Varför tänkte man inte på det tidigare om åren, i såna fall? I min Sonab 85s så är 220, numera 231 volts- om jag förstår rätt, kabeln fastlödd på något kretskort inne i chassiet. Jag märkte det när jag bytte signalkabel till RCA, eller phonokontakter, som jag tycker både låter snyggare och förklarar bättre vad det handlar om. Föreligger det således någon fara för för brand, så länge jag har grammofonen ansluten till elnätet?
I nyss nämnda grammofon så har någon klippt av originalkontakten för elen, och satt en typ av jordad kontakt, förmodligen för att få den att passa i ett jordat uttag, spelaren är inte jordad alls på "kaffebryggarvis".
När jag för skojs skull, efter några timmars spelning, öppnade elkontakten för att kontrollera hur pass ordentligt monterad den var, så märkte jag att den knappt var åtdragen någonstans. Jag kände mig mycket tillfreds när jag skalat om kabeln och skruvat åt den ordentligt, samt även dragit åt klämman som håller fast kabeln i kontakten. Jag undrar nu, kan det föreligga någon brandrisk, under användning av ihopslarvade kontakter?
Det som gjorde att det hela kändes bättre, var också, att när jag skruvat åt och skalat kabeln ordentligt, så knäpper det ej längre i högtalarna när jag trycker igång spelaren på on-knappen.
Några frågor, så här på eftermiddagen. Jag ligger hemma och är sjuk idag, så jag tänkte att man kan väl roa sig med något.