Tjugohundratalet knackar på och vill in

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Andersh74

Tjugohundratalet knackar på och vill in

Inläggav Andersh74 » 2013-12-22 12:34

Jag har tröttnat på sladdar högt och lågt. Det har min sambo oxå. Det verkar alltså finnas visst investeringsutrymme. Det som står på inköpslistan är någon form av blåtandsdac eller likvärdigt som gör det möjligt att spela Spotify från laptop, yuppienalle och ipadda utan ett ormbo av sladdar härs och tvärs i vardagsrummet.

Gismokvacken bör även kunna gömmas någonstans så receivern får trona ifred i bokhyllan och vara den fina apparat den är utan estetiska störningsmonument.

Vad och var ska jag beställa?
Mvh, Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-12-22 12:46

Hoppa blåtandsdac:en: det är för låg bandbredd på överföringen. Ljudet blir fnissligt.

Använd Airplay istället mha en Airport express och Airfoil till PC.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-12-22 12:51

Och det funkar från paddan, de olika laptopparna som driver omkring samt från våra telefoner utan att stoppa i sladdar, flytta apparater eller något annat krångligt?

/A

Edit. Det är alltså i första hand användarvänligheten som eftersträvas.
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-12-22 13:05

Jag använder det på min laptop (PC) just nu utan några sladdar inkopplade.

Beroende på vad du har för telefon, android osv så behöver du ett insticksprogram till det. Någon annan kanske vet vad det heter.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-12-22 13:32

Är det inte bättre att skaffa en mediaspelare som kan koppla upp sig mot tex Spotify och som du sedan styr från telefon, padda eller motsvarande? En Squeezebox Touch (finns bara som begagnade) duger gott till detta.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-12-22 14:56

Det känns som en grunka till. Det jag söker är att minimera antalet grunkor och antalet sladdar och mängden nödvändig programvara och gränssnitt. Vid finlyssning finns ju alltid en vinylspelare att tillgå.

/A

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2013-12-22 14:58

Jag föreslår oxå en Squeezebox touch.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-12-22 15:20

Och den funkar som en trådlös rca-sladd utan fler trista och fula grunkor som dräller och barnen leker bort som fjärrkontrollen till tv:n som aldrig går att hitta?

Det måste väl finnas trådlösa sladdar? Arcam rblink då?

/A

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-12-22 15:27

Med Airplay har du bara en extra pryl som man gömmer vart som helst i närheten av anläggningen, bakom förstärkaren? Sändaren är redan inbyggt i allt som har wifi-anslutning.

Användarvisningsbild
Stephan

Inläggav Stephan » 2013-12-22 17:28

Jag kör sedan flera år med en Audioengine W3 Wireless DAC, klockrent och sladdfritt, Audio Pro har samma produkt i eget namn.

Bild

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-12-22 17:46

Airport?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-12-22 18:47

Stephan skrev:Jag kör sedan flera år med en Audioengine W3 Wireless DAC, klockrent och sladdfritt, Audio Pro har samma produkt i eget namn.

Bild

Men den ser ut att sitta i en usb-port. Jag vill kunna köra direkt från dator, padda eller nalle utan krångel. Det ska alltså bara vara att trycka igång receivern på aux och starta Spotify i den apparat jag har i fickan eller som råkar drälla i rummet. Idag måste jag stoppa i en sladd och det är för krångligt. Dessutom kan jag inte byta låt när jag steker köttbullar i köket. Om det sker via blåtand eller Wifi struntar jag i. Men begränsar bandbredden på blåtand är ju det synd. Sen ska denna lilla nyinvestering helst inte överstiga prislappen på oa12 + receiver som sammanlagt uppgått till 1200:-.

/A

Användarvisningsbild
Stephan

Inläggav Stephan » 2013-12-22 19:56

Det är riktigt att den sitter i USB-porten, men krångel är det inte, den sitter där för jämnan, skulle den vara unplugged någon gång så är det bara att sätta i den igen, resten sköter sej utan min inblandning.

Mottagaren sitter alltid pluggad i den gamla Marantz 2275:an, och det hela låter så bra man kan önska.

Enkelt, billigt och bra, sånt gillar jag :D

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-12-22 20:15

Stephan skrev:Det är riktigt att den sitter i USB-porten, men krångel är det inte, den sitter där för jämnan, skulle den vara unplugged någon gång så är det bara att sätta i den igen, resten sköter sej utan min inblandning.

