Vintage ljudanläggning till kök - rekommendationer sökes!

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Daniel_A

Vintage ljudanläggning till kök - rekommendationer sökes!

Inläggav Daniel_A » 2013-09-12 21:10

Det här blivit dags att för första gången i mitt liv flytta till villa. Förutom ordentlig plats för familj och olika intressen (och brist på tid att ägna åt sagda intressen) innebär det att betydligt fler rum måste utrustas med utrustning för musikåtergivning.

Ett att de viktigaste rummen därvidlag är köket. Jag skulle vilja ha en anläggning som är vintage (låt oss säga senast tidigt 70-tal; villan är från sent 50-tal), gärna stereo, kan ta emot FM-radio samt ha åtminstone en AUX-ingång. Sist men inte minst ska den vara snygg och behändig till storleken. Kök/matrum är på 22 kvadrat men inga krav på högt ljudtryck ställs.

Faktum är att vi redan nu har en köksstereo som uppfyller nästan alla ovanstående krav, förutom att den (av vissa) anses för ful - en svensktillverkad Philips-historia från mitten av 70-talet.

Man kan inte tro det, men den låter ganska bra:

http://www.radiomuseum.org/r/philips_78 ... 80_22.html

Men jag är alltså öppen för allehanda trevliga lösningar, både med inbyggda eller fristående högtalare.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-09-12 21:26

Det låter som du behöver något i jakaranda, varför inte en B&O Beomaster 900?

Bild

Vi har just en B&O i köket, fast något nyare:

Bild

Annars kanske något enklare duger?

Bild

(Denna brukas i lusthuset om sommaren)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-09-13 06:49

Men du har ju redan svaret på frågan i din avatar:

http://www.youtube.com/watch?v=koGBE3xOwCc

Bild

Sen tänker jag ta chansen att gnälla på hela internet. Lever vi på 90-talet eller? Varför är alla bilder på vintage-hifi 640x480 pixlar? Man ser ju knappt vad grejerna föreställer! :?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-09-13 07:51

Vad vill du ha för stil? Ljust och freeeescht? Funky plastic? Mörkt trä? Stort eller litet?

Skriv lite så kommer det tips!
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2013-09-13 12:28

Visst har jag tänkt på Sony-modellerna! Problemet blir väl snarast att hitta dem. Vad skulle man ha för högtalare, Sony bokhyllemodeller från 70-talet?

Annars är jag inne på teak-spåret och har tänkt på Tandbergs högtalare med ribbfronter. Bokhyllemodellen Hifi System 10 är ju trevlig.

Sedan fanns även en särskild Tandberg kökshögtalare under ett par år (snyggast i benvit plast!), men den lär väl vara snudd på omöjlig att få tag i.

Bild

Jag har tänkt på transistorradion TP 41 som Per Strömgren tipsar om. Skulle den räcka till för ett stort kök?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-09-13 13:07

Jag letar ju själv efter en nordmende spectra futura. Perfekt köksmaskin, dock osäker om aux in.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Nibbler

Inläggav Nibbler » 2013-09-13 18:55

Daniel_A i vilken landsända bor du?

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-09-13 20:34

Daniel_A skrev:Visst har jag tänkt på Sony-modellerna! Problemet blir väl snarast att hitta dem. Vad skulle man ha för högtalare, Sony bokhyllemodeller från 70-talet?

Har du golvyta som du kan ställa högtalare på eller måste det vara vägghängda/bokhyllemodeller?

Kan du ha golvhögtalare är ju ett par Mirsch 3-28 trevliga och lättplacerade likaså luxor briljantkuber. Båda två går att få för humana pengar än idag.
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-09-13 21:10

Något som lyser fint i höstmörkret måste det väl vara i alla fall? En HK 330 lyser fint i grönt och är en rätt liten receiver och finns med valnötssidor. Den går nog att knö in någonstans. Och ett par OD11 kanske får plats på en hylla eller på lediga väggytor? Det vore väl trevligt om än inte så billigt då OD11 är dyra. Jag skulle i alla fall vilja något liknande i köket att lyssna på då jag steker pannkakor på vedspisen.

/Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2013-09-13 22:07

Andersh74 skrev:Något som lyser fint i höstmörkret måste det väl vara i alla fall? En HK 330 lyser fint i grönt och är en rätt liten receiver och finns med valnötssidor. Den går nog att knö in någonstans. Och ett par OD11 kanske får plats på en hylla eller på lediga väggytor? Det vore väl trevligt om än inte så billigt då OD11 är dyra. Jag skulle i alla fall vilja något liknande i köket att lyssna på då jag steker pannkakor på vedspisen.

/Anders

Od11 och vedspisstekta pannkakor. Mums! :)

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2013-09-13 22:47

Fjonkalicious skrev:Jag letar ju själv efter en nordmende spectra futura. Perfekt köksmaskin, dock osäker om aux in.

Den ser ju helt underbar ut! Kanske att den liksom tar över hela köket en smula, men om jag ramlade över en så skulle jag ha svårt att säga nej...

Nibbler skrev:Daniel_A i vilken landsända bor du?

I Stockholm. Utbudet här är visserligen ganska stort, men tyvärr är hela vintagemarknaden upphaussad. Det var länge sedan man kunde göra loppisfynd här; allt är sedan länge redan fyndat och vidaresålt eller helt enkelt bortkastat.

Cicaro skrev:Har du golvyta som du kan ställa högtalare på eller måste det vara vägghängda/bokhyllemodeller?

Golvyta finns kanske, men av estetiska skäl vill jag ha vägg/hyllmodell, samt för att det för mig känns mer "rätt" i ett kök.

Andersh74 skrev:Något som lyser fint i höstmörkret måste det väl vara i alla fall? En HK 330 lyser fint i grönt och är en rätt liten receiver och finns med valnötssidor.

Gamla, goda 330! Jag hade en sån i flera år (dock utan träkabinett) innan jag fick(!) en H/K 930 som lät och såg ännu bättre ut, och jag sålde då vidare 330:n. Jag hade inte tänkt i de banorna, men formatet är ju ganska nätt. OD11 är ju väldigt bra, men är litet overkill för köket. Tänker dock försöka hitta ett par till arbetsrummet. :)

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-09-14 12:14

Precis en såndär Philips 780 har jag också, fast istället för köket så bor min i badrummet. Perfekt för att överrösta ens egna misslyckade försök till sång när man duschar :wink:

Om jag inte minns helt galet så började svensk radio inte sända i stereo förrän några år in på 70-talet, och eftersom man inte bestämt vilket system som skulle väljas så såldes nog de flesta anläggningar utan stereodekoder, men ofta med möjlighet att komplettera.

(Tänk om man kunde göra en tidsresa och ta reda på alla prylar man kastat genom åren, för 20+ år sen var jag med om att kasta något halvdussin fabriksnya stereotillsatser, mestadels Philips om jag inte minns fel. De hade nog suttit fint idag för vintageanläggningar).

Mina två cent är väl att om man tittar på 60-talet (eller teoretiskt än äldre) så var det väl bara de rörbestyckade prylarna som faktiskt lät bra. De har å andra sidan begränsad livslängd på rören och är därmed underhållskrävande, och utvecklar dessutom en hel del värme även i tomgång och då man spelar på låg volym.

Jag har visserligen inte lyssnat särskilt mycket på några mer lyxiga prylar från den tiden, men skulle nog ändå försöka tänja tidsåldern fram till kanske andra halvan av 70-talet.

Utan att faktiskt veta helt säkert så är mitt intryck att om prylarna är från sent 70-tal eller nyare så är matchning mellan förstärkare och högtalare inte lika känsligt.

En grej som påverkar ljudet rätt mycket är såklart rummets akustik. Mitt intryck är att det är lättare att få ett trevligt ljud i trähus än i hus med betong/puts/gipsväggar. Det mjuka trämaterialet tretex (verkar ha varit halvvanligt närmast bakom tapet/färg på väggar) verkar vara en riktig fullträff för att få bra ljud.

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2013-09-14 18:28

Jag är förtjust i den här typen av vintageförstärkare, den ingår numera i sovrumsanläggningen :)

Bild

Användarvisningsbild
Nibbler

Inläggav Nibbler » 2013-09-15 19:54

Synd att du bodde i Stockholm, annars hade jag haft ett par Tandberg System 20 ribbfront högtalare som du kunde fått.

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2013-09-17 18:27

Tack ändå, Nibbler!

Om jag hade riktigt gott om pengar kanske jag skulle slå till på en Braun RT 20...

Bild

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-09-17 19:17

Daniel_A skrev:Tack ändå, Nibbler!

Om jag hade riktigt gott om pengar kanske jag skulle slå till på en Braun RT 20...

Bild

Bild

Åh!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-09-18 01:20

Du ska såklart ha en snygg vintage Boom Box i köket!

Bild

Bild

(En vardagsrumsstereo skulle kännas malplacerad, en köksradio otillräcklig)

Ovanstående är bara exempel, du kan säkert hitta en modell som är mer rätt tidsmässigt / utseendemässigt för dig :)

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-09-19 15:36

Ska du hålla det tidstypiskt 70 så är ju en stereo inte helt rätt väg att gå.
Vågar nog gå så långt att säga att (nästan) ingen hade en stereo i köket på 70-talet.

Transistorradio was the shit :wink:
Behändigt format och allt.

Men är det i köket ni spenderar mycket tid så kanske en mer regelrätt stereo ändå är bra.
Nåt med träschassie och OD11 har ju redan nämnts.

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2013-09-23 20:23

phloam skrev:Du ska såklart ha en snygg vintage Boom Box i köket!

Jag hade i många år en sådan här:

Bild

De glänsande diskantelementen var bluff vill jag minnas, men ljudet var ändå bra för lådornas storlek. Den "glömdes" i ett hus i ett avlägset land och finns nog kvar där än, men det lär dröja innan jag kan hämta hem den.

Dock har jag lite grann snöat in på snygga, väggmonterade högtalare med teakfanér.

2-ch skrev:Ska du hålla det tidstypiskt 70 så är ju en stereo inte helt rätt väg att gå.
Vågar nog gå så långt att säga att (nästan) ingen hade en stereo i köket på 70-talet.

Så är det nog, men det måste inte prompt vara tidstroget, bara inte nytt och tråkigt. :) Jag försöker mota ut krafterna som vill ha en Tivoli Audio i köket. :twisted:

2-ch skrev:Men är det i köket ni spenderar mycket tid så kanske en mer regelrätt stereo ändå är bra.
Nåt med träschassie och OD11 har ju redan nämnts.

Det kan nog vara där det slutar (eller matchat med annan trevlig bokhyllehögtalare från "förr")!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-09-23 20:28

Ohhh den där ville jag ha, den har en kassettdel som är lika bra som deras enklare kassettdäck (fina värden!) :D

De luras än i dag, trodde i flera år här att jag hade waveguide till diskanten på datorhögtalarna, men det var en...... skumgummiplupp :o :x :)

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2013-09-23 20:41

phloam skrev:Ohhh den där ville jag ha, den har en kassettdel som är lika bra som deras enklare kassettdäck (fina värden!) :D

Jo, och med autoreverse dessutom! Jag minns euforin på julafton 1986 än idag... :P

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-09-24 07:33

Daniel_A skrev:Så är det nog, men det måste inte prompt vara tidstroget, bara inte nytt och tråkigt. :) Jag försöker mota ut krafterna som vill ha en Tivoli Audio i köket. :twisted:

Nej inte Tivoli!!! Driv ut dom onda andarna :evil:

Jag har en tivoli audio model one i köket. Var missnöjd med ljudet i den redan från början.
Ännu mer missnöjd när den efter några månader drev iväg på kanalerna.
Fick en ny som lagom till garantin gått ut gör på samma sätt.
Helt obrukbar :evil:

Nu står en ful 70-talare i gulnande plast och knäckt antenn MEN fungerande Sony strandradio ovanpå tivolin.

Återgå till Vintage-hifi