Persson på väg upp i prislistan??

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Andersh74
 
Inlägg: 1004
Blev medlem: 2012-10-19
Ort: Tjörn

Persson på väg upp i prislistan??

Inläggav Andersh74 » 2013-08-27 08:38

Hej
Har ni lagt märke till den här annonsen på blocket?

http://www.blocket.se/goteborg/MP_1_i_u ... ?ca=15&w=1

Det är verkligen ord och inga visor om deras förträfflighet. Själv är jag ju väldigt nöjd med mina MP2or, men så många tusenlappar skulle jag nog inte ge. Men det skulle jag iofs inte för några högtalare utifrån mitt budgettak.

En bekant till mig ropade in ett par MP1or på tradera för 500:- nyligen. T.o.m. hans sambo accepterade dom! Det verkar som att intresset för dessa är på uppåtgående. Vad tror ni?

/Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Inläggav Alexi » 2013-08-27 09:20

60-70tals design har varit populärt länge nu, så priserna beror nog mer på utseende än prestanda. Jag är mycket skeptisk till den där placeringen av diskanterna.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2013-08-27 09:26

Kan det inte vara en översläng av Carlsson-intresset?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Andersh74
 
Inlägg: 1004
Blev medlem: 2012-10-19
Ort: Tjörn

Inläggav Andersh74 » 2013-08-27 09:45

Det jag har funderat på, men som verkligen bara är en ren gissning snarare än en genomfunderad hypotes är att vad som skrivs på faktiskt påverkar prisbilden på tradera och blocket. Och sista tiden är det ju fler än jag som slängt iväg några ord här på forumet om MP1 o MP2.

Och enligt mig och ett gäng gäster har ju faktiskt MP2orna överglänst OA12orna i lite enkla A o B tester.

Sen är ju designen på både Sonablådorna och MPlådorna något utöver det vanliga, fulsnygga på något sätt tycker jag.

/A
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Inläggav Alexi » 2013-08-27 11:16

Vist är det så att om man ska sälja ett par gamla hifiapparater och gör en sökning på dem och inte får några träffar, så blir nog priset betydligt lägre än om man får träffar från forum som detta, där det pratas väl om produkterna.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
snillet
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 2008-02-03
Ort: Ytterby / Kungälv

Inläggav snillet » 2013-09-04 14:32

MP1:orna är väl rätt ok egentligen, väldigt "poppiga" med en klar klang och mycket diffus ljudbild, saknar all form av djupbas, iaf på någon nivå som hörs.

Fungerar FÖRTRÄFFLIGT klangmässigt ihop med OA12:orna i hembion :).

Jag skall dock avvyttra såväl OA12 som MP1 snart, Carlssonpryttlarna tycker jag närmast verkar ha sjunkit/stabiliserat sig i värde numera.
Musikälskande tekniker som är både obildad och vetgirig.

Lyssnar Xavian å lite hemmameck, Räjsar Peugeot, Äter gärna thaimat. Arbetar på ALT hiss.

Cicaro
 
Inlägg: 1208
Blev medlem: 2010-01-12
Ort: Roslagen

Inläggav Cicaro » 2013-09-04 15:57

snillet skrev:Carlssonpryttlarna tycker jag närmast verkar ha sjunkit/stabiliserat sig i värde numera.


Att carlsson sjunkit/stabiliserats i värde tror jag delvis kan förklaras av att det finns några som konstant har nyrenoverade carlssonhögtalare till salu på blocket(jag gissar att det är några som har som affärsidé att dammsuga marknaden efter carlsson och sen putsar upp dem med ev. nya kanter osv). Dvs. inte lika exklusivt som det var för några år sedan när det inte var så stor omsättning på dem, nu ser det ut som de är osäljbara när annonserna ligger kvar och förnyas vecka efter vecka.
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2013-09-04 17:10

Man skall ha fullt klart för sig att det finns några som sätter ett högt pris och skiter fullständigt om sakerna blir sålda eller ej. Tror inte att perssonpriserna är direkt höga, men visst det finns alltid lycksökare.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
ZeissIkon
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2013-09-12

Martin Persson

Inläggav ZeissIkon » 2013-09-13 14:34

Fick tips av annan Hifi-entusiast om denna tråd, som inledningsvis grundar sig på min annons.Nu är MP-1:orna sålda till en musiker som driver dom med Sansui 7070 receiver.
Han är MYCKET nöjd med vad dom presterar.Kanonljud som han uttryckte det….

