Moderator: Redaktörer
Renobo skrev:Dagens tips: Tyresö loppis har 6 st Mirsch 3.28 (heter de så?) blev erbjuden ett par för 100.- men stod över...
/Krister
Andersh74 skrev:Renobo skrev:Dagens tips: Tyresö loppis har 6 st Mirsch 3.28 (heter de så?) blev erbjuden ett par för 100.- men stod över...
/Krister
Korkskalle! 3-28 är inga dåliga burkar. Vann ju en inofficiell vintagetävling här på faktiskt om jag inte missminner mig mot bla OA116, OA14 och OA12. De vann iofs delvis på grund av priset som inte är skyhögt av någon anledning. Kommer oxå ihåg att LennartJ gissade på just 3-28orna. Ett par har även skymtat förbi här hemma och jag kommer väl ihåg shocken då den av lådorna där det fanns fragment av skumkant kvar spelade och spelade brallorna av det övriga som då fanns här hemma.
/A
Skrivbordet skrev:jag besökte loppisar i tre städer i helgen
det fanns inget att köpa
tjocktv vidieos och billiga dvdspelare finns det i massor
vem köper sånt
men det verkar ju var så här överallt
ni andra verkar ju heller inte hitta nåt
men det där med att en del köper upp för att sedan sälja dyrt det stämmer
på en loppis kom en kille och ställde ut prylar i hyllan när jag var där
jag frågade om han hade nån äldre hifi som han tänkte ställa ut
nä vi har en kille som köper sånt direkt fick jag reda på
för några år sen kunde det finnas nån pioneer förstärkare då och då
sen försvann dom
gamla philips och luxor fanns ett tag till men nu är dom också borta
och dom där rehifi och den där i kalmar
varfår dom sin prylar från
har dom avtal med loppisar
allstå förstärakre och högtalare har jag men inte skivspelare
en sån där plastig från åttitalet vill jag inte ha
men det verkar omöjligt att hitta ens en billig pioneer
men ttdligen finns det folk som betalar över tusen för en pl 12 d på tradera
är dom värda det
Vinylcalle skrev:Rent allmänt blir jag ibland förvånad över alla som verkar tycka att det är viktigare att det är billigt än att det är bra.
MvH Carl
RobotKeso skrev:Bodde i Nyköping för några år sedan, där kunde man göra mycket fynd på loppisar/andrahand, var en loppis som sälde ett par Cerwin Vega at-40 för 40 kr.
Cicaro skrev:RobotKeso skrev:Bodde i Nyköping för några år sedan, där kunde man göra mycket fynd på loppisar/andrahand, var en loppis som sälde ett par Cerwin Vega at-40 för 40 kr.
Vilka loppisar i Nyköping tänker du då? Jag bodde där för länge sen men bortsett från ett Nintendo 8bitars i originalkartong hittade jag aldrig något mer än porslin och tjocktvs på loppisarna där.
RobotKeso skrev:Cicaro skrev:RobotKeso skrev:Bodde i Nyköping för några år sedan, där kunde man göra mycket fynd på loppisar/andrahand, var en loppis som sälde ett par Cerwin Vega at-40 för 40 kr.
Vilka loppisar i Nyköping tänker du då? Jag bodde där för länge sen men bortsett från ett Nintendo 8bitars i originalkartong hittade jag aldrig något mer än porslin och tjocktvs på loppisarna där.
Bissarnas andrahand (inte en loppis direkt) var den bästa, dom hade en liten elektronikhörna där det fanns små guldklimpar ibland, satt alltid skitlåga priser på sina saker fast dom i affären visste att prylarna var värda mer.
Sedan finns öppenhand, där kan det ibland vara överpriser eller rena fynd.
Men när det gäller loppis så finns (eller fanns) en loppis i en källare som sålde saker från dödsbon där fanns det intressant hfi.
Cicaro skrev:Vinylcalle skrev:Rent allmänt blir jag ibland förvånad över alla som verkar tycka att det är viktigare att det är billigt än att det är bra.
MvH Carl
Jag tror det beror lite på vilken kund du talar om och i vilket läge personen befinner sig. Jag kan tycka att det är viktigare att något är billigt än att det låter bra eftersom jag redan har en välljudande anläggning och köper vintagehifi för att själv laga upp och restaurera det och jämföra. Dvs. om jag köper en äldre 70-talsreciever är det inte för att jag vill ha just den receivern utan för att jag tror att den har potential efter renovering är nyfiken på hur den i renoverat skick låter gentemot min övriga anläggning.
I 9 fall av 10 handlar det alltså för min del om att renoveringen är det viktiga, inte hur förstärkaren låter idag. Jag är alltså mer intresserad av en vintagereciever till billig penning med defekter än en nyrenoverad utan defekter. Emedan jag vet att det finns de som vill ha dem färdiga för att koppla in och därmed är beredda att betala mer för dem.
Personligen, när det kommer till något jag vet låter bra och som jag verkligen vill ha så är jag beredd att betala mer. Här kan man ju exempelvis jämföra min sansui 8080 som jag ropade hem i trasig skick på ebay för dyra pengar för att jag ville ha en 8080 eller 9090, emedan den JVC 5535LX jag har ståendes hade jag inte betalat många kronor för men jag tog hem den (gratis) för att jag var nyfiken hur den, efter renovering(som kostade mig 3-400 i delar) kunde stå sig gentemot sansuierna. Eller för den delen mina OM 3-29 som jag letade i flera år efter innan jag till slut köpte för tämligen dyra penningar bara för att jag ville ha just den högtalarmodellen!
Vinylcalle skrev:Att vid sidan av sin huvudanläggning tycka det är kul att hålla på och testa lite apparater förstår jag.
Samtidigt finns det folk som har enorma samlingar bestående av vad som var billigaste tänkbara apparater helt utan själ (80/90 tals plastskit). Folk som inte drömmer om en särskild apparat utan om ett loppisfynd.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster