Byta diskanter JBL 250ti

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
heliac

Byta diskanter JBL 250ti

Inläggav heliac » 2014-03-29 09:48

Jag har ju ett par 250ti, den modellen med 044ti och det stora delningsfiltret. Jag gillar verkligen högtalaren men ibland är diskanten besvärande. Detta är väldigt beroende av vilket förstärkeri jag använder.

Nu har jag köpt ett par Scan Speak http://www.hifikit.se/hogtalarelement/h ... 2904700005

Är det helt vansinnigt att bara montera dessa rakt av utan att göra något med filtret? Jag har inte lyckats hitta verkningsgraden för 044ti, det som finns enkelt till hands är ju byglar på baksidan av högtalaren för att dämpa diskantem i olika steg om den skulle spela starkare. Skulle den spela svagare måste jag ju ge mig på filtret.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2014-03-29 21:36

Bakom membranet i 044ti sitter en skumpropp som ruttnar med tiden. Prova att byta den. Jag gjorde det på dom 240ti jag hade en gång. Upplevde en viss förbättring.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2014-03-30 13:17

Vinylcalle skrev:Bakom membranet i 044ti sitter en skumpropp som ruttnar med tiden. Prova att byta den. Jag gjorde det på dom 240ti jag hade en gång. Upplevde en viss förbättring.

MvH Carl

Har öppnat dem och kollat men skumbiten är faktiskt helt intakt och inte hård eller söndervittrad.

Användarvisningsbild
SWIN

Re: Byta diskanter JBL 250ti

Inläggav SWIN » 2014-04-14 22:22

Borde inte vara några problem att prova.

Det man i första hand tänker på är just känslighet, men även fas & frekvensgång.

Skada borde det inte göra.

Såg ett par Ti 5000 med Morel diskanter en gång, fungerade bra.

Har själv ett par JBL L7, och jo - kan låta lite hårda & påträngande högst upp.

Kör därför bi-amp, med 2x Peavey 50/50 moddade rör monoblock för mellan/diskant & SS för basen.

Tror jag skall prova själv med några bra "vanliga" diskanter i toppen.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-04-15 08:02

Låter dom hårda så är det säker så att dom har för mycket energi i området kring 3000Hz, från 2000Hz mot 4000Hz, det är inga problem att ta ner med en chuntkrets, en så kallad LCR krets.
Den sätter du parallelt med befintligt element, men i just detta fallet då hänsyn till denna inte tagit i konstruktionen av filtret, så måste den slängas på innan filtret redan !
Så, där signalen till filtret går in, där måste du sätta den.

Den består av 1st kondensator, 1st spola och 1st motstond som är kopplade i serie med varandra och sedan placeras kretsen mellan + och - .
motståndets storlek bestämmer hur mycket maximalt som kretsen kommer att kunna dämpa, och både kondensatorn och spolen tillsammans avgör vid vilken frekvens detta kommer att inträffa och med vilket Qvärde.
alltså hur flakt som det kommer att uppstå en liten dal, med säg centrumfrekvensen 3000Hz.

Så hade jag gjort om jag vore du, men nu har du ju redan köpt diskanten... :roll:

Såååå, om du inte kan lämna tillbaka dessa så är det väll lika bra att testa dem och se om det alls fungerar i konstruktionen, dessutom så är chansen stor att det blir en del pillande med filtret för att få något som lirara snyggt om man bara slänger på ett element utan att ha parametrarna klart för sig, tyvärr... :|

men lycka till och hoppas att du får till det :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2014-04-15 09:32

Jag tror inte att det som jag inte gillar med JBL-diskanten kan filtreras bort, det är mer karaktären hos elementet än frekvensgången som stör mig. Jag tror att en textildome kommer att ha ett annat ljud än vad en titandome har. Men det är ju bara vad jag tror, jag vet ju inte. :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-04-15 09:57

Det är ofta en kombination, karaktären är ju mätbar, det är ju ljud som kommer från elementet som är karaktären och till viss del så går det absolut att påverka den genom att ändra balansen via filtrering :)

Vissa saker går inte att komma åt dock... vissa betenden som har med uppbrytningar och disstortion att göra och då är det modifiera eller byta ut elementet som gäller.
många metalldomar låter mindre trevligt tyvärr... men filtrering kan göra underverk ;)

dock så ska du ju testa tt byta diskanten nu och jag håller tummarna ! :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2014-04-15 10:53

Dock kan en metalldome och en softdome låta extremt lika också, så jag tror inte riktigt på det här med "metallkaraktär".
Ett exempel är t.ex. Ino r56, där jag inte har hört någon skillnad i diskantkaraktär mot pi60, trots att de har olika dome'ar.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-04-15 11:51

Skillnad på mettalldom och metalldom... ;)

Ingvars är säkerligen en alldeles ypperlig konstruktion, finns även några fler sådanna att tillgå men också väldigt många metalldomar som låter just... Metall... :roll:
Skumma uppbrytningar och andra otrevliga bettenden som man inte vill ha... BLÄÄÄ! :wink:

en bra metalldom beter sig inte så, inte så att jag har stört mig på det i alla fall !

Exempel på en förhållandevis bra metalldom, speciellt med tanke på priset !!!
är den som sitter i behringer truth högtalarna, den låter helt okey och den har en egen karaktär ja ! men den är inte så störig som hos dom flesta andra metalldomar.
Mvh//David

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2014-04-15 13:43

Det är bara att testa och se. Kom över dessa diskanter till ett ok pris och tror att det är en ganska bra diskant. Så om de inte passar här kan jag ju alltid sälja dem eller ha dem till nåt annat.

Det jag inte gillar med 044ti är svaga ljud, tex luftljudet kring en sångröst i en öppen inspelning. För cymbaler, gitarrstängar mm låter dem väldigt bra tycker jag.

Sen är dem effekttåliga som få. Har ett par 044ti i reserv, mebranen har varit så varma att de är missfärgade men de spelar på fint fortfarande. :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-04-15 14:10

Hmmm, jag har inte så mycket erfarenhet av nämda diskant för att kunna uttala mig om den... mer än att den BORDE vara ganska vettig... av vad jag har sett och hört :)

JBL diskanten har jag hört tidigare och konstaterat att den inte är någon favorit, om vi säger så... :P

testa friskt, det är kul att testa :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-04-18 18:30

Huuuur går det ?! :)

Testat något än ?! :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2015-03-24 08:57

Nu har jag fått i dem..tog lite tid att trixa till adapterplattor. En kompis farsa hjälpte mig att svarva i mdf så jag fick domen på exakt samma plats som den gamla, i alla led.

Det blev såklart skillnad och det som jag inte gillat med diskanten innan är inte kvar. Dock tyckte jag att sweetspoten blev mindre än innan..med de gamla diskanterna kunda man liksom halvligga lite hur som helst i soffan. Har tidigare haft en ganska flack vinkel på lådorna men jag vinklade in dem en aning till och det kändes bättre.

Jag antar att det finns ett motstånd på filtret som "bestämmer" nivån på diskanten, på baksidan har jag möjlighet att dämpa i olika dB-steg, nu står det på 0. Tror inte jag vill dämpa den dock utan snarare höja den en aning i så fall. Men jag skall lyssna en tid nu och sedan skruva i de gamla diskanterna igen, då kankse man får en tydligare hint om nivån.

Återgå till Vintage-hifi