2st Pioneer, svart val ??

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Zoltrix

2st Pioneer, svart val ??

Inläggav Zoltrix » 2013-11-10 19:05

Pioneer SA-8500 eller Pioneer SA-706 ??

Vilken ska man välja, vilke är bättre eller är det hugger som stucket ?
Gärna en motivering till valet.

Tack på förhand

Användarvisningsbild
Nimrod

Inläggav Nimrod » 2013-11-10 19:38

706 tycker jag, för det är så jävla snyggt med VU-metrar! :)

Användarvisningsbild
Zoltrix

Inläggav Zoltrix » 2013-11-10 19:42

Nimrod skrev:706 tycker jag, för det är så jävla snyggt med VU-metrar! :)

Ok, förutom mätarna vilken är bättre som förstärkare ljudmässigt?

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-11-10 22:42

Jag tror SA-8500 är en mera påkostad konstruktion. Har den inte också dubbla nätdelar? åtminstone SA-8500 II har det och för övrigt en sådan jag själv suktar efter :)
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
Zoltrix

Inläggav Zoltrix » 2013-11-11 12:11

GrosvenorAudio skrev:Jag tror SA-8500 är en mera påkostad konstruktion. Har den inte också dubbla nätdelar? åtminstone SA-8500 II har det och för övrigt en sådan jag själv suktar efter :)

Hej!

Det är bara II som har dubbla nätdelar, är det en jättestor skillnad eller varför behövs det.

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-11-11 15:31

Det behövs inte, det är bara som så mycket annat i ljud-världen en gimmick. Det ser häftigt ut, därför borde det vara bra (hela high-end marknaden bygger på denna princip). En del påstår att det ger bättre "separation", vilket inte stämmer, eftersom ljudsignalen inte kommer från (eller ens går via) nätdelen.

Rent teoretiskt så är det fördelaktigt att ha bara en nätdel, eftersom man då kan lägga kostnaden på en riktigt bra sådan, i stället för två sämre (litet exempel: det kostar mer att köpa två dåliga transformatorer än en som är bättre än de båda dåliga tilsammans).

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-11-13 11:36

Förvisso sant men utseendet är ju minst halva upplevelsen (åtminstone för mig) så ser det bättre ut så låter det också troligtvis bättre :D
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-11-15 16:53

AlNiCo skrev:Rent teoretiskt så är det fördelaktigt att ha bara en nätdel, eftersom man då kan lägga kostnaden på en riktigt bra sådan, i stället för två sämre (litet exempel: det kostar mer att köpa två dåliga transformatorer än en som är bättre än de båda dåliga tilsammans).

Fast en tillverkare som Pioneer köpte säkert enorma kvantiteter av transformatorer som passar som ensam trafo till de lite klenare stereoförstärkarna, så det kan mycket väl ha blivit billigare att bara ta två trafos från modellen under och prata om "dubbla nätdelar". Det kan väl också varit likadant vad gäller elektrolyterna, den storlek som passar till gemensam nätdel till en mindre stereoförstärkare kan vara lagom för en kanal i den större förstärkaren.

Mot min teori (som jag nog tjatat om minst en gång tidigare) talar att det förstås normalt även är högre spänning för en större förstärkare. Fast det kan väl också varit så att den större modellen bara var strömstarkare. En annan teori är att man nyttjar mängdpriset på transformatorernas kärna och primärlindning, men kör med annan sekundärlindning till "dubbel mono"-värstingförstärkaren.

Återgå till Vintage-hifi