Mottagaren sitter alltid pluggad i den gamla Marantz 2275:an, och det hela låter så bra man kan önska.

Enkelt, billigt och bra, sånt gillar jag :D

Kruxet är väl att hitta en passande usb-port på min sonytelefon. Och inga usbpinaler går någonsin att finna. Så är det tex med den usb-dac jag har idag. Den med sladd. En sladd som brukar försvinna och tjänstgöra som hopprep.
/A

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-12-22 20:39

...

En sladd som brukar försvinna och tjänstgöra som hopprep...

:D :D :D
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-12-22 22:49

Den här då? http://www.lefflershifi.se/harmankardon ... -1691.aspx
Kan detta vara något för mig?
Idag pluggar jag ibland in min sonynalle med 3,5mm utgången när det inte ligger någon dator på min dotters dockskåp och det låter fördjävligt. Ibland har min lilla usb dac från netonnet kommit på villospår och då åker 3,5mm pluggen in i datorns hörlursut gång, som måste ligga på dockskåpet, och det låter fördjävligt det oxå. Den där billiga HKgrunkan borde väl i alla fall inte vara någon försämring ljudkvalitémässigt?

Jag är varken beredd att renraka lädret för att ha råd eller få en försämrad ljudkvalité. Dessutom ska OA12 och Pioneer sx-590 få fortsätta att stå kvar i vardagsrummet utan hot från trista, moderna och fula nätverksspelare från Media Markt.

Tack för all hjälp som jag som vanligt får här på detta finfina forum.

/Anders

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-12-23 11:14

Nu kommer jag in sent i diskussionen men den lösningen jag valde personligen var en Apple TV -> ganska billig DAC(eftersom Apple-Tvn bara har toslink ut) och sen strömmar all musik(spotify, itunes etc) med airplay. Något jag är mycket nöjd med. (Det är väl nästintill bara det jag använder apple-tvn till eftersom många stora playsiter inte stödjer strömning till apple-tv)

Dock vet jag inte hur det fungerar med annat än äpplen som strömmande enheter men med äppleskrutt på läsplatta, telefon osv är enda gången man märker någon ljudförsämring när nätverkstäckningen blir dålig(typ när man går ut och lägger telefon som står för strömmen på balkongen bakom två betongväggar.)

Sen är, tror jag i vart fall, svagaste länken den billiga DAC:en jag köpte på nätet när jag upptäckte att AppleTV:n inte hade någon analog ljudutgång.
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-12-23 14:31

Airport Express har analog ut också (förutom digital ut i samma uttag). Men som sagt, du behöver ta reda på om du kan få in ett program som stödjer Airplay i alla dina enheter varav en hette Sony.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-12-23 16:38

Martin skrev:Airport Express har analog ut också (förutom digital ut i samma uttag). Men som sagt, du behöver ta reda på om du kan få in ett program som stödjer Airplay i alla dina enheter varav en hette Sony.

Min favvolaptop heter Ubuntu. Sen är det en Windowslaptop, en SonyAndroidnalle, en ajfån och ajpadda. En rörig röra operativsystem således. Ubuntun använder jag flitigast då den strular minst och är enklast att använda. Pga av ovan nämda röra så eftersöks alltså något som kan stå ut med detta, något som inte bryr sig om vilket operativsystem som skickar iväg signalen med t.ex. Piluttavisan, utan bara skickar den vidare till receivern utan att gnälla.

Jag gillar nämligen inte att grejja med tekniska grunkor och får alltid frispel när datorer strular.
/A

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-12-23 16:48

Med aj-prylarna är det ju färdigt redan, bara trycka på högtalaren och rutan med pilen när du ska streama. Då synkas ju även bilden med ljudet.

Gjorde en snabb sökning och det finns plugin-moduler till Ubuntu.

Med PC:n får man starta ett program: airfoil som sedan öppnar det ljudkällprogram du vill streama från.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-12-23 16:52

Men vad kostar kalaset? Och är det bara en liten mojäng att gömma bakom receivern i min hemslöjdade bokhylla?
/A

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-12-23 16:59

En Airport express kostar 800kr. Airfoil kostar $25.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-12-23 19:15

Jag kör airport hemma, och det funkar sådär, milt sagt

Jag har stundtals väldiga droppouts och ljudkvaliteten är inte hundra

Jag har länge funderat på en nuforce vad-den-nu-heter med sändare och mottagare, jag tror det och liknande system är stabilare
Bikinitider

Användarvisningsbild
Andersh74

Re: Tjugohundratalet knackar på och vill in

Inläggav Andersh74 » 2014-04-10 20:44

Det blev en AirPort express för flera hundra spänn och det blev fiasko. Har inte lyckats få så mycket som ett pip ur någon högtalare förutom dom som är inbyggda i ipaden, pc:n och Sony Androidtelefonen. Vart fan ska jag klicka för att kunna spela Spotify genom den där djävla gismokvacken?

/A

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2014-04-10 21:19

Och efter eoner av meningslös tid så fick jag det helt plötsligt att fungera på frugans ipad. Och det var i grevens tid då den lilla vita pucken var farligt nära att få brinna i kakelugnen. Då återstår bara att få det att fungera från en windowsdator, en ubuntudator och min sonynalle oxå. Men då den lilla pucken låg så illa risigt till under slutet på kvällen så tänker jag inte göra detta ikväll då den helt säkert skulle få brinna.... Märkligt vad många saker var lättare för - bara att lyfta pickupen och sätta ner den lite försiktigt på vinylen. Nu måste man gåggla på problemen och göra sig gråhårig och tappa humöret och känna sig mycket, mycket gammal och mossig innan det börjar strömma musik ur de gamla pappkonerna!

Hoppas det fungerar till frukost imorgon oxå.

/Anders

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2014-04-11 19:15

Och hur vintage är detta då? Köpråd är väl rätt ställe för detta...

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2014-05-03 15:47

Zzombie skrev:Och hur vintage är detta då? Köpråd är väl rätt ställe för detta...

Jag tänkte väl som så att jag anade att många av oss med vintageanläggningar någonstans stöter på gränssnittet mellan modern teknik och våra älskade vintageanläggningar. För inte kan det vara så att det bara är jag som ibland lyssnar på en cd-skiva på mina gamla Carlsson, eller för den delen Spotify. Och jag trodde att det på något sätt skulle vara lite bökigare att få till detta då receivern är 40 år ung. Och att jag inte ville skämma utseendet på min mol alena tronande receiver i bokhyllan med vare sig sladdar eller otidstypisk elektronik. Men förvisso, tråden hade kanske passat under köpråd.

Hur som helst har jag nu fått det att fungera på paddan, på ajfånen och på PC:n. Och det fungerar hyggligt. Ibland laggar det, men inte så ofta. Och dacen i airporten låter betydligt bättre än den lilla usbdac jag tidigare hade i PC:n. Så totalt sett blev allting väldigt mycket bättre här hemma både vad gäller utseende, användarvänlighet och ljudkvalité. Jag tackar för assistansen.

/Anders

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-05-03 22:37

Näst intill alla anläggningar som över huvud taget har någon ingång kan anslutas till en modern DAC.

Faktum är att det går oftast utmärkt att ansluta en modern DAC till grammofoningången på en gammal rörradio från 40-talet eller liknande :)

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2014-05-04 10:47

En AUX-ingång med lämplig känslighet och inimpedans duger till det mesta...

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2014-05-04 13:18

Verkar vara många som kör med airport extreme även fast dom har problem med dropouts osv.
Varför strömma själva musiken trådlöst när ni istället enkelt kan styra en liten fläktlös mini-ITX dator med ett gäng SSD diskar i med tex XBMC installerat via remote app samt webinterface från andra datorer
Sedan lägger ni bara över all musik ni äger på SSD diskarna samt lägger in youtube addon, svtplay addon osv osv så ni kan spela upp precis allt ni kan tänka er.
Finns även Spotify och Netflix addons till XBMC, men vissa finns inte direkt i addons listan i XBMC utan måste installeras manuellt genom att man tankar hem en .ZIP fil och väljer "install from ZIP" i XBMC

http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=125147 där har ni tex en Spotify addon
http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=87552 Netflix

Då kommer ni aldrig ha problem med dropouts igen och kan spela upp allt från en och samma maskin kopplad till förstärkaren via digital ljudutgång eller via en DAC

Nästa

Återgå till Vintage-hifi