Jamo 60 i bakluckan

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Jamo 60 i bakluckan

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-10-11 18:43

Tack vare tips från en här på forumet så har jag nu dessa gamla Jamo högtalare i min bil (ja de blir kvar där ett tag tror jag :D )
Här kommer en massa bilder så ifall någon kan identifera modellnumret som högtalarna saknar så skulle det va bra. Diskanterna är ju som synes inte original så jag undrar vad som suttit där innan.

Jamo för mig är annars stora disko högtalare på hjul typ 80 tal med spridningslinser av lamelltyp ja det är vad jag tänker på i första hand när jag hör namnet Jamo men dessa lådor ser ut att vara något äldre.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av GrosvenorAudio 2015-05-17 15:46, redigerad totalt 1 gång.
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-10-11 19:06

Oh! AlNiCo-magneter! Sånt gillar vi!

Diskanterna är kopior på gamla Peerless-klassiker, finnas att köpa här:

http://www.hifikit.se/hogtalarelement/h ... /115dt2627

Eftersom mellanregistren är Philips kan man ju anta att diskanterna ska vara det med. Kanske AD 0140 eller 0160 som jag sett användas tillsammans med just de där mellanregistren på någon annan högtalare. Dessa är ju extremt vanliga och lätta att få tag i, du har säkert ett lager såna liggandes, det har väl de flesta?

Dock är nog de där Peerless-varianterna hundra gånger bättre. Fast att tejpa fast dem är ju ingen bra lösning. Det är ju en sluten låda - då ska det vara väldigt tätt. I det nuvarande skicket låter nog de där högtalarna inte optimalt. 40 år gamla elektrolyter dessutom. Kan säkert ha en aningen negativ inverkan också (och inte för att det borde ha någon betydelse, men Marcon var dessutom en budgettillverkare).

Väldigt gamla saker, det där. 1977 står det ju. Fast det syns ju på lådorna också, hehe. De är säkert jättebra efter lite fixande.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2013-10-11 22:16

Wow, läckert baselement. Det ser väldigt "före sin tid" ut.
Som ett modernt Peerless, typ SWR 315.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2013-10-11 22:20

Ser spännande ut!
Testa att täta lådan ordentligt och byta ut de gamla elektrolyt-kondingarna i delningsfiltret, och lyssna sen. Och lyssna ordentligt.

Därefter kan man fundera på att byta diskant.

Lycka till.

//Rampitsch

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-10-12 08:32

Kul högtalare, det ska bli intressant att läsa om hur du tycker de låter!

Sidospår:
Att beskriva jamos 80-tals-högtalare som "diskohögtalare" ska väl iofs vara inom citationstecken. Praktiska studier visar att jämfört med även enklare PA-högtalare så hade även de fetare jamo-lådorna ingen chans. Däremot så tillverkade de nån mixer, nån ljusorgel och åtminstone två olika slutsteg. Alla de grejerna verkade vara vettiga, och åtminstone slutstegen fungerade riktigt bra för proffsbruk (under förutsättning att man inte behövde större slutsteg såklart).

Fostex:
Förutom gummiringen så ser väl elementet ungefär ut som baselement gjort sen åtminstone 20 år längre bakåt i tiden?

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-10-12 10:27

Tack för era inlägg.

Det kanske dröjer ett tag innan jag får möjlighet att testa högtalarna.

De här lådorna är väl nog vackrast utan fronter och då vill jag nog sätta tillbaka en originaldiskant så jag får en ren o slät baffel. Den där tejpade lösningen kan jag inte tänka mig att ha kvar. Med den diskanten måste jag isåfall fälla in elementet och spackla upp håligheterna runt om o sen måla.

ja får se hur de låter... skall bli spännande o höra.

Jag skall ha tag på en Pioneer SA 8500 II förstärkare att matcha min TX 8500 II radiodel så i det sammanhanget är det tänkt att använda dessa lådor.

Så här tänker jag annars när jag hör namnet Jamo. Såna högtalare man som tonåring ville ha på 1980 talet :D
det var väl knappast så mycke välljud men med en maffig look i "disko- PA stil" ... det var så jag menade.

Bild

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2013-10-12 11:05

Håller med dig, det är det där man först kommer att tänka på när man här Jamo.

En annan grej med Jamo är att de burkar jag har skruvat i har alltid haft en ganska så klen magnet på elementen. Om det är ett medvetet val eller om det är en besparingsåtgärd för att få bättre ekonomi vet jag inte, men är iaf en reflektion.

Lycka till med dina burkar. Förstår om du vill ha tillbaka originaldiskanten. Kolla om de där Philips-diskanterna passar. De är ju lätta att få tag på.

MVH
Rampitsch

Användarvisningsbild
snillet

Inläggav snillet » 2013-10-12 21:30

Fostex skrev:Wow, läckert baselement. Det ser väldigt "före sin tid" ut.
Som ett modernt Peerless, typ SWR 315.

Stött på några mindre varianter i samma ålder, vilka haft Peerless basar och 0160 diskanter.

Så troligen är det just Peerless.
Tekniknörd
Samlar på högtalare
Besiktigar hissar
Å sådär.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2013-10-13 23:42

Den där basen förföljer mig...och aldrig blir jag klok på vad den heter.Är det kanske en senare variant på D120W som fått rubber roll surround ungefär som den mindre 8-tummaren blev L825WG?
Siffrorna bara snurrar i skallen.
Även om John Hupse inte brukar ha fel,så tror jag att han har det den här gången.Måtten stämmer helt enkelt inte.Får väl skriva några rader till honom nån dag.

http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... ivers.html

http://www.hupse.eu/radio/speakers/CM120W.htm

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-10-14 17:29

men alla tycks vara överens om att det är en Peerless bas. Philips har inte gjort något liknande då (?) tänkte eftersom de andra elementen är av Philips tillverkning.

Skall kolla om det finns någon mera märkning på basen när jag öppnar upp lådorna igen.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-10-15 13:23

Tämligen säker på att det är en 70talsmodell, gissar på Jamo 60. I sådant fall skulle originaldiskanterna ha varit en Philips AD0162 om jag inte misstar mig på utseendet (aldrig öppnat ett par dock så kan ju inte vara säker men av produktbilden i stereo och hifihandboken ser det ut att vara det).

Om det är ett par Jamo 60 ska yttermåtten BxHxD vara 36x56x24 cm, kan det stämma månne?

Delningsfrekvenserna för Jamo 60 är 750 resp, 4500 Hz, leverades med 4 m fast kabel och var på 4 ohm.
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-10-25 09:29

GrosvenorAudio skrev:Skall kolla om det finns någon mera märkning på basen när jag öppnar upp lådorna igen.

Fått möjlighet att kolla måtten på högtalaren? Stämmer de kan jag försöka scanna och skicka katalogbilden på Jamo 60 så tror jag vi har identifierat ditt saknade element.
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-10-25 14:27

Cicaro skrev:
GrosvenorAudio skrev:Skall kolla om det finns någon mera märkning på basen när jag öppnar upp lådorna igen.

Fått möjlighet att kolla måtten på högtalaren? Stämmer de kan jag försöka scanna och skicka katalogbilden på Jamo 60 så tror jag vi har identifierat ditt saknade element.

Tyvärr de ligger ännu kvar i bilen :D :D men lovar mäta upp dom inom de närmaste dagarna... men ifall Jamo 60 bara fanns som 4 Ohms version så kan det ju inte vara ett sånt par. Mina element är ju på 8 Ohm (syns också på bilderna)

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-10-25 14:37

GrosvenorAudio skrev:Tyvärr de ligger ännu kvar i bilen :D :D men lovar mäta upp dom inom de närmaste dagarna... men ifall Jamo 60 bara fanns som 4 Ohms version så kan det ju inte vara ett sånt par. Mina element är ju på 8 Ohm (syns också på bilderna)

Hm mjo sant, dock kan det ju vara så att elementen är på 8 ohm men att delningsfiltret är kopplat så att högtalarens impedans är 4 ohm. Sen vet man ju inte, är ju möjligt att den fanns i flera varianter, även om stereo- och hifihandboken har mycket info står ju inte allt i den :)

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-10-25 18:23

GrosvenorAudio skrev:
Cicaro skrev:

Tyvärr de ligger ännu kvar i bilen :D :D men lovar mäta upp dom inom de närmaste dagarna... men ifall Jamo 60 bara fanns som 4 Ohms version så kan det ju inte vara ett sånt par. Mina element är ju på 8 Ohm (syns också på bilderna)

Ta in dem nu. Kylan kan kanske vara negativ för magneterna. AlNiCo gillar inte kyla. Kanske inte magneterna heller. :P

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-10-30 16:09

okej... högtalarna har nu tagits in i värmen och är uppmätta:

Höjd: 57cm
Bredd: 36 cm
Djup: 24 cm

Verkligt gedigna lådor i mina ögon med tjockt träfaner som borde gå att slipa ner och olja in. Skall göra ett försök att inte måla dessa vore lite synd känns det som. Dessutom tar sig de svarta elementen bättre (visuellt) mot den bruna baffeln än om allt var svartmålat.

