Utbyteselement till Linn Nexus LS 250

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lalaz0r

Utbyteselement till Linn Nexus LS 250

Inläggav lalaz0r » 2014-02-25 21:31

Hej alla,

Har ganska nyligen skaffat mig ett äldre Linn system bestående av LK1, LK280 och ett par Linn Nexus LS 250 och nu efter en tids spelande har bas elementet spruckit.

Det jag nu söker efter är ett lämpligt utbyteselement eller kan det gå att få tag i ett original element till så här gamla högtalare?

Jag har varit ganska nöjd med dessa högtalare dock tycker jag de saknar lite bas, men jag gillar verkligen diskanten i dem. Tidigare har jag kört med ett par Dahlquist DQ-8or som jag gillar mer men jag är sugen på att testa något nytt.

Hur fungerar Linn LK1 och LK280 med andra högtalare? Är sugen på ett par Guru Pro Audio QM10 den första modellen.

MVh / Petter

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-02-25 22:21

Dra iväg ett mail till Linn eller kolla med någon återförsäljare. Det är inte omöjligt att det finns ersättningselement. Kolla också efter tips på www.selleri.de eller http://www.lejonklou.com/forum/ alternativt skriv direkt till Fredrik själv på info@lejonklou.com.

Nu vet jag inte var du bor men Anders Simonsson/Tonläget i Gbg är serviceminded och brukar kunna hjälpa till. Med en mail till anders@tonlaget.se får du besked.

LK1 och LK280 fungerar alldeles utmärkt med andra högtalare. Kör själv med kombinationen Kairn/LK140 på mina Dahlqvist DQ10:or. Det fungerar och låter alldeles utmärkt så länge jag inte spelar på hög volym.

Guruhögtalarna gissar jag är lika lättdrivna som Ino's övriga så det är säkert inga problem med LK280:an.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2014-02-25 22:51

Bor du sthlmsregionen brukar hifikit kunna ordna fram en lösning på det mesta på något sätt. Har varit med om att de t.o.m. Byggt om element för att det ska stämma och bli rätt när talspråken brunnit och rätt delar inte går att få fatt. Hittills har de alltid lyckats med det jag gått till dem med.
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
lalaz0r

Inläggav lalaz0r » 2014-02-26 22:52

Bill50x skrev:Dra iväg ett mail till Linn eller kolla med någon återförsäljare. Det är inte omöjligt att det finns ersättningselement. Kolla också efter tips på www.selleri.de eller http://www.lejonklou.com/forum/ alternativt skriv direkt till Fredrik själv på info@lejonklou.com.

Nu vet jag inte var du bor men Anders Simonsson/Tonläget i Gbg är serviceminded och brukar kunna hjälpa till. Med en mail till anders@tonlaget.se får du besked.

LK1 och LK280 fungerar alldeles utmärkt med andra högtalare. Kör själv med kombinationen Kairn/LK140 på mina Dahlqvist DQ10:or. Det fungerar och låter alldeles utmärkt så länge jag inte spelar på hög volym.

Guruhögtalarna gissar jag är lika lättdrivna som Ino's övriga så det är säkert inga problem med LK280:an.

/ B

Cicaro skrev:Bor du sthlmsregionen brukar hifikit kunna ordna fram en lösning på det mesta på något sätt. Har varit med om att de t.o.m. Byggt om element för att det ska stämma och bli rätt när talspråken brunnit och rätt delar inte går att få fatt. Hittills har de alltid lyckats med det jag gått till dem med.

Tack för alla svar! Nu vart det så att jag beställde ett par Guru QM10. Så jag tänkte nog strunta i att laga dessa högtalare. Finns det något värde i dem som trasiga? Kan man få 500-1000:-?

/ Petter

Återgå till Vintage-hifi