Amerikansk 70-talare

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

HiFimasen

Amerikansk 70-talare

Inläggav HiFimasen » 2014-04-01 20:31

Hej alla kunniga !
Kom över ett par högtalare av märket Advent, billigt på loppis. Skumkanterna på basarna var slut, så dom kantade jag om, i övrigt var högtalarna i toppskick. Har nu lyssnat på dom i ett par veckor och måste säga att dom låter helt sanslöst bra, med en fantastisk botten och stort ljud.
Men nu behöver jag er hjälp :D
Känner någon till om dessa högtalare någonsin har sålts i Sverige, eller i andra länder i Europa?? Någon som stött på några på Svenska begagnatmarknaden ??
Jag har googlat som en vettvilling och hittar bara Amerikansk info om dem.
Märket heter alltså Advent och modellen heter Large Advent. Konstruktören bakom högtalarna är legendaren Henry Kloss.

Lite fakta som jag hittat på Amerikanska sidor
2-vägs sluten högtalare, 50 liter, med en 10" bas och en 3/4" doome
delningsfrekvens 1800Hz 1:a ordningens filter
frekvensgång 35-17000 Hz (-3dB vid 35Hz)
känslighet 89dB /1w /1m

Cicaro

Re: Amerikansk 70-talare

Inläggav Cicaro » 2014-04-01 20:46

Mja du, gissar att din modell också sålts i Sverige. I stereo och hifihandboken 1973 finns det två modeller från Advent Corp. i USA med:
- Advent Loudspeaker
- "Smaller Advent loudspeaker"

Generalagent: Original Sound AB, 1974 återfinns den förstnämnda med generalagent ADVE AB

Så mycket mer kom jag inte i slagandet i mina böcker och pärmar. Men dyker nog upp fler :)
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

HiFimasen

Inläggav HiFimasen » 2014-04-01 21:31

Tack för den infon. Gissar att den högtalaren som omnämns som Advent speaker är den jag har, och smaller Advent är enligt Amerikanska uppgifter en högtalare med samma bestyckning men i mindre låda.
Musik och HiFi-handboken, tar den bara upp produkter som sålts i Sverige?
Fler som har några uppgifter att lämna angående dessa högtalare? :P

Användarvisningsbild
Kenta

Inläggav Kenta » 2014-04-02 01:29

Användarvisningsbild
Stevebarkbit

Inläggav Stevebarkbit » 2014-04-03 10:35

Har själv ett par "Large Advent" med "masonitbasar", 10" baskon i korg för 12" med en masonitring mellan korg och konupphängning, är det sådana du har HiFimasen??
Dessa ska vara konstruerade av den inte helt okände Henry Kloss. Edit: Såg att du redan nämnt honom men han förtjänar att omnämnas igen...
Var det skumgummikanter från början på basarna? Mitt högtalarpar har en bas med textilupphängning och en med skumgummi (skumgummirester för att vara exakt).
Har inte kommit mig för att kanta om då jag skulle vilja ha samma upphängning på båda basarna men vill ju ogärna sabotera basen med textilupphängning då den lär hålla i evighet.

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2014-04-03 10:48

Boston Acoustics grundades 1979 av två personer från Advent och vissa tidiga Boston-modeller sägs påminna om Advents klassiska modeller. Vilket fynd du gjorde!

HiFimasen

Inläggav HiFimasen » 2014-04-03 20:12

Stevebarkbit skrev:Har själv ett par "Large Advent" med "masonitbasar", 10" baskon i korg för 12" med en masonitring mellan korg och konupphängning, är det sådana du har HiFimasen??
Dessa ska vara konstruerade av den inte helt okände Henry Kloss. Edit: Såg att du redan nämnt honom men han förtjänar att omnämnas igen...
Var det skumgummikanter från början på basarna? Mitt högtalarpar har en bas med textilupphängning och en med skumgummi (skumgummirester för att vara exakt).
Har inte kommit mig för att kanta om då jag skulle vilja ha samma upphängning på båda basarna men vill ju ogärna sabotera basen med textilupphängning då den lär hålla i evighet.

Modellen jag har heter New Large Advent. Utseendemässigt så skiljer dom sig bara i basen, mina har inte masonitringen. Dock är det samma 10" membran i 12" korg. Diskanter och filter skiljer sig tydligen också mellan dom två modellerna, vad jag har kunnat läsa mig till på Amerikanska forum. Skillnaden skall vara att mina diskanter klarar att låta bra längre ner i frekvens och därför klarar sig med ett första ordningens filter. Anledningen till att man har en 12" korg har tydligen något med den stora slaglängden på basen att göra. Dåtidens 10" element var inte nog linjära vid stora konutslag för att herr Kloss skulle vara nöjd, så han konstruerade en egen 10:a med den här korgen och fick fram en bas med Xmax = 6 mm.
Har forskat runt lite på Amerikanska sidor och dom har nog alla haft skumkanter från början, så din textilkant är nog någons egenkonstruktion. Jag skickade efter nya kanter från SimplySpeakers för ca: 300 kr inklusive frakt och kantade om själv. Jag räknar med att dom moderna kanterna har en livslängd på i vart fall 20 år.
Jag är så nöjd med ljudet så jag funderar på att köpa hem ett par till från USA, om jag nu inte kan få tag på ett par här hemma. Det är inte helt ovanligt att man i USA har två par ovanpå varandra och på det viset får ett inte bara bra, utan sanslöst bra, ljud... DET vill jag testa :D

Användarvisningsbild
Stevebarkbit

Inläggav Stevebarkbit » 2014-04-04 07:42

HiFimasen skrev:
Stevebarkbit skrev:Har själv ett par "Large Advent" med "masonitbasar", 10" baskon i korg för 12" med en masonitring mellan korg och konupphängning, är det sådana du har HiFimasen??

Modellen jag har heter New Large Advent. Utseendemässigt så skiljer dom sig bara i basen, mina har inte masonitringen. Dock är det samma 10" membran i 12" korg. Diskanter och filter skiljer sig tydligen också mellan dom två modellerna, vad jag har kunnat läsa mig till på Amerikanska forum. Skillnaden skall vara att mina diskanter klarar att låta bra längre ner i frekvens och därför klarar sig med ett första ordningens filter. Anledningen till att man har en 12" korg har tydligen något med den stora slaglängden på basen att göra. Dåtidens 10" element var inte nog linjära vid stora konutslag för att herr Kloss skulle vara nöjd, så han konstruerade en egen 10:a med den här korgen och fick fram en bas med Xmax = 6 mm.
Har forskat runt lite på Amerikanska sidor och dom har nog alla haft skumkanter från början, så din textilkant är nog någons egenkonstruktion. Jag skickade efter nya kanter från SimplySpeakers för ca: 300 kr inklusive frakt och kantade om själv. Jag räknar med att dom moderna kanterna har en livslängd på i vart fall 20 år.
Jag är så nöjd med ljudet så jag funderar på att köpa hem ett par till från USA, om jag nu inte kan få tag på ett par här hemma. Det är inte helt ovanligt att man i USA har två par ovanpå varandra och på det viset får ett inte bara bra, utan sanslöst bra, ljud... DET vill jag testa :D

Tackar för det utförliga svaret....nu känner jag att det är dags att damma av Adventerna och beställa nya kanter!
Har också varit fundersam över textilkantens ursprung och jag tror du har helt rätt så den får ge vika för nya skumkanter. Jag brukar köpa kanter från "Looneytunes" på eBay, ska kolla om han har Adventkanter annars får det bli SimplySpeakers för mig med. Jag har också sett att det är vanligt med två stackade par av just Large Advent så helt illa kan det ju inte vara. Skulle vara intressant att prova, men kanske svårt att hitta ett par till i Sverige då de inte verkar så vanliga här och jag gissar att frakten från USA kan vara avskräckande. Men har man inte bråttom kanske man kan använda båtfrakt som är lite billigare, brukar använda mig av Jetcarrier.com som även har båtfrakt, har dock bara använt deras flygfrakt och det har fungerat klanderfritt.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2014-04-05 09:41

HiFimasen skrev:...Bortklippt text...
Musik och HiFi-handboken, tar den bara upp produkter som sålts i Sverige?
...Bortklippt text...

Stereo och HifiHandboken tar bara upp saker som sålts i Sverige av någon agent ja.

Nu har jag lite mer tid så tog fram boken från 73 igen

Advent(Smaller advent värden inom parantes)

Typbeteckning: Advent Loudspeaker (samma)
Generalagent: Original Sound AB (samma)
Tillverkare, ursprungsland: Advent Corp., USA (samma)
Princip: Sluten låda
Lådans volym (liter): -
Högtalarelement Basregister/Mellanregister: 1 st dyn, 30 cm ytterdiam. (1 st. dyn, 24 cm ytterdiam.)
Högtalarelement diskantregister: 1 st dyn, 2,25 <dome tweeter> (Samma)
Delningsfrekvenser (Hz): 1000 (1400)
Frekvensomfång (Hz): 30-20 000 (Samma)
Märkeffekt (W): 80 (50)
Impedans (ohm): 8 (4)
Anslutnings: Skruvlist (Samma
Yttermått BxHxD: 37x65x29 (29x50x23)
Vikt (kg): 20 (15)
Ca-pris ink. 17,65% moms (kr): 1150:- (-)
Särskilda egenskaper: Specialdesignad dome tweeter med stödring. Vid 30 Hz endast 6% 3:e-tonsdistortion (samma)
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

HiFimasen

Inläggav HiFimasen » 2014-04-05 18:43

""Stereo och HifiHandboken tar bara upp saker som sålts i Sverige av någon agent ja.
Nu har jag lite mer tid så tog fram boken från 73 igen""

Har du någon HiFi-handbok från 1976-1977 och finns högtalarna även där i så fall ?
Har konstaterat att mina högtalare heter Large Advent, Smaller Advent och Advent är andra modeller.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2014-04-05 19:26

HiFimasen skrev:""Stereo och HifiHandboken tar bara upp saker som sålts i Sverige av någon agent ja.
Nu har jag lite mer tid så tog fram boken från 73 igen""

Har du någon HiFi-handbok från 1976-1977 och finns högtalarna även där i så fall ?
Har konstaterat att mina högtalare heter Large Advent, Smaller Advent och Advent är andra modeller.

Tyvärr inte :-(

Det från advent som finns är i 73 och 74 i vart fall om man ska tro mitt gamla register som jag gjorde en gång när jag hade lånat hem dem från biblioteket, enda stereo och hifi jag lyckats införskaffa är 73 :-/

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2014-04-08 08:08

Jag kikade i mina exemplar av StereoHiFi handboken 76 och 77.
Men Advent finns inte med där. Generalagenten är inte heller listad.

--

Återgå till Vintage-hifi