Sony SS 7300A

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Andersss
 
Inlägg: 254
Blev medlem: 2011-03-19

Sony SS 7300A

Inläggav Andersss » 2013-10-04 20:34

Så gott folk vad har vi att säga på forumet om Sony SS 7300a?

Råkade få hem dessa idag tillsammans med ett par Luxor 8071, en jäkla skillnad på karaktären. Vet eg inte vilken jag tycker bäst om, men det sitter iof fel basar i luxor högtalarna samt att båda paren är helt orenoverade. Tycker Luxor blir nästan för kontrastrika i diskant mellan register. Men detta kan iofs bero på att det sitter fel bas. Och ska sannolikt inte alls uttala mig, innan delningsfiltret är renoverat och basarna bytta.

Rent estetiskt så är ju Sony bra mkt snyggare.

Bild

Spektaklena drivs av Pioneer sa9900, börjar få en ok rigg nu :)

Användarvisningsbild
rampitsch
 
Inlägg: 549
Blev medlem: 2011-02-05
Ort: Västerhaninge (Stockholm)

Inläggav rampitsch » 2013-10-04 22:07

De där ser ju trevliga ut. Vet ingenting om dem, men ofta när tillverkarna faktiskt har satt sin egen logga på elementena så högtalarna tillhöra en bättre serie.
Och vad jag har förstått så är ju inte Luxor-burkarna du nämner några dåliga alster.

Återkom gärna med foton under din renovering, samt fortsatta lyssningsintryck :)

//Rampitsch

Användarvisningsbild
MiaM
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 2012-05-05

Inläggav MiaM » 2013-10-05 05:46

Nu är jag antagligen Captain Obvious, men det är väl läge att göra något åt den där biten på "ramen" runt basen som verkar ha vissnat lite. (I värsta fall tejpa upp den, bättre än inget). Det är väl dumt om den hänger emot upphängningen/gummiringen.

Designen är väl en smaksak - har man ett hem/rum där "träfärger" passar så är väl Sony snyggast. Passar däremot svart bäst så är väl Luxor snyggast. :)

Cicaro
 
Inlägg: 1208
Blev medlem: 2010-01-12
Ort: Roslagen

Inläggav Cicaro » 2013-10-05 07:57

Aldrig hört dem men slog upp dem och kollade vad jag hittade om dem.
http://www.radiomuseum.org/r/sony_ultra_linear_magnet_ss_73.html

Tidigt 70-tal, enligt stereo och hifihandboken 73 så kostade den 1100 :- (vilket kan jämföras med ett par OA-5or som kostade 745:-) och importerades av gylling. Delningsfrekvenser 600 och 4500 Hz och har enligt beskrivningen "Specialkonstruerad magnet ger låg distortion. Nivåkontroller f. mellanregister- och diskanthögtalarna. Omk. f. sep. drivning av bas- mellanregister och diskanthögtalarna, dvs sep. effektförstärk. kan användas till respektive högt. ingångar.
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
Andersss
 
Inlägg: 254
Blev medlem: 2011-03-19

Inläggav Andersss » 2013-10-05 08:20

MiaM skrev:Nu är jag antagligen Captain Obvious, men det är väl läge att göra något åt den där biten på "ramen" runt basen som verkar ha vissnat lite. (I värsta fall tejpa upp den, bättre än inget). Det är väl dumt om den hänger emot upphängningen/gummiringen.

Designen är väl en smaksak - har man ett hem/rum där "träfärger" passar så är väl Sony snyggast. Passar däremot svart bäst så är väl Luxor snyggast. :)


Apselut skall det göras ngt åt listen vid basen, fick dock hem dem igår och räddade dem från ett kallförråd. Jag har lixom inte hunnit, det är dessutum inte helt säkert att jag köper dessa (det är alltså inte mina än, men tog hem dem för att kika lite och ev provlyssna) eftersom jag i samma kallförråd fick tag i 8071:orna. :)

Och huruvida dom är finare eller ej är ju en smaksak som du säger :) Var bara lite intresserad av om det var någon på forumet som hade någon erfarenhet av dem. För det ser ju iaf ut som att det är en potent högalare.

Användarvisningsbild
Gigas
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2015-04-15
Ort: Sveriges Lustgård Katrineholm

Re: Sony SS 7300A

Inläggav Gigas » 2017-02-04 21:27

Om dessa SS-7300 finns kvar och möjligen är till salu så har jag intresse!


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster