Moderator: Redaktörer
Andersss skrev:Haha okej förbarmade är kanske inte rätt ordval (hade förmånen då). Jag var oxå sugen på den, men har ej kunskaperna. Å det verkar ju vara ngt att bita i av bilderna att döma..
Haha jasså frugan ställde inte upp på det.
Komorok skrev:Stort och varmt lycka till!
Sodergarden skrev:Aj, var det två kort som var trasiga?
Det var de nog inte när jag lade ned dem i lådan så det måste ha hänt i frakten, väldigt onödigt!! Jag borde ha varit noggrannare med hur jag packade helt enkelt så hade du sluppit den biten i alla fall..
Nu mår jag nästan lite illa faktiskt.
Sodergarden skrev:Titta vad jag hittade i garaget!
Fjonkalicious skrev:8O Snacka om stake att ge sig på den. Wow! Lycka till!
jeff_belowski skrev:Respekt!
Sodergarden skrev:Sådär långt har jag inte hunnit på de åtta år (eller nåt) den varit i min ägo!
Det jag gjorde var att packa upp den, blåsa av ett centimetertjockt lager med damm från den och sen packa ned den igen.
Nästa gång jag tittade på den var när jag skulle skicka den till dig!
Sodergarden skrev:Du har rätt, det känns faktiskt bättre nu när jag har fått se att de trasiga korten är reparerade!
Utgår du från nån komponentlista när du beställer nya kondingar eller sitter du och läser av och antecknar värdet på varenda elektrolyt i hela apparaten?
MiaM skrev:Oj, här har du tryggat sysselsättningen!![]()
Balanspotten är väl gissningsvis en dubbelpot som bara har motståndsbana på halva sträckan för varsin halva, så att när ratten är i mittläget så står de båda halvorna elektriskt i varsitt ändläge. Det är ju enda sättet att få en riktigt bra balanspott som har max ljudstyrka på båda kanalerna när den står i mittläget.
Före dessa pottar verkade börja massproduceras så var det väl rätt vanligt med en vanlig enkelpot med löparen jordad och ändarna anslutna till spänningsdelare för respektive kanal, men då påverkades ju alltid båda kanalernas ljudstyrka samtidigt. Förvisso smaksak, men den moderna varianten "känns" mer rätt.
Ohmmät den fungerande halvan, troligtvis beter den sig som jag beskriver, och då vet du också att det är den typen av pot du behöver.
Jag måste väl erkänna att hade jag gett mig på ett sånthär projekt så skulle jag inte beställt delar förrän jag kommit så långt att jag sett att det mesta fungerade hjälpligt. Fast det är jag och det resulterar ofta i just sånt som bortbyglade balanspot'ar.
Ambitiös lagning av kretskorten! När jag gjort motsvarande så har jag bara tagit lagom grov enkardelig ledning (t.ex. avklipp från hålmonterade komponenter) och byglat över sprickorna med. För en stationär apparat så blir det ju ofta inte värre påfrestningar än att det funkar.
Det är nog för övrigt faktiskt bara bra att kretskorten gått av helt och inte bara spruckit halvvägs. Det värsta i "knäckt kretskort" jag gett mig på var en VHS-video på slutet av 80-talet som drabbats av en spricka på sitt stora moderkort. Det var inte spräckt hela vägen, och strax efter att jag lagat kortet så sprack det en bit till så det blev en till lagning, som jag dessutom inte kunnat förutsäga innan eftersom jag inte visste åt vilket håll sprickan skulle växa.
MiaM skrev:Det där måste väl vara absolut vanligaste balanspotten, men det är nog en typisk grej som endast acceptabelt stora tillverkare faktiskt köpt - de såldes nog sällan/aldrig styckvis till konsumenter/småkunder. Möjligtvis att kanske t.ex. Josty Kit eller något liknande "sälja både byggsatser och lösa komponenter"-företag kan ha köpt in så många av nån viss modell att de kunnat både använda dem i byggsatser och sälja löst.
Hur trasig är den trasiga potentiometern?
Jag skulle nog ersätta den trasiga halvan med ett fast motstånd och en bygel (antagligen lämpligtvis allt detta på lödsidan). (Fast nu upprepar jag nog mig...)
Nattlorden skrev:Måste du verkligen ha en balanspot?
Cicaro skrev:Nattlorden skrev:Måste du verkligen ha en balanspot?
Har hittills alltid balansen i mitten. Men ser så trist ut med ett hål i fronten å en ratt utan funktion är till ingen nytta
Nattlorden skrev:Cicaro skrev:Nattlorden skrev:Måste du verkligen ha en balanspot?
Har hittills alltid balansen i mitten. Men ser så trist ut med ett hål i fronten å en ratt utan funktion är till ingen nytta
Naturligtvis låter du ratten sitta i av utseendeskäl, men skall du inte nyttja den spelar det ingen roll att den inte fungerar. Nyttjar du inte den har den ingen nytta (och då kanske det kan bli ännu bättre utan?).
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster