Inget utslag på vu-mätare!! (nästan)

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inget utslag på vu-mätare!! (nästan)

Inläggav RobotKeso » 2013-11-26 14:59

Vu-mätarna på mitt slutsteg är slöa, rör sig knappt alls förutom om jag har kaos-hög volym.

Vad kan detta beropå? Det är marantz DC 170 som är slutsteg och så har jag just nu Marants 4230 som försteg. Sony SS-G5 som högtalare.

Kan det vara försteget som är boven? Eller är det något knas med slutsteget?

Är tråkigt att inte se mätarna dansa med musiken

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-11-26 15:10

VU-mätare är långsamma och visar i regel rätt lite om inte genomsnittsnivån är hög, de är medelvärdsvisande enligt Marantz. Gles akustisk musik ger inte mycket still utslag. Dynamiskt stympad populärmusik borde ge lite utslag.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-11-26 15:18

Du får invertera signalen så den visar, eh, typ headroom eller nåt. Jag höll på att säga typer.
Jag är här för mycket.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2013-11-26 15:21

Hög volym är en svår definition.

Är det VU eller Watt-mätare?
Jag blev själv förvånad över att watt-mätarna på mitt Son of Ampzilla visade så lågt, men det är säkerligen på grund av det RogerGustavsson säger här i tråden.

Redan vid 1 watt är ljudet mycket starkare än vad jag kunde ha trott.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2013-11-26 15:28

RogerGustavsson skrev:VU-mätare är långsamma och visar i regel rätt lite om inte genomsnittsnivån är hög, de är medelvärdsvisande enligt Marantz. Gles akustisk musik ger inte mycket still utslag. Dynamiskt stympad populärmusik borde ge lite utslag.

Okej, men pinnen orkar inte ens över 2 watt markeringen, den går ju upp till 170watt, känns som att det är något lurt ändå?

darkg skrev:Du får invertera signalen så den visar, eh, typ headroom eller nåt. Jag höll på att säga typer.
Jag är här för mycket.

Kommer misslyckas. :)

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2013-11-26 15:32

Fostex skrev:Hög volym är en svår definition.

Är det VU eller Watt-mätare?
Jag blev själv förvånad över att watt-mätarna på mitt Son of Ampzilla visade så lågt, men det är säkerligen på grund av det RogerGustavsson säger här i tråden.

Redan vid 1 watt är ljudet mycket starkare än vad jag kunde ha trott.

Där du! Det är en watt-mätare!! Aldig tänkt på det ens. Man lär ju ligga blödig på golvet när pinnen når 170watt

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-11-26 15:32

Köp högtalare med lägre känslighet så viftar mätarna lite mer :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2013-11-26 15:41

Bill50x skrev:Köp högtalare med lägre känslighet så viftar mätarna lite mer :-)

/ B

Låter som en dyr investering bara för lite viftandes, är nöjd med Sony högtalarna också. :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-11-26 15:46

RobotKeso skrev:
Bill50x skrev:Köp högtalare med lägre känslighet så viftar mätarna lite mer :-)

Låter som en dyr investering bara för lite viftandes, är nöjd med Sony högtalarna också. :)

Lite mer allvarligt, det finns ju förstärkare där man kan ställa om mätarna så de visar tex 1, 10 resp 100W vid fullt utslag. Det borde inte vara så svårt att fixa ngt sådant på din stärkare. Gissningsvis bara ett lite lägre motstånd någonstans så visarinstrumenten får lite mer kräm. Jag kan inget sådant men det finns säkert många här på forumet som kan fixa detta.

Ett annat alternativ kan ju vara att dämpa signalen ut från slutsteget men det är nog inte lika lätt utan att få ljudpåverkan.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-11-26 16:11

Det brukar ju finnas en 1/10-knapp på förstärkare med watt-mätare. Inte ens då brukar man få några utslag värda att tala om. Generellt drar högtalarna extremt lite effekt - oftast några milliwatt bara. Ligger deras känslighet närmare 100dB dessutom, så lär du knappt ens nyttja en enda watt - någonsin.

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2013-11-26 16:39

Jag har provlyssnat när ett Marantz 170DC drev ett par Sonab OA-2212 på hög volym. Då rörde sig mätarna ordentligt, kan jag lova.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-11-26 16:56

Eftersom det kan skilja upp till 30 dB på topp- och medelvärde, tycker jag att den långsamma visningen, som ligger nära medelvärdesvisning, mycket väl kan stämma. Enligt databladet ska slutsteget lämna 86 W sinus i 8 ohm och 108 W i 4 ohm.

Prova med lite sinustoner!

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2013-11-27 00:59

Hur snabba visarna är skiljer sig väldigt mycket mellan olika tillverkare/modeller. Både mitt Accuphase och Denon har mätare som är snabba för att vara analoga möjligtvis att något Technics slutsteg har varit ännu rappare. Moderna Luxman förstärkare är otroligt långsamma nästan så det går mig på nerverna :D. Även Mcintosh är långsamma.

Något som är roligt är att på Luxman M-4000/M-6000 jämföra värdena på dom långsamma analoga VU-mätarna och den digitala i form av peak visande lysdioder.

Sen kan ju även en mätare vara dåligt kalibrerad. Ett enkelt sett att testa om man inte är tekniskt lagd är att köra en statisk signal (sinus ton t.ex.) mäta ljudtryck med en app till sin Iphone/smartphone och se vad 1 watt ger för ljudtryck kontra vad högtlarspecifikationen säger.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2013-11-27 09:17

Det finns två potentiometrar i kretsen kring visarinstrumenten, RN01 och RN03 för den ena kanalen samt RN02 och RN04 för den andra kanalen. Är du den enda ägaren till steget och vet med dig att du aldrig ändrat på dessa potentiometrar så har de fabriksinställningewn kvar. Det finns inget som kan åldras eller ändras med tiden här. I den anslutande kretsen för peak-indikering fins en elektrolytkondensator men den har inget med det aktuela problemet att göra.

Om du där emot har köpt steget senare i dess liv så kan det vara som så att någon före dig har ändrat på på dessa inställningar. Vilket då bör kontrolleras genom att öppna chassit (ett separat kort PN00).

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2013-11-27 16:47

RogerGustavsson skrev:
Prova med lite sinustoner!

Prövade med lite sinustoner, 50 hz gav rejäla utslag.

Jag har tyvärr inte någon smartphone så jag kan mäta med. Men nu vet jag iallafall att det inte är sågot strul med elektroniken. Det är inte det viktigaste för mig att dom rör sig, den låter fint och lyser fint ändå.

Micke23 skrev:Jag har provlyssnat när ett Marantz 170DC drev ett par Sonab OA-2212 på hög volym. Då rörde sig mätarna ordentligt, kan jag lova.

Vart ligger deras dB på?

AlNiCo skrev:Det brukar ju finnas en 1/10-knapp på förstärkare med watt-mätare. Inte ens då brukar man få några utslag värda att tala om. Generellt drar högtalarna extremt lite effekt - oftast några milliwatt bara. Ligger deras känslighet närmare 100dB dessutom, så lär du knappt ens nyttja en enda watt - någonsin.

Okej, men det låter ekonomiskt. tillskillnad från slutsteget som man kan steka på.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2013-11-28 08:48

Hade förstärkarens belastning en resonans omkring 50 Hz?

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-11-28 22:24

PeterAkemark skrev:I den anslutande kretsen för peak-indikering fins en elektrolytkondensator men den har inget med det aktuela problemet att göra.

Om elektrolyterna används för att glätta en toppvärdeslikriktad signal så kommer toppvärdesvisningen att fungera dåligt om elektrolyterna blivit uttorkade. De måste ha ett visst minstavärde för att vridspoleinstrumenten ska hinna nå upp till rätt visning innan elektrolytkondingen laddats ur för mycket, annars lär toppvärdesvisning bli lidande. Många typer av musik har klart högre toppnivå än medelnivå, så utan toppvärdesvisning kan det riktigt låg visning.

Allmänt angående visarinstrument så är väl VU egentligen bara användbart för att avgöra hur starkt ett ljud upplevs, t.ex. för att visa nivån för när man börjar reta grannarna vid en utomhusdansbana eller liknande. Många säger VU-mätare fast det egentligen är någon annan typ av mätare. För att hålla koll på sånt som risk för klippning i slutsteg eller risk för överstyrning av inspelning på bandspelare så är toppvärdesvisning det enda riktigt användbara. (I bandspelarfallet bör mätarna dessutom vara kopplade med frekvensgångskorrektion som passar hur maxnivåerna vid diskanten v.s. resten brukar se ut hos de band man brukar spela in på).

VU kan möjligtvis också vara bra för att hålla koll på risken för att bränna högtalare eller liknande, fast det förutsätter att man antingen aldrig driver slutsteget till klippning eller att man har aktiva delniningsfilter så att klippning av slutsteget till bashögtalarna inte förstör mellanregister/diskanthögtalare.

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2013-12-04 19:58

PeterAkemark skrev:Hade förstärkarens belastning en resonans omkring 50 Hz?

Hur menar du nu, förklara gärna.

Återgå till Vintage-hifi