Om man lägger ner tid och arbete för att iordningställa, kontrollera och göra uppmätning att att allt är som det skall vara, tycker jag inte det är oförskämt att ta betalt för det.

Däremot tycker jag det är irriterande med de som lägger ut annonser på högtalare som bara dammats av(om ens det), men kör med samma pris-spann som vi som gör ett seriöst och tidskrävande förarbete innan annonsutlägg.
För mig är det inte bara det elektroakustiska arbetet som ingår i iordningställande(element,delningsfilter,kablage…), utan också att laga fanérskador med inläggning av nytt fanér(s.k. lusning) och retuschering av ytliga repor i fanér.
Är det svartask,sidenmattsvart finish, behövs oftast omlackering för dessa originalytor blir lätt repiga och ser förfärliga ut om lamp eller solljus belyser dom.
Finish med vitlack är hårdare yta,men behöver en speciell polering för att få bort den bruna hinna av föroreningar som satt sig, och få fram originalglansen.

Översläng av Carlsson-intresset?
Håller ju på med Sonab-Carlsson 70-tals modellerna mestadels, men jag tycker Martin Persson´s AB-11, MP-1 och MP-2 klangligen låter mycket bra också.
Har kört dessa MP-modeller bredvid OD-11,OA-12,OA-116 och OA-2212 och sannerligen förvånad över hur bra de låter i jämförelse med Carlsson.Med detta menar jag ej att de låter bättre än Carlsson.

Som kuriosa kan jag nämna att de iordningställda MP-2:orna jag hade såldes till en professionell violinissa(utbildad på Sibelius-Akademien).Hon hade letat länge efter ett par högtalare som kunde leverera den ljudbild/instrumentklang hon i sitt yrke är van vid att höra.
Blev mycket provlyssning på klassisk musik(mest Sibelius,stråkkvartetter) , ur en trave CD-skivor hon hade med sig.
Också röster ur operor etc.
Äntligen hade hon hittat vad hon så länge letat efter.

Observera att jag har kört klassiskt, jazz,fusionrock,hårdrock,drum&base på både MP och Carlsson, och det fungerar utmärkt.

Användarvisningsbild
Jocke
 
Inlägg: 6762
Blev medlem: 2005-09-21

Inläggav Jocke » 2013-09-13 15:00

Tycker det är trevligt och bra att det finns engagerade människor som förbarmar sig över gamla ljudåtergivare - inte bara av sentimentala skäl utan för att de gjordes i en tid då sådant inte var stapelvaror med allt vad det innebär...

Användarvisningsbild
ZeissIkon
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2013-09-12

Inläggav ZeissIkon » 2013-09-13 19:00

Tycker det är utomordentligt trevligt att nyfrälsa musikälskare
i olika åldrar och med olika musikideal, för det fantastiska
rundstrålande ljudbild med närvarokänsla som omsluter lyssnaren
med Sonab-Carlsson, Martin Persson och Olle Mirsch's
70-tals konstruktioner .
Många har också haft Carlsson "stående tändsticksaskar" av någon modell
eller att pappa haft/har det.Den fina ljudbilden har hängt kvar i
minnet. och önskan finns nu att få uppleva det igen i verkligheten.
Många har tröttnat på det nytillverkade.

Och visst är det som en arbetskollega, med glimten i ögat ,sa till mig,
att jag sysslar med "kulturminnesvård" i mitt restaureringsarbete på
Carlsson, MP och Mirsch 70-talare.

Användarvisningsbild
Andersh74
 
Inlägg: 1004
Blev medlem: 2012-10-19
Ort: Tjörn

Re: Martin Persson

Inläggav Andersh74 » 2013-09-13 19:47

ZeissIkon skrev:Som kuriosa kan jag nämna att de iordningställda MP-2:orna jag hade såldes till en professionell violinissa(utbildad på Sibelius-Akademien).Hon hade letat länge efter ett par högtalare som kunde leverera den ljudbild/instrumentklang hon i sitt yrke är van vid att höra.
Blev mycket provlyssning på klassisk musik(mest Sibelius,stråkkvartetter) , ur en trave CD-skivor hon hade med sig.
Också röster ur operor etc.
Äntligen hade hon hittat vad hon så länge letat efter.


Jag är ju som allom bekant väldigt nöjd med mina "avtvättade" MP2or. En vacker dag ska jag renovera komponenterna oxå. Men de låter så väl som de är så det känns inte akut på något sätt.

Är jag väl fräck om jag undrar om du fick vad du begärde för dom?

Hur som helst så tycker jag att prisskillnaden mellan MP1 och MP2 å ena sidan vilka återfinns i snödrivor och på loppis för 20 :- och priset för OA12 och OD11på blocket och tradera är större än de ljudmässiga kvaliteterna är.

Det hade varit väldigt roligt att få lyssna på ett par riktigt renoverade MP1 och MP2.

Mvh, Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Andersh74
 
Inlägg: 1004
Blev medlem: 2012-10-19
Ort: Tjörn

Inläggav Andersh74 » 2013-09-13 19:51

Jag tycker oxå det är väldigt roligt att ZeissIkon har hittat hit till "Faktiskt" och vill med dessa ord hälsa dig jättevälkommen. Det är inte osannolikt att jag i framtiden kommer att be om råd då jag till slut bestämmer mig för att skruva isär MP2orna och titta in i dom lite! Mina MP2or som alltså räddades ur en snödriva på en av Stockholms öar av en annan forumit. :D

/A
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
ZeissIkon
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2013-09-12

Inläggav ZeissIkon » 2013-09-13 20:42

Tack, Anders.
Har skrivit inlägg på CarlssonPlanet med tips och råd gällande
AB-11(nog ett år sedan), men också nyligen om MP-1.

Användarvisningsbild
ZeissIkon
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2013-09-12

Inläggav ZeissIkon » 2013-09-13 20:47


Användarvisningsbild
Andersh74
 
Inlägg: 1004
Blev medlem: 2012-10-19
Ort: Tjörn

Inläggav Andersh74 » 2013-09-13 20:50

Jag hann leta mig dit innan du postade länken! Här är man snabb trots fredagskväll! :D

/A
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
ZeissIkon
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2013-09-12

Inläggav ZeissIkon » 2013-09-13 22:52

Anders ,glömde svara på din fråga:

Jag fick nästan ut vad jag begärde i annonspris.
Och det är dom absolut värda :lol:
Men inte har jag betalat bara 20 kr för att få tag på dom....
eller hittat dom i en snödriva.

Användarvisningsbild
ZeissIkon
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2013-09-12

Inläggav ZeissIkon » 2013-09-15 16:45

Som sagt har min annons på Blocket nu tagits bort.MP-1:orna är sålda.
Här är grundtexten som den var i annonsen, om någon undrar vad jag skrev.Denna tråd började ju med detta som grund:

MP-1 i utmärkt skick (Sonab-Carlsson ljud)

Konstruerad av Martin Persson som var lärljunge till Stig Carlsson ,och sedan gick sin egen väg.Mycket vackert äkta jakarandautförande!
Trots sin litenhet levereras ett frekvensomfång som överraskar med djupbas och härlig diskantåtergivning.

Modellbeteckning är MP-1 och släpptes senare än den s.k. ”papperskorgen”,AB-11,
som hade formen av en åttakantig stående tub.
Båda dessa modeller har samma bas/mellanreg.element, men MP-1 har 4 st. uppvinklade diskantelement istället för 3st. ej uppvinklade (AB-11) och ger en större och mer upphöjd ljudbild i rummet.

