Bredd på DUX 12000

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
276

Bredd på DUX 12000

Inläggav 276 » 2013-09-27 10:44

Hej. Jag har en DUX Sound Project A 12000 förstärkare. Den är 48 cm bred. Nu har jag hittat en annons med DUX kassettdeck 3170 och reciever 6692 som jag ska köpa på söndag men dom är bara 42 cm breda. Jag tycker inte att det blir så snyggt med olika bredd på grejorna. Ska det vara så eller är det fel modeller till min stärk? Och är det nån som vet vilken modell som hör till stärkaren i såna fall? Skulle vara sjyst med en hel rigg! :D Tack på förhand /Anders

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-09-29 02:44

Det blir väl ändå lite märkligt att kombinera en reciever med en förstärkare oavsett bredden, väl?

Användarvisningsbild
276

Inläggav 276 » 2013-10-03 15:51

MiaM skrev:Det blir väl ändå lite märkligt att kombinera en reciever med en förstärkare oavsett bredden, väl?

Ja...jag vet inte vad jag tänkte på. Det var ju en Radio-Tuner som jag skulle ha. :roll: Men jag köpte grejorna ändå. Dom var i "mint condition" och så fick jag en DUX kassettbandare till anläggningen. Recievern gjorde sig dessutom mycket bra under TV´n i vardagsrummet. :) Hittar jag bandare och tuner i rätt bredd så får jag väl köpa det då.

Användarvisningsbild
Stu

Inläggav Stu » 2013-11-01 16:39

Det finns en hel serie av dessa Dux:ar som alla har bredden 48 cm. Alla förstärkarna/receivrarna oavsett uteffekt har samma yttermått.

Separata förstärkarna heter:
A 8000
A 12000

Separata tunern heter:
T 8000

Receivrarna heter:

TA 4000
TA 6000
TA 8000
TA 12000

Kassettdäcken heter:

3537
3543

Då du redan hade en A 12000 behöver du tunern som heter T 8000, samt ett av kassettdäcken 3537 eller 3543.

Serien finns också som Philips med nästan samma utförande och mått, så man kan ju kombinera med dessa också. Har lite dålig koll på vilka modeller de hade i utbudet, och om de hade tuners eller bara kompletta receivers.

Det såldes också speciella möbler med rätt mått. Annars är ju apparaterna lite för breda för de standardmöbler som var avpassade för ca 42 cm bredd. De fanns med olika antal hyllor. Har själv en sådan möbel som sålts tillsammans med Philips 682 Receiver och N2543 kassettdäck, samt skivspelare 777 upptill (det står en Sony receiver där på bilden, bortse från den). Möbeln är egentligen avsedd för förstärkare + tuner + kassettdäck så det blev ett hål över där jag stoppat in en Dux 3537 tillsvidare.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-11-01 17:20

sweet :) ett sådan kassettdeck med tillhörande förstärkare o radiodel har jag haft en gång i tiden och allt var märkt Philips..
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-11-01 18:12

Något som faktiskt gör de här modellerna intressanta är att de verkar vara japanska konstruktioner, snarare än något Philips själva designat. :) Speciellt de större modellerna verkar hålla rätt så hög kvalitet.

Användarvisningsbild
Andersss

Inläggav Andersss » 2013-11-01 20:25

Har en Dux hifi sound project TA 12000, å det ärå ett jäkla ryt i den. Lite glapp numera dock. Kul reciever dock :)

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-11-01 21:26

Stu skrev:Bild

Sidospår, men kanske viktigt sådant:

Jag känner igen den ihoprullbara trevägsgrendosan nere till vänster i bild. Jag har ett gäng sådana, mina är märkta Luma och dessutom märkta med olika maxeffekt vid 110 respektive 220V.

Dessa har förtennade ledare både i grendosan och stickproppen.
Detta är i sig en brandfara eller åtminstone en fara för att stickproppen eller grendosan havererar.

Om man vet hur man monterar en platt nätsladd på en stickpropp på ett säkert sätt så går det på nolltid att plocka isär både stickpropp och grendosan (rulla ut all sladd först) och montera bort sladden, klippa bort ett par centimeter, skala om och montera den igen.

