

Men steg ett är att bara prova att lägga multimeterns testpinnar mot varandra. Då ska du få omkring noll ohm, åtminstone under en ohm, och värdet ska vara hyggligt konstant. Prova att "skaka runt" på kablarna medan du håller mätpinnarna mot varandra, det borde avslöja eventuellt glapp i dem. Om du får stabilt värde då så lär mätaren och kablarna vara frisk.

Om värdet fladdrar då så prova att ersätta kablarna med en lös "tråd" direkt mellan bananuttagen på multimetern. Om värdet blir stabilt då så är mätaren okej och kablarna kass. Om det fortfarande fladdrar så testa givetvis att byta batteri i mätaren, och om inte det hjälper så är det dags att skaffa en ny. Grattis att du då dessutom troligtvis har de befintliga mätkablarna i reserv, det brukar annars vara kablarna som ger sig först, speciellt på billiga mätare.

FöregåendeNästa

Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster