Kan 3A säkring ersättas med 3,15A?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Daniel_A

Kan 3A säkring ersättas med 3,15A?

Inläggav Daniel_A » 2013-10-15 20:17

Efter transport av trotjänaren H/K 930 samt diverse pill med högtalaranslutningarna har säkringen för ena kanalen gått. Kanalen fungerar om jag flyttar över säkringen från den andra kanalen, så jag utgår än så länge från att högtalarkabeln kortslutits av misstag på något sätt, men att ingen större skada är skedd.

Den trasiga säkringen är en keramisk rörsäkring 6x32 mm märkt med 3AF (made in Mexico f.ö.!). Den hela kanalen har en glasrörssäkring på 3A; om den är snabb eller trög anges inte. Jag tror att jag själv satte dit den för 10+ år sedan - originalet var troligen en keramisk variant. Ovanför säkringshållarna sitter en ettikett med texten "Specialsäkringar", men jag har ingen aning om vad det innebär. Jag vill gärna ha igång förstärkaren så snart som möjligt och har inte möjlighet att åka ut till Elfa för tillfället. Kjell & Co nära jobbet har glasrörssäkringar på 3,15A, men mina frågor är då:

- Avråds det från att ersätta en 3A med 3,15A?
- Bör jag i själva verket byta ut båda mot keramiska säkringar?

Jag ser med spänning fram emot era initierade svar. :)

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-10-15 20:45

Fråga: Kan 3A säkring ersättas med 3,15A?
Korta svaret: JA.

Den lite längre utläggningen:
Inget i säkringsvärlden har bättre tolerans än att skillnaden 3,15A vs 3A helt försvinner.

Det som däremot skiljer rätt mycket är trög resp snabb.

I kortslutningsområdet skiljer det inte så väldigt mycket mellan trög/snabb, men
i överströmsområdet tål en trög betydligt mer.

Har man ingen aning om vad det ska vara kan man alltid chansa på snabb, och får
man problem med att säkringen ibland flyger just vid start så ska det antagligen vara
trög istället.

Vettigt konstruerade saker av vettiga ingenjörer bör dessutom i princip inte vara
så på gränsen utformade att trög/snabb egentligen spelar ngn roll.
(Tycker jag, men här kan jag absolut helt säkert få mothugg ... ;))

Om säkringen är i porslin är den förmodligen sandfylld. Den kan vara i glas också
och ändå ha sand. Sanden är ett släckmedel, som ska släcka en ev ljusbåge och därmed
snabbare döda den elektriska energin som utvecklas samt eliminera risken att säkringen
formligen sprängs av energiutvecklingen.

Om det ens kan hända beror till stor del på vilken "kraft" det finns i det matande elnätet.
Säkringar och ledningslängder i huset ökar resistansen i matande nät, och minskar den
möjliga kortslutningsströmmen.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-10-15 21:10

aisopos skrev:Vettigt konstruerade saker av vettiga ingenjörer bör dessutom i princip inte vara
så på gränsen utformade att trög/snabb egentligen spelar ngn roll.
(Tycker jag, men här kan jag absolut helt säkert få mothugg ... ;))

Njae... Är det inte så att det finns kretsar som man vet drar en j-a massa ström vid tillslag, som de ska tåla, medan om denna ström varar en längre något är fel och bör brytas?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2013-10-15 22:18

Tack för svaren så här långt! Det blir en 3,15AF just nu, men jag byter till keramiska 3AF vid tillfälle för att det känns bäst så.

Användarvisningsbild
imac

Inläggav imac » 2013-10-15 22:29

Användarvisningsbild
AlNiCo

Re: Kan 3A säkring ersättas med 3,15A?

Inläggav AlNiCo » 2013-10-16 08:54

Daniel_A skrev: Bör jag i själva verket byta ut båda mot keramiska säkringar?

Nej. Det är helt onödigt. Det enda syftet med dem är att de förhindrar ljusbågar i fall de skulle brinna av, och ljusbågar kan inte uppstå vid så låga spänningar som man hittar i slutstegen på en sån här förstärkare.

Användarvisningsbild
snillet

Inläggav snillet » 2013-10-16 19:49

Rätt säker på att sandfyllningen påverkar brytkaraktäristiken, upplever det i jobbet (Säkerhetskretsen på hissar, 230V AC med väldigt låg ström normalt sett, oftast avsäkrat till mellan 2-4A medans strömmen normalt är mycket lägre), har också sett karaktärskurvor(finns för de flesta säkringstyper) som visar på skillnaderna.

Orkar inte leta källinfo men gjort erfarenheten i "fält" s.a.s.
Tekniknörd
Samlar på högtalare
Besiktigar hissar
Å sådär.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-10-18 08:07

Jag ogillar personligen att ersätta säkringar med högre värden :roll: nu är det kanske inte jättestor skillnad mellan 3 och 3,15A men om det är en tillfällg lösning skulle jag testa närmsta lägre värde och se om det fungerar och i vilket fall beställa en säkring av rätt sort.

Det finns visserligen oftast lite extra marginal innan man knäcker trissor osv. men med en äldre förstärkare vet man inte om komponenter åldrats så att säkerhetsmarginalen är snävare.

Som tidigare skribenter påtalat är det dock viktigare att se om säkringen är Trög/Snabb eller Supersnabb än om den är 3 eller 3,15A. Trögheten gör en stor skillnad om något händer.
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-10-19 20:30

En gissning är att "specialsäkringar" betyder att det inte är de i Europa vanligaste 5x20mm-säkringarna?

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2013-10-23 19:35

Ja det är storleken det handlar om tror dom där är lite längre än vanliga!

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2013-10-23 21:38

Det är vanliga "amerikanska" standardsäkringar.Små europeiska 5x20 fanns inte i ens huvudet på en japansk konstruktör när receivern skulle säljas på den amerikanska marknaden.
På utländska 930 står det "3A 3AG" bakpå.
3AG är den vanliga storleken på amerikanska säkringar.

Huvudsaken är-som flera påpekat-att man väljer "fast".
3.15 går precis lika bra-det är ju bara 5% skillnad.

http://www.jaycar.com.au/images_uploaded/fuseprmr.pdf

Återgå till Vintage-hifi