Även om man inte har så bra koll på att montera 230V-grejer så borde man åtminstone våga skruva av locket på stickproppen och grendosan och se om det är lödtenn på kablarna - i så fall be någon annan om hjälp att fixa.

Problemet är att tennet är för mjukt och kallflyter så med tiden så blir det ingen klämmande kraft kvar i skruvarna utan ledarna ligger bara mer eller mindre löst där de ska vara fastskruvade, och då blir det väldigt lätt glapp. Jag har sett ett par stickproppar där plasten runt ena stiftet blivit rejält missfärgad på grund av detta. Jag har också varit med om att det glappat (utan att det hunnit uppstå nån slags brand eller brandtillbud) om både stickpropp och grendosa.

P.S. det här tipset gäller egentligen alla elgrejer från den här tiden. Jag är osäker på ålder men gissar på 50-60-tal.

Stickpoppen på de jag sett detta problem hos är den gamla modellen med 4mm-stift som är "splittade" (så att de kan fjädra om de stoppas in i ett "stumt" uttag. (De har alltså samma tjocklek som på en eurostickpropp, men eurostickpropparna har inte "splitt"/"slits" på stiften). Uttagen däremot är som moderna uttag, d.v.s. tar emot både 4mm-stickproppar (gamla och eurostickproppar) och 4,8mm-stickproppar (de nyare grövre stiften som man har på alla moderna stickproppar som inte är euro-stickproppar). Detta kanske säger något mer om tidsåldern.

Användarvisningsbild
Stu

Inläggav Stu » 2013-11-02 14:05

MiaM skrev:Dessa har förtennade ledare både i grendosan och stickproppen.
Detta är i sig en brandfara eller åtminstone en fara för att stickproppen eller grendosan havererar.

Om man vet hur man monterar en platt nätsladd på en stickpropp på ett säkert sätt så går det på nolltid att plocka isär både stickpropp och grendosan (rulla ut all sladd först) och montera bort sladden, klippa bort ett par centimeter, skala om och montera den igen.

Även om man inte har så bra koll på att montera 230V-grejer så borde man åtminstone våga skruva av locket på stickproppen och grendosan och se om det är lödtenn på kablarna - i så fall be någon annan om hjälp att fixa.

Problemet är att tennet är för mjukt och kallflyter så med tiden så blir det ingen klämmande kraft kvar i skruvarna utan ledarna ligger bara mer eller mindre löst där de ska vara fastskruvade, och då blir det väldigt lätt glapp. Jag har sett ett par stickproppar där plasten runt ena stiftet blivit rejält missfärgad på grund av detta. Jag har också varit med om att det glappat (utan att det hunnit uppstå nån slags brand eller brandtillbud) om både stickpropp och grendosa.

P.S. det här tipset gäller egentligen alla elgrejer från den här tiden. Jag är osäker på ålder men gissar på 50-60-tal.

Det stämmer, det första man måste göra på gamla apparater är att öppna stickproppen. Är ledarna förtenta är skruvarna garanterat lösa då tennet har klämts ihop med tiden. Tror aldrig att jag sett en kontakt där det inte är så. Problemet är ännu större på radio från 30-40-talet. De har dessutom ofta söndervittrad gummikabel.

Efter att jag klippt av några centimeter brukar jag skala av dem så långt att man kan vika dem dubbelt (som en platt ögla) i änden där skruven hamnar. Då får man en extra säkerhet ifall att dragavlastningen skulle haverera. Vet ej varför de lödde kabeländarna egentligen, var det för att förhindra att de drogs ut för lätt, eller var det för att hålla ihop kardelerna så att några inte hamnade utanför när man stoppade in kabeln i stiftet? Man ska också undvika att använda skarvdosor inrullade, de får sämre effekttålighet då (kan bli för varma).

De här dosorna såldes på bl.a. Domus (nuvarande Coop) på 1960-talet och kanske även tidigare. Luma är kooperationens eget märke.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-11-02 18:40

MiaM skrev:...
Vet ej varför de lödde kabeländarna egentligen, var det för att förhindra att de drogs ut för lätt, eller var det för att hålla ihop kardelerna så att några inte hamnade utanför när man stoppade in kabeln i stiftet?...

tror nog det var för det sistnämnda... lödda kabeländar höjer också effektivt oddsen för den med dålig syn att träffa rätt :D :D
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Återgå till Vintage-hifi