Elementen i Supreme 38 något att ha?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DrBoar

Elementen i Supreme 38 något att ha?

Inläggav DrBoar » 2013-12-12 20:37

Det står ett par Supreme högtalare på ett loppis, det kan vara ett par 38. Både front och ryggstycket verkar vara dubbel tjocklek, diskanten är en Isopon DK10 tror jag att den heter 1"dome monterat utstickande från baffeln. Det andra elementet i denna tvåvägare är ett 10" element av den gamla skolan, papperkon gummiupphängning och skruvhålen i utstickande öron och en filtring i framkanten på chassifronten. Så båda elementen verkar vara gjorda för att monteras bakifrån på frontbaffeln.

Kan det vara värt lite pengar och omsorg?

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2013-12-12 21:04

Mest Isophon i de där.Det verkar råda delade meningar om Supreme.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &view=next

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Elementen i Supreme 38 något att ha?

Inläggav Perfector » 2014-04-13 19:45

DrBoar skrev:Det står ett par Supreme högtalare på ett loppis, det kan vara ett par 38. Både front och ryggstycket verkar vara dubbel tjocklek, diskanten är en Isopon DK10 tror jag att den heter 1"dome monterat utstickande från baffeln. Det andra elementet i denna tvåvägare är ett 10" element av den gamla skolan, papperkon gummiupphängning och skruvhålen i utstickande öron och en filtring i framkanten på chassifronten. Så båda elementen verkar vara gjorda för att monteras bakifrån på frontbaffeln.

Kan det vara värt lite pengar och omsorg?

Lätt gammal tråd men jag skriver ändå
10" Isophon kan vara psl 245/60 med resonans på 23 Hz och ett alldeles utmärkt element
Köp och bygg skulle jag sagt om jag sett den i tid.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
harpan57

Re: Elementen i Supreme 38 något att ha?

Inläggav harpan57 » 2014-11-25 16:18

alla Supreme-basar (läs isophon PSL 203 -300 ) är otroligt fina resonans runt < 28
dom ska ABSOLUT spela i en portad låda, vilket Åke också gjorde med sina senare högtalare
jag har själv 7-8 par, 28,38,42, 56, 64 o ett par modifierade 82'or
byt ut KK10 mot ett par SEAS h534..så kan vi snacka sen :)

kom o lyssna :)

Återgå till Vintage-hifi