Ett 6,5 tums Peerless(B65 WG/4 ohm ?) bas/mellanregisterelement med beständig gummikantad kon.Tillverkades av Peerless, efter specialkrav från Martin, om extralätt kon.
Varje låda har 4 diskanter(Peerless MT225 HFC,2st.4ohm och 2 st. 8 ohm) ,2 st riktade framåt och 2 st. riktade 45 grader åt höger och vänster framifrån sett.
Ger en diskantspridning på ca. 150 grader.
Koner på diskant och bas/mellanreg.element har färgats in svart(var solblekta).
Alla högtalarelement i god kondition och välljudande!

Höjd: 36,5 cm
Bredd: 23 cm
Djup: 23 cm
Volym: 13,75 liter
Konstruktionsprincip: sluten låda.
Välbyggd lådkonstruktion med stadig stagning internt, vilket gör den resonansstum som en sten.Idealet vid sluten lådkonstruktion.
Frekv.omfång: 40-18000Hz
Lättdriven så ingen kraftfull förstärkare måste driva dom.
Vackert fanérarbete i jakaranda.
Liten fanérskada har lagats med inläggning av nytt fanér.

Ger ett mycket bra rundstrålande ljud och levererar bas så man förvånas.
Jag älskar Sonab-Carlsson ljudet från 70-talet, och den här ”konkurrenten” kan leverera en liknande ljudbild som Carlsson´s mindre 70-tals modeller.
Har sysslat med musik i över 40 år och vet hur instrument och röster SKALL låta.
Dessa små skönheter levererar.

Komponentvalet i delningsfilter, är bättre i MP-1 jämfört med den äldre AB-11.
Där kan ibland komponentbyte behövas för att diskantregistret skall höras fullt ut.

Vacker design och ett behagligt rundstrålande ljud som än idag förvånar med närvarokänsla av instrument (akustiska och elektriska).och röster.

Fungerar också utmärkt som del i surroundsystem.

Användarvisningsbild
Lazzze
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2013-02-23

MP AB 22

Inläggav Lazzze » 2013-10-18 14:13

Hej på er.

Jag hakar på i denna tråden då det känns som ni vet lite vad ni pratar om. Häromdagen var jag på en second hand och fick då klart snabbare andhämtning. Hittade då ett par MP AB 22 i ett jättebra skick som det såg ut.. Han i kassan var lite osäker om det var pris per styck eller för båda. Jag sa att det funkade med styckpris för mig. Så jag gav hela 60 kronor...

Inkopplat hemma så låter dom kanon. Ganska annorlunda mot mina OM 4-70 men jättebra. Förutom.. en av basarna verkar gått hädan. Vet ni något eller några lämpliga ersättningselement? Vill lyssna på dessa utan skorret.

Tack på förhand.

Lasse

Användarvisningsbild
Andersh74
 
Inlägg: 1004
Blev medlem: 2012-10-19
Ort: Tjörn

Inläggav Andersh74 » 2013-10-18 16:04

Skrapar elementet? Kan det bero på taskig centrering och lösas med en omkantning?

Ersättningselement har jag ingen aning om. Bild på burkarna vore kul. Och grattis till fyndet. Sådana fynd gör man inte ofta längre.

/A
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
ZeissIkon
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2013-09-12

Inläggav ZeissIkon » 2013-10-18 16:23

Om det är den modell jag tror, så hette de först AB-33 men omdöptes senare till AB-22. Ser ut som en åttakantig mindre tunna.
Utrustad med samma bas/mellanreg.element som den senare MP-2.
3 tygklädda gluggar riktade framåt har diskanter bakom sig.Vet ej vilken modell av diskanter dock,men troligen Peerless
Vore som sagt trevligt och se bild på dom :D
Gjordes nämligen en senare version av AB-22 som skiljer sig något i utseende.

Användarvisningsbild
Lazzze
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2013-02-23

Inläggav Lazzze » 2013-10-18 20:17

Tack för snabba svar. Jag ska fixa bild så snart jag är hemma efter helgen. Skicket är verkligen bra totalt sett med tanke på ålder. Och åttakantiga med tre diskanter framåt stämmer bra. Vad jag läst mig till så stämmer det även med AB 33. Märkningen 4 ohm finns också inunder. Samma element som MP2. Vilket var det?

Och jo. Skrapar samt klipper kraftigt vid lite högre nivå eller kraftigare baspådrag. Kan omkantning lösa det?

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2005-02-18

Inläggav rolfzetterberg » 2013-10-18 20:32

Basen är Peerless L825WG och diskanterna MT225HFC.

Användarvisningsbild
Andersh74
 
Inlägg: 1004
Blev medlem: 2012-10-19
Ort: Tjörn

Inläggav Andersh74 » 2013-10-18 20:35

Lazzze skrev:Och jo. Skrapar samt klipper kraftigt vid lite högre nivå eller kraftigare baspådrag. Kan omkantning lösa det?


Hur länge har du spelat på dom? Kanske kan några timmars spelning få dom att mjukas upp och "skramla" tillbaka i rätt läge? Jag har ingen aning men vet av egen erfarenhet att gammalt skrot man hittar brukar låta bättre och bättre ju mer man spelar på dom. Och all förbättring är inte psykologisk vill jag bestämt hävda.

/A
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
ZeissIkon
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2013-09-12

Inläggav ZeissIkon » 2013-10-18 21:59

Kollade lite vad den senare modellen heter: MP-30 eller MP-33.
Har du lyft på topplocket och kollat hur baselementets gummikant ser ut?
Solen värmer,och har varit med om gummikonkant som troligen deformerats på detta sätt(AB-11).
Är gummikonkant utan revor eller andra skador är det värt att försiktigt och med mycket tid lossa den från chassi och centrera om den mot chassi.
Så räddade jag ett 6,5 tumselement i ett par AB-11.
MEN FÖRST!, plocka ur elementet och rör konen med fingerkraft(tryck klockan 12 och klockan 6 osv. så tryckkraften inte blir sned) och lyssna!
Skrapar det?
Andersh motionstips stämmer väl på 6,5 tummaren i AB-11 och MP-1.
Om du inte har tongenerator ,kör basig musik på elementet fristående, men ej för mycket volym.Se hur det jobbar mekaniskt.

Väntar på bilder, så man blir bombsäker på vilken modell det är.

Användarvisningsbild
Lazzze
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2013-02-23

Inläggav Lazzze » 2013-10-18 23:15

Alltså, jag har inte spelat länge alls.. I början hördes inte basen alls i ena högtalaren förrän jag drog på lite. När jag så gjorde det så började det skrapa och klippa.. Wake up call. Sen drog jag ner bas och volym. Men jag vill göra dessa rättvisa och fixa dom. Det är dom värda.

Jag gläntade lite på locket liksom och kände runt på kanten o den verkade hel. Men jag har inte lyft helt.

Jag ska motionera dom lite mer efter helgen när jag är hemma. Och lyfta på locket. Och bild kommer. Jag lovar. Om jag fattar hur man laddar upp dom. :)

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Inläggav Fostex » 2013-10-19 00:29

Akta förstärkaren bara!

Skrapljud i baselement kan vara en talspole som tänker ge sig, med kortslutning som följd.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
ivor-isobarik
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2009-06-01

Inläggav ivor-isobarik » 2013-10-19 01:34

Jag har också ett par Persson MP1 or,till min frus förskräckelse. Jag hade precis,efter nogsamt avvägande och jämförelse beslutat att sälja mina Ino pip som fick råpisk av de ännu mindre till storleken Linn Tukan. På vägen hem från Bussgods så skulle jag leta upp en helst gratis WC stol på återvinningen som tillfällig lösning under toaombyggnationen. Någon skitholk fann jag emellertid inte,men väl ett par högtalare som jag aldrig sett förut och med ett typiskt ortoakustiskt utseende. På vardera högtalare satt en lapp "OK" och 20:- klistrad,så även på varje stativ. Efter sedvanlig prutning och konversation gällande 20:-/föremål eller 20:- för allt så enades vi om 25:- för allt inklusive en fräsch Bob Dylan-"Blood on the tracks" att provspela dessa "dark horses" på.

Frun var på jobbet och lömskt smög jag in Perssonhögtalarna bakom ett par i jakaranda fanerade Oa5/2 kopior som jag till hennes avsky dekorerat vardagsrummet med. Pluggade in dem i ett fint slutsteg(ett Linn Klout) och en Klimax DS(en slags streamer som av Linnfolk sägs vara halvbra)

Döm av min förvåning när musiken började strömma ur de små kuberna! Jag har,som tur var, numera avInofierat mig så någon jämförelse kunde jag förvisso inte göra,men,de spelade så man blir varm i hela kroppen! De har mer gemensamt med Linn Tukan,Linn Kan än med Piparna. De har den där själen som jag inte kan vara utan,där vissa spår blir menlösa och nästan anemiska med pip,så sjunker man i stället behagligt djupare ner i soffan och ler med hela ansiktet. Linn Tukan spelar renare,det gjorde pip också men både Tukan och MP1 är mer spelglada burkar. De är definitivt bättre än Carlsonkopiorna. De blåser inte upp ljudbilden lika mycket men sittef å andra sidan ihop bättre. Jag har inte lagt ner en minut på att iordningställa dem,de har ett grått dammlager som täcker hela det av det rakapparatliknade gallrens bafflar,som jag inte har minsta plan på att ens avlägsna,ändå är de så skojsiga. För lagd krona definitivt min bästa högtalare!

Enda nackdelen är att de ingår i en allt för stor samling högtalare,har förutom dessa,sagda Carlson,två par av Linns gigantiska fullregisterhögtalare,deras "lilla" isobarik,den så kallade Saran och så då Tukanerna. Saker ska inte vara för fina,risken är att man inte kan slita sig från dem!

Carlson och Persson ligger sedan en tid på Hifimagasinet men när helst någon svara på annonsen så stiger min ångestnivå. Sälja är inte min grej,därför undviker jag loppisar och returaffärer..
Senast redigerad av ivor-isobarik 2013-10-19 18:59, redigerad totalt 1 gång.
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
ZeissIkon
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2013-09-12

Inläggav ZeissIkon » 2013-10-19 12:55

Förstärkarkörning:
Har alltid en billigt överkommen( men välljudande )
Technicsförstärkare för körning av "sjuka" element.
Eller tongenerator.
Glömde att säga att det kan gå riktigt illa ,som inflikades
efter mitt senaste inlägg :oops:
Du behöver ohm - mäta elementet fristående,och försiktigt
röra konen. Se att den inte går upp eller ned i värde och till
orimliga värden.också att värdet ej i vissa lägen hoppar till
0(kortis) eller kohm(glappande avbrott).
Det kan också vara ett annat(går att åtgärda men ett riktigt pilljobb),
som Grafpro undervisade mig på telefon, hur man skall göra.
Mest vanligt dock på 6,5 tums SC 165/5,3 ohm, som sitter
i OA-116 och OA-2212.
Omhmät elementet fristående.
Rör försiktigt på de flätade kablarna på baksidan
av konen.Visar ohmmätningen någon gång oändligt(avbrott)?
Då kan det vara flätkabeln som släppt eller är av och ligger och ger glappande kontakt
Flätkabeln och spoltråd möts på konens framsida.
Du ser 2 "bullar", lite ovanför dammkåpan i mitten.
Det kan också glappa i lödpunkt för flätkabeln till
anslutningskontakt på elementchassi.
Du får labba en del och försöka ringa in felet.

8O Kan vara ett litet :twisted: ibland, men har aldrig
råkat ut för något sådant här elektromekaniskt problem
som ej gått att lösa :D

Användarvisningsbild
ZeissIkon
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2013-09-12

Inläggav ZeissIkon » 2013-10-19 13:03

Så blev det fel i min text.
Ohmmätning och röra på konen:
Viloläge skall ligga någonstans kring 4 ohm.
Rör du på konen skall det vandra upp eller ned ohmmässigt från vilovärde.
Men inga orimliga värden.

Nästa

Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 8 gäster