MP2 högtalare vem har skapat dessa?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Zoltrix

MP2 högtalare vem har skapat dessa?

Inläggav Zoltrix » 2013-09-08 16:47

Hej!

Som rubriken säger så behöver jag lite hjälp med all info ang. dessa högtalare.

1: Heter han Martin Persson eller Magnus Persson?
2: Eller gör båda dessa herrar högtalare?
3: Om det skulle behövas renoveras MP2 högtalare finns det att köpa ersättnings element både diskanter o basar, var i så fall?

4: Om det är något mer man behöver veta om dessa högtalare så dela gärna med er kunskap o gärna teknisk info.

Tack på förhand

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-09-09 08:00

Martin Persson heter han. Han borde vara 80+ nu (om han fortfarande är livet). MP2 tror jag har funnits i lite olika utföranden. Min bror hade MP2 av senaste utgåvan och den slutade tillverkas för ca 30 år sedan. Reservdelar tror jag inte finns. Elementen kom från Peerless. Diskant och mellanregister var standardelement. Lite osäker på basen, den kan ha varit specialbeställd.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-09-10 14:09

Han levde i vart fall för några år sedan. Vet att några pratade på ett grannforum om att intervjua honom sen vet jag inte vad som hände.

Reservdelar bör finnas till dem i form av utbyteselement, dock något som man får vända sig till exempelvis hifikit för att få fatt i.
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-09-11 08:33

En släkting till Martin Persson var aktiv här på faktiskt. Nja, reservdelselement är jag inte säker på att du hittar, inte likadana. Diskanterna har ju inte funnits på länge och de blev bara sämre under tillverkningsperioden. Det var ju en av anledningarna till att Stig Carlsson gick ifrån dem. Mellanregistren har heller inte producerats på länge. Basarna kan vara specialbeställda, var så till MP Miniring. Har man tur kan kanterna bytas.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-09-12 08:35

RogerGustavsson skrev:Nja, reservdelselement är jag inte säker på att du hittar, inte likadana.

Uttryckte mig nog lite klumpigt, vad jag menade är att det i många fall går att få tag i ett utbyteselement som ligger tillräckligt nära i spec för att fungera och att exempelvis Hifikit är ett av de företagen som brukar kunna fixa sådant. :-)

Dvs, även om högtalaren är helt körd så finns möjligheter att rädda den.
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-09-12 13:45

Jo, så kan man tänka, helt rätt.

Diskanterna är ju lite speciella och finns det några som fungerar rakt av som ersättare? Peerless själva hade svårt med produktionen av KO10DT på slutet (sådana satt i MP2T). Den här kanske?

http://www.hifikit.se/hogtalarelement/h ... /115dt2627

Basar och mellanregister kan man antagligen byta kanter på om det skulle behövas.

Jag modifierade min brors MP2T, flyttade ut mellanregister och diskant i nivå med bafflarna för att minska diffraktionskonstigheter. Frontskydden kastades och ersattes med öppenporiga skumfronter (inte den tätare skumplasten som användes av t.ex. Carlsson OA-51).

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-09-12 14:31

RogerGustavsson skrev:Diskanterna är ju lite speciella och finns det några som fungerar rakt av som ersättare? Peerless själva hade svårt med produktionen av KO10DT på slutet (sådana satt i MP2T). Den här kanske?
.

Hm, mja där är min förmåga slut, har du RIKTIGT tur så vet hifikitfolket vilka delar som ingår även om det inte finns en rakt av ersättare, vet att när ett par av mina diskanter hade gått torsk(brunnit av, båda två) så kostade ersättare 2papp styck(dali tror jag det var). Men då visste de vilka som tillverkade originalelementen så de plockade ut spolar från två element som hade samma ingående delar och renoverade elementen istället. Mkt humanare pris :-)

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2013-09-12 18:12

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-09-12 20:52

Nu ska vi se, när jag faktiskt är hemma.

Saxad spec på MP2 årgång 1973 i stereo och hifihandboken
Typbenämnng: MP 2
Generalagent: Ing.- firma Martin Persson AB
Tillverkare, ursprungsland: MP Elektronik AB, Sverige
Lådans volym: 23 liter
Högtalarelement
Basregister: 1 st. dyn 20 cm ytterdiam.
Diskantregister: 4 st dyn, 5,5 cm kondiam
Delningsfrekvenser 2700Hz
Frekvensomfång: 30-20 000 Hz
Märkeffekt: 40W
Känslighet: 6W
Impedans 4 ohm
Anslutning 5 m kabel med DIN-Kontakt
Yttermått BxHxD (cm): 28x52x28
Vikt:10kg
Ca-pris inkl. 17,65% moms: 675:-
Särskilda egenskaper: Diskantspridning 130 grader. På begäran 8 eller 16 ohm. Träslag: Teak, ek, jakaranda, valnöt, furu, vitlack. Andra träslag eller färger 4-6 veckors leveranstid.

Så, 675:- år 1973 skulle om man räknar upp det med KPI motsvara ett ca 4 200 kr i dagens penningvärde.(SCB:s prisomräknare)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-09-12 22:10

Jag har hela tiden tänkt på den senare MP2T, en helt annan och kompetentare högtalare. Det är ett trevägssystem. Om jag minns rätt en basreflexlåda med 10-tums bas, 4-tums mellanregister och 1-tums diskant.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-09-13 20:06

Det är väl samma gamla MP2or som jag har som frågas om tänker jag? Diskanterna är väl 4 st MT20, två på 4 och två 8ohm? Och sådana dräller det väl av?

/A
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Andersh74

Re: MP2 högtalare vem har skapat dessa?

Inläggav Andersh74 » 2013-09-13 20:07

Zoltrix skrev:Hej!

Som rubriken säger så behöver jag lite hjälp med all info ang. dessa högtalare.

1: Heter han Martin Persson eller Magnus Persson?
2: Eller gör båda dessa herrar högtalare?
3: Om det skulle behövas renoveras MP2 högtalare finns det att köpa ersättnings element både diskanter o basar, var i så fall?

4: Om det är något mer man behöver veta om dessa högtalare så dela gärna med er kunskap o gärna teknisk info.

Tack på förhand

Har du någon bild på dom? Vore kul att se. Och så vet vi säkert vilka högtalare det är frågan om.

/A
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Återgå till Vintage-hifi