Moderator: Redaktörer
MiaM skrev:Det blir väl ändå lite märkligt att kombinera en reciever med en förstärkare oavsett bredden, väl?

MiaM skrev:Dessa har förtennade ledare både i grendosan och stickproppen.
Detta är i sig en brandfara eller åtminstone en fara för att stickproppen eller grendosan havererar.
Om man vet hur man monterar en platt nätsladd på en stickpropp på ett säkert sätt så går det på nolltid att plocka isär både stickpropp och grendosan (rulla ut all sladd först) och montera bort sladden, klippa bort ett par centimeter, skala om och montera den igen.
Även om man inte har så bra koll på att montera 230V-grejer så borde man åtminstone våga skruva av locket på stickproppen och grendosan och se om det är lödtenn på kablarna - i så fall be någon annan om hjälp att fixa.
Problemet är att tennet är för mjukt och kallflyter så med tiden så blir det ingen klämmande kraft kvar i skruvarna utan ledarna ligger bara mer eller mindre löst där de ska vara fastskruvade, och då blir det väldigt lätt glapp. Jag har sett ett par stickproppar där plasten runt ena stiftet blivit rejält missfärgad på grund av detta. Jag har också varit med om att det glappat (utan att det hunnit uppstå nån slags brand eller brandtillbud) om både stickpropp och grendosa.
P.S. det här tipset gäller egentligen alla elgrejer från den här tiden. Jag är osäker på ålder men gissar på 50-60-tal.
MiaM skrev:...
Vet ej varför de lödde kabeländarna egentligen, var det för att förhindra att de drogs ut för lätt, eller var det för att hålla ihop kardelerna så att några inte hamnade utanför när man stoppade in kabeln i stiftet?...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster