220 volt/brandrisk, äldre prylar, frågor!

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Falkis
Forumpoet

220 volt/brandrisk, äldre prylar, frågor!

Inläggav Falkis » 2013-12-16 15:31

Hej på er. Jag undrar över några saker. Till exempel, som MiaM skrev till Stu, att man inte får ha lödda kontakter när det gäller starkström, varför får man inte det? Jag förstår att det kan ha att göra med att brandrisken kommer av att lödtennet av någon anledning blir varmt i någon slags reaktion som slutar med att f*n själv kommer lös.

Varför tänkte man inte på det tidigare om åren, i såna fall? I min Sonab 85s så är 220, numera 231 volts- om jag förstår rätt, kabeln fastlödd på något kretskort inne i chassiet. Jag märkte det när jag bytte signalkabel till RCA, eller phonokontakter, som jag tycker både låter snyggare och förklarar bättre vad det handlar om. Föreligger det således någon fara för för brand, så länge jag har grammofonen ansluten till elnätet?

I nyss nämnda grammofon så har någon klippt av originalkontakten för elen, och satt en typ av jordad kontakt, förmodligen för att få den att passa i ett jordat uttag, spelaren är inte jordad alls på "kaffebryggarvis".

När jag för skojs skull, efter några timmars spelning, öppnade elkontakten för att kontrollera hur pass ordentligt monterad den var, så märkte jag att den knappt var åtdragen någonstans. Jag kände mig mycket tillfreds när jag skalat om kabeln och skruvat åt den ordentligt, samt även dragit åt klämman som håller fast kabeln i kontakten. Jag undrar nu, kan det föreligga någon brandrisk, under användning av ihopslarvade kontakter?

Det som gjorde att det hela kändes bättre, var också, att när jag skruvat åt och skalat kabeln ordentligt, så knäpper det ej längre i högtalarna när jag trycker igång spelaren på on-knappen.

Några frågor, så här på eftermiddagen. Jag ligger hemma och är sjuk idag, så jag tänkte att man kan väl roa sig med något.

Bild

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-12-16 17:02

Krya på dig!

Jag har fått lära mig att man inte ska förtenna kabeländar som skruvas fast i 230-voltskontakter. Anledninge är att de blir stela, så anliggningen blir både mindre och icke-elastisk. Du gjorde helt rätt!

Jag har sett många fall av (gamla) varma väggkontakter. När jag känt detta, har jag alltid skruvat isär och oftast hittat lös förbindning. Då kapar jag sladd, skalar och skruvar åt.

PS. Det är den mindre anliggningesytan som gör att du får hög impedans i punkten, vilket utvecklar effekt. Därav värmen.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-12-16 17:52

Ofta bryts ledaren dessutom vid punkten där tennet tar slut. Men det vanligaste är nog att trycket minskar pga att tennet är en mjuk metall och efter några år med lite vridningar och böjningar så är kontakten helt enkelt inte optimal längre.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2013-12-17 07:06

Ni är helt rätt ute grabbar.

Det är nämligen så att denn flyter. Med det menas att även om det inte syns, och går hyfsat långsamt,. så flyter tenn ut under belastning. Det betyder att om man löder sina kabeländar, och sedan utsätter dem för tryck, ex i ett stickjök, så kommer de att ändra form med tiden. Så även om det var bra kontakt när apparaten var ny, så är anläggningsytan mycket miondre efter ett gäng år, kanske tom obefintlig, så att det till slut slår spänningsblixtar mellan kontakten och kabeln.

För de lödningar inne i apparaten som är lödda, men inte satta under press, är det mindre fara. Och tur är väll det, annars skulle varenda kretskort ha gett upp efter 30 år.
Däremot kan det vara värt att kontrollera just starkströmssidan, då dålig kontakt leder till värmeutveckling, som tidigare sagt.

Jag själv håller på mycket med gamla prylar, men jag har satt fjärrbrytare på alla mina grejer. SÅ när jag inte använder dem, slår jag av spänningen till dem, så är jag säker på att dem inte får för sig att slå gnistor eller liknande OM något skulle vara eller bli galet med tiden.

MVH
Rampitsch

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2013-12-17 10:41

Någon som vet hur det funkar med virade komponenter/anslutningar, så här 30-40 år senare - när jag gick elektronikutbildning i slutet på 70talet så trodde man att denna teknik skulle ersätta lödningar (väääldigt långt före ytmonterade microkomponenter m a o)

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2013-12-17 11:33

Kan enbart göra uttalanden för mig själv, men har aldrig haft problem med dem.

//Rampitsch

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-12-17 18:48

Helt rätt, det är tenn och sedan skruvanslutning (eller motsvarande) som är farligt. Enbart lödning är okej.

Vad gäller att byta en ojordad stickpropp till en jordad så kräver det i princip att man antingen också skyddsjordar apparaten eller säkerställer att den är dubbelisolerad.

Dessutom tar man själv över ansvaret för att apparaten är okej. (Visserligen har man ändå ansvarsmässigt ett ägaransvar för sin elanläggning inklusive anslutna apparater, men det är väl extremt osannolikt att man råkar juridiskt illa ut ifall det blir något fel på en välvårdad apparat i gott skick som man inte mekat med själv och som var S-märkt en gång i tiden).

Att skyddsjorda hemelektronik, speciellt skivspelare, är väl tyvärr delvis att be om brumproblem, men det är samtidigt ingen garanti att det blir strul.

Dubbelisolering kräver som det låter dubbla isoleringslager. Om det är så att skivspelaren drivs med en inbyggd transformator (motor med låg spänning) så kan det räcka att byta den till en dubbelisolerad dito (om den inte till och med redan är dubbelisolerad).

Jag försökte googla lite på Sonab 85s men hittade ingen tillräckligt bra på hur den ser ut invändigt, så jag vet inte ens om motorn drivs via transformator+elektronik eller direkt av 230V.

(En ledtråd kan vara om hastighetsvalet är mekaniskt eller elektriskt, det är ofta elektriskt om motorn drivs elektroniskt med relativt låg spänning medan om motorn drivs med 230V direkt så är hastighetsvalet ofta mekaniskt).

Risken med att fuska och bara montera på en jordad stickpropp är svår att bedöma. Konceptet med apparater med rund ojordad stickpropp är att de ska användas i ett rum där inget alls är jordat (enda tillåtna undantaget är vattenburen värme), så om någon apparat blir strömförande så ska det ändå inte finnas något jordat som man kan få en sluten strömkrets mot och få en stöt genom. När man monterar på en jordad stickpropp så går det att använda apparaten i ett rum där det finns jordade föremål (utöver vattenburen värme) och då har man brutit det ena av de två skyddsbarriärerna.

OBS att det här är mer eller mindre endast en fråga om personsäkerhet (risk att få en stöt). Visst kan det i teorin finnas en brandfara om en skivspelare blir strömförande och den står och skaver mot något jordat, men det verkar extremt långsökt.

Jordfelsbrytare är alltid en bra idé, speciellt om man skulle fuska med detta. Glöm inte att "motionera" jordfelsbrytaren, man ska använda testknappen tillräckligt ofta (om det inte finns nån annan instruktion på jordfelsbrytaren så använd test-knappen någon gång i månaden). Jordfelsbrytare fungerar alltså bra även med ojordade apparater, blir apparaten strömförande och man tar i både den och något annat som är jordat så är tanken att jordfelsbrytaren ska bryta strömmen. Jordfelsbrytare fungerar för övrigt faktiskt också fint även om man har ojordade uttag. (Om man däremot har apparater som faktiskt är jordade så får man fördelen att jordfelsbrytaren löser ut innan det hinner uppstå någon fara att få en stöt genom att felet direkt leds till skyddsjorden utan att en människa (eller djur) måste vara med om ett olyckstillbud (eller olycka) först).

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-12-17 19:08

För något år sen hade jag problem med att jordfelsbrytaren i proppskåpet utlöste titt som tätt. Det som efter ett tag började kännas olustigt var att man inte visste varför den löste ut... bara att det hände ibland.

Orsaken som till slut kom fram (efter ett par månader) var att det troligtvis var en vattenkokare som var orsaken.

Jag hade en vattenkokare som strulade och inte slog ifrån när vattnet kokat upp utan den bara fortsatte o koka tills man drog ur stöpseln, den hade liksom låst sig i "på" läge. Använde den så ett bra tag tills en dag när jag satte i stöpseln och kokaren löste ut både säkring o jordfelsbrytare på samma gång.

Först då förstod jag att det var vattenkokaren som orsakat jordfelsbrytaren att lösa ut att den tydligen liksom varnat en tid att något var fel med vattenkokaren.

Vattenkokaren var för övrigt en OBH Nordica, den lilla resemodellen med metallhölje :D kokaren var inte ens ett år gammal när den började krångla.
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-12-18 08:27

Jag har också haft problem med OBH Nordicas köksprylar. De känns inte riktigt säkra tycker jag.

Användarvisningsbild
zvenamp

Inläggav zvenamp » 2013-12-18 20:48

ha ha första pekulatorn (OBH) höll 1 år o 10 månader började läcka vatten (fick ut en ny på garanti)

den andra pajade en termostat som styr värmelementet..
den lagade jag själv med att byta ut termostaten
o nu är den inne på 6 års drift....
Tube or not Tube? thats no problemos Bild

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-12-18 23:45

OBH gör många saker som är lyckade designmässigt. Det var också den lilla vattenkokaren, kompakt o stilren design men tyvärr verkar den tekniska kvaliten inte hålla samma klass som designen. Jag har också haft en liten OBH COFFEE BOX bryggare som gav upp efter ett drygt halvår. Fick en ny bryggare på garantin men den nya gav jag bort i present.
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2013-12-19 10:48

:D nu blir det ju OT, men jag kasserade förra året 1mixer, en brödrost och en vattenkokare ur OBH´s röda serie - ingen av dem tror jag ens nådde 1 års ålder.
Det här med att hävda garanti och leta kvitton på prylar som kostar under 500 orkar man ju inte - tyvärr, för det gör ju att det fortsättera att importeras en massa undermåligt skräp

Återgå till Vintage-hifi