Luxor reservdelar

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
thombjon

Luxor reservdelar

Inläggav thombjon » 2013-09-07 17:11

Jag har en Luxor Dirigent 2200 som har stått ett tag.
Jag skulle kolla om skivspelaren fungerade men det visade sig att hjulet som överför kraften hade torkat och slirar bara.
Är det någon som vet om det finns sånt att köpa eller på något annat sett laga det? :)

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-09-07 21:47

Svalander kanske kan hjälpa?
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2013-09-07 22:46

Det löste sig. Den är i väldigt fint skick så den verkar inte vara mycket använd sen jag fick tag på den och jag har endast använt radion.
Jag plockade isär den och den verkar vara smord med fett en gång i tiden. Detta har torkat och det mesta mekaniska satt fast eller gick väldigt trögt. Rengöring och på med ny smörja och den fungerar perfekt igen. :)

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2013-09-11 22:38

Nu när jag fick igång den så dök det upp ett annat problem...skivspelaren svajar. Men det hörs mest på 33. När jag kör 45 så kan inte jag höra så mycket eller egentligen inget alls. Är det motorn på dessa gamla Luxor som inte är så bra eller kan det vara något annat? Jag har tagit isär allt och rengjort och sett att allt går lätt.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-09-12 07:08

Är hastighetsväxlingen mekanisk eller elektrisk?

Teoretiskt kan det vara oxid/glapp i hastighetsväljaren om den är elektrisk, och ett sånt fel kan råka visa sig endast på ena hastigheten.

Användarvisningsbild
orven

Inläggav orven » 2013-09-12 09:57

Kolla gummihjulet så det inte har legat på under en längre tid så att det har format sig eller att det finns någon beläggning på capstan (motorns axel) m.m.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-09-12 14:32

thombjon skrev:Nu när jag fick igång den så dök det upp ett annat problem...skivspelaren svajar. Men det hörs mest på 33. När jag kör 45 så kan inte jag höra så mycket eller egentligen inget alls. Är det motorn på dessa gamla Luxor som inte är så bra eller kan det vara något annat? Jag har tagit isär allt och rengjort och sett att allt går lätt.

På technicsspelare från samma period är boven oftast en trimpot för kalibrering av hastigheten som är sönderoxiderad, något som kan visa sig i just att det bara hörs på ena hastigheten. Vad jag svor innan jag upptäckte de trimpotarna.

Annars är ett fel som många skivspelare som svajar när man hittar dem på loppis är att någon smörjt mittappen fast det är lagret som mittappen sitter i som borde smörjas. Dvs mittappen sitter i princip fast och skivtallriken snurrar runt mittappen.
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2013-09-12 15:18

På technicsspelare från samma period är boven oftast en trimpot för kalibrering av hastigheten som är sönderoxiderad, något som kan visa sig i just att det bara hörs på ena hastigheten. Vad jag svor innan jag upptäckte de trimpotarna.

Jag har inte sett några trimpotar men jag ska titta en gång till.

Kolla gummihjulet så det inte har legat på under en längre tid så att det har format sig eller att det finns någon beläggning på capstan (motorns axel) m.m.

Detta har jag kollat och om det vore fel på gummihjulet borde det väl ge utslag även vid 45 varv?

Är hastighetsväxlingen mekanisk eller elektrisk?

Den är mekanisk. Det sitter en svarvad mässingsaxel med 3 olika dimensioner på motoraxeln. När man startar så flyttar gummihjulet sig så att det går mot denna axel och skivtallrikens insida.[/code]

Användarvisningsbild
orven

Inläggav orven » 2013-09-12 17:09

Om jag inte minns fel så finns det 3 avfasade nivåer som hjulet klättrar på vid växling av hastighet.
På 33 så går tallriken saktare och på 45 fortare vilket innebär att ojämnheten (svajet) går fortare förbi vid valet av 45 varv och följdaktien inte så märkbart.
Behöver inte vara detta men det skadar inte att kolla gummihjulets form.
Gummit kan ha blivit hårt med tiden så att det stundtals slirar. Man kan ruggla upp ytan på hjulet med ett fint 400 papper för att testa.
Man kan även gå igenom mekaniken vilket du ha gjort men då även kolla så att det finns ett litet tryck på hjulet så att det ligger ann mot tallrik och capstanaxel.

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2013-09-12 21:18

Jag har tittat lite mer och det finns inga trimpotar. Motorn är kopplad direkt till 220 (230) växelström.

Jag har mekat lite till och fått det lite bättre men det hörs mest på de 10-20 första varven på första låten sen försvinner det mer och mer.
Åtminstone hörs det mycket mindre.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-09-14 12:00

Motor direktkopplad till elnätet är nog en synkronmotor, en sån har ingen justeringsmöjlighet och är alltid styrt av elnätets frekvens.

Min teori om glapp/oxid o.s.v. kan vi därmed avskriva - även på grund av att växlingen är mekanisk.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2013-09-14 12:04

Plocka isär motorn och olja lagren?

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-09-14 12:04

Motor direkt på elnätet låter som en synkronmotor ja.

Då återstår egentligen bara fel på motorn, stora variationer i elnätet hemma(ossanolikt om det hörst mest 10-20 första varven på skivan) hos dig eller ett mekaniskt fel någonstans mellan motor och skivtallriken.

Kollat så att tallrikens lager löper som det ska så inte det sitter nästan fast så skivtallriken snurrar runt mittappen?
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-09-14 12:07

Falkis skrev:Plocka isär motorn och olja lagren?

Ett bra tips, om det går att skruva isär motorn, skölj alla delar med lämplig olja (så eventuell smuts försvinner samtidigt som motorn får ny olja) och skruva ihop igen.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-09-14 12:23

... men se upp för att få oönskat kladd på de strömförande delarna och på isoleringen.

Utan att faktiskt veta så gissar jag att t.ex. papp kan förekomma som isolering i motorn - den mår kanske inte jättebra av olja?

Olja är ju egentligen isolerande men frågan är hur det är med olika tillsatser och orenheter i olja?

Återgå till Vintage-hifi