...och den där stora basen ser så läcker ut :) man liksom väntar sig inte att en så stor bas skall finnas bakom de tråkiga fronterna.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-12-30 20:40

Uppdatering.

Fråga: Vad har hänt med högtalarna på 2 månader?
Svar: Ingenting, ingenting alls förutom att jag lyckats flytta högtalarna från ett hörn av lägenheten till ett annat :D

Tyvärr måste jag ju säga men misströsta inte. Jag kommer att ta mig an dom när den rätta andan faller på men det blir tidigast i april-maj för nu skall huset evakueras pga rörsanering ett par månader.

Nyligen har jag också städat upp lite i HiFi träsket här hemma. Borta är Asa stereon och de "blå lysande" Pioneer komponenterna o en Sony skivspelare. Kvar finns radiodelen TX-8500 II och kassetdecket CT-F2121 dessa tillsammans med Jamo högtalarna får utgöra grunden för min nästa anläggning. En SA-8500 II skall jag ha tag på + en vinylsvarv förstås.

@ ALNICo ifall erbjudandet om Philips diskanetrna fortfarande står kvar så är jag nog intresserad. Kanske kan du panta på dom tills våren eller så får vi arrangera en träff innan dess :)

med önskan om ett Gott Nytt År till er alla

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-12-31 09:57

Här tog det tid att ens märka att det skedde en uppdatering med inlägg i tråden...

Hursom, så här står det om Jamo 60 i stereo och hifihandboken. Jag tycker det verkar misstänkt likt och stereo och hifihandböckerna var ju inte heltäckande så är mycket möjligt att det finns i både 4 och 8ohmsvarianter utan att det är en annan modell. (Sen kan det ju även bli högtalarimpedans 4 ohm med 8 ohmselement beroende på hur delningsfiltret är kopplat)

Bild

Ber om ursäkt om det är groteskt stor bild, ty det verkar som att det som ser perfekt ut i Safari ibland blir helt kaiko i andra webbläsare. Tjinga till isf så ändrar jag till länk!

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-12-31 10:17

tack för det Cicaro. Alltså det måste ju va den helt klart, yttermåtten på lådan stämmer ju! enda som inte känns rätt på mina lådor är basarna vilket får mig att tro att de kan vara utbytta.

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2013-12-31 11:19

Jag tycker det ser ut som ganska lika basar. Däremot ser diskanten ut att vara utbytt till en annan modell.

Men jag kan vara ute och cykla. Vore inte första gången :P

MVH
Rampitsch

Användarvisningsbild
Magnus77

Inläggav Magnus77 » 2013-12-31 11:32

Den tejpade diskanten som syns på bilden liknar den på Luxor 8071.?

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-12-31 11:40

Och jag gissar att det borde sitta en Philips AD0162 som originaldiskant. Om övriga element är 8 ohm skulle jag testa att få tag i ovanstående i 8ohmsutförande. Det borde inte vara helt omöjligt. :-)

Edit: Torde inte vara helt omöjligt att det suttit heller iom. att det ser ut som håltagningen för diskant i dina lådor är runda. :-)

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-12-31 18:30

Sitter garanterat 0160/62 där i katalogen, men allt jag har är 0140/41, som borde vara rätt likvärdiga. Samma storlek, i alla fall.

Bild

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Re: Jamo i bakluckan

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-04-20 18:15

detta måste ju va bra återhållsamhet... har haft dessa högtalare i drygt 1,5 år i garderoben och först igår provspelade jag dom för första gången! :)

första intrycket var inget speciellt och Briljanterna brevid spelar betydligt renare och luftigare och ljudet sprids bättre i rummet med dom men idag har jag spelat mera på Jamo o börjar gilla ljudet så småningom. Basen från Jamo är inte så påträngande som man kanske kan tro när man ser den stora tolvan nej tycker de spelar rätt snällt och återhållsamt inga partyburkar alltså...

tror nu jag kommer att fixa till Jamo burkarna. Faneret är rätt slitet på sidorna o toppen och behöver slipas ner och lackas om för att bli fint sen antar jag att jag borde byta de där gråa krumelurerna i delningsfiltret? Jamo högtalarna är väl på 8 ohm och bakpå Luxor 7100 receivern står ju 4 ohm vid högtalarterminalerna hur blir det då kommer receivern att ta skada om jag kör med dessa Jamo ibland? tänkte koppla in dom på andra högtalarparet. Kommer att köra bara ett par åt gången antingen Briljanterna eller Jamo, aldrig alla 4 tillsammans viket heller inte är möjligt eftersom man bara kan använda ett högtalarpar åt gången.

Tror anläggningen kommer att se mera potent ut med två högtalarpar 8) Tycker nu högtalarna ser riktigt stiliga ut sida vid sida :mrgreen: o så blir det mera mångsidigt då man kan välja två par olika högtalare.
Bilagor
jamo.jpg
jamo.jpg (68.14 KiB) Visad 6640 gånger

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2015-04-20 18:23

GrosvenorAudio skrev:Jamo högtalarna är väl på 8 ohm och bakpå Luxor 7100 receivern står ju 4 ohm vid högtalarterminalerna hur blir det då kommer receivern att ta skada om jag kör med dessa Jamo ibland?

Så länge det inte är en rörförstärkare, vilket din luxor inte är, är det ingen fara att köra med 8 ohm istället för 4 ohm (däremot kommer du antagligen märka att du får dra upp högre på ljudvolymen än med 4ohmsburkar)

Att däremot göra tvärtom, dvs. köra 4ohmsburkar på förstärkare specade till 8 ohm (eller att någon råkar parallellkoppla flera högtalare) kan knäcka steget i recievern, oftast går det dock också bra om man spelar på måttliga volymer (tänk under 1/3 av volympoten).

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-04-20 18:30

Tack Cicaro för ett snabbt svar! då spelar jag på :) och jo det där med att jag får dra upp volympotten lite extra stämmer fast jag hade inte tänkt på det innan.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-21 08:57

Kollade mina Peerless-papper från tidigt 80-tal.
dina lådor måste vara mitten eller sent 70-tal för det finns ingenting så stort i basväg med alnico i mina papper.
Tror tom dom du har kan vara bättre än senare Jamo när dom försökte ta platsen som discohögtalartillverkare No.1
Kul med så gamla lådor som är så välbevarade.
Det är entusiasm om något.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-04-21 19:41

Perfector skrev:Kollade mina Peerless-papper från tidigt 80-tal.
dina lådor måste vara mitten eller sent 70-tal för det finns ingenting så stort i basväg med alnico i mina papper.
Tror tom dom du har kan vara bättre än senare Jamo när dom försökte ta platsen som discohögtalartillverkare No.1
Kul med så gamla lådor som är så välbevarade.
Det är entusiasm om något.

Tack för din kommentar.

Basarna är märkta 1977 så dina teorier stämmer bra. Kanterna är felfria så måste va någon form av naturgummi. Var det vanligt att Peerless använde gummi och inte skumkanter?

Jo lådorna är välbevarade bara Jakaranda faneret hade en hel del fula repor men håller nu på att åtgärda detta. Har slipat ner en högtalare idag och skall ikväll lägga första lagret lack. Kommer inte o lacka baffeln o bakstycket då de är i bra skick endast sidorna, undertill och toppen får ny lackyta.

Högtalarna har en härlig 70-tals känsla o verkar passa bra för jazzmusik... lite vinylknaster från Syd Lawrence lpn från 1972 och den rätta stämningen infinner sig :D
Bilagor
jamo2.jpg
jamo2.jpg (41.54 KiB) Visad 6564 gånger

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2015-04-21 20:05

Det måste bara vara alnico-magneterna som ligger bakom hela välljudet. ;) ;)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-04-21 20:12

AlNiCo skrev:Det måste bara vara alnico-magneterna som ligger bakom hela välljudet. ;) ;)

Hur vet du att det är en alnicomagnet? Det ser ju ut som en hästskomagnet, men det är ju inget som säger att den skall vara av sammansättningen alnico för det? Det är väl vanliga ferritemagneter i hästskoform?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Nästa

Återgå till Vintage-hifi