Sentec DiAna och PP9

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DuST

Sentec DiAna och PP9

Inläggav DuST » 2014-04-02 13:54

Jag undrar om Sentec`s dac DiAna och deras riaa PP9 tillverkades med silverfront precis som för och slutsteg i samma serie eller om dom tillverkades endast med svart front? Har surfat runt ett tag och letat info om det utan att lyckas hitta en enda bild eller komentar om detta.

Med vänlig hälsning DuST / Pär.
"i`m not young enogh to know everything"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Sentec DiAna och PP9

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-04-06 13:42

Mig veterligen har det aldrig funnits silverfronter till PP9 eller DiAna. Jag har aldrig sett det eller hört någon prata om det.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
DuST

Inläggav DuST » 2014-04-07 11:51

Tack för svar Johan. Antagligen har du rätt, tyvärr. Hade varit otroligt "smutt" att ha ett PP9 och en DiAna i silverfronter till mina sc-9 och pa-9, som naturligtvis har silverfronter...
Kanske får försöka skaffa en pp9 och DiAna i svart och specialtillverka silverfronter.

Någon som har en aning om det kan finnas någon firma som skulle kunna tillverka snygga orginalkopior i silver?

MVH DuST/Pär.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-04-07 12:24

DuST skrev:Tack för svar Johan. Antagligen har du rätt, tyvärr. Hade varit otroligt "smutt" att ha ett PP9 och en DiAna i silverfronter till mina sc-9 och pa-9, som naturligtvis har silverfronter...
Kanske får försöka skaffa en pp9 och DiAna i svart och specialtillverka silverfronter.

Någon som har en aning om det kan finnas någon firma som skulle kunna tillverka snygga orginalkopior i silver?

MVH DuST/Pär.

Men PP9 och Diana har väl inga kontroller som gör att de måste stå synliga?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
DuST

Inläggav DuST » 2014-04-07 15:08

PerStromgren skrev :

Nej, det har dom ju inte. Men, rent estetisk sett skulle det tillfredställa mej att ha Sentecs "referens-serie" synlig i hyllan. Och då jag alltid föredragit silverfronter på mina apparater skulle det vara så.jävla.snyggt. tycker jag.

Jag tycker sc-9 är ett av dom fräckaste (och bästa) försteg som tillverkats och kommer antagligen aldrig att göra mej av med mitt, och även mina två pa-9:or är snygga, bra, och coola helt enkelt.

MVH DuST

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2014-04-19 22:45

DiAna har kontroller.

Bild

Sen om de behövs pillas på är en annan fråga iof.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-04-20 00:14

De där lådorna minns jag svagt. Någon, ganska seriös, hifihandlare i Eskilstuna försökte övertyga mig om fördelen med att skilja på transport och DAC. Han lyckades dåligt, min Pioneer med Legato Link fixade CD-snurrandet med bravur. 20 år senare föll jag ändå till föga och inhandlade en DAC, men det är en heeelt annan historia. Besök en silversmed så kan hen säkert göra en tunn platta i alldeles äkta silver utifrån originalfronten.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-04-20 09:58

DuST skrev:PerStromgren skrev :

Nej, det har dom ju inte. Men, rent estetisk sett skulle det tillfredställa mej att ha Sentecs "referens-serie" synlig i hyllan. Och då jag alltid föredragit silverfronter på mina apparater skulle det vara så.jävla.snyggt. tycker jag.

Jag tycker sc-9 är ett av dom fräckaste (och bästa) försteg som tillverkats och kommer antagligen aldrig att göra mej av med mitt, och även mina två pa-9:or är snygga, bra, och coola helt enkelt.

MVH DuST

Är det plast eller aluminium i låda/front?
Är det aluminium skulle det väl bara vara att slipa bort det svarta på en bandslip med fint papper och lämna in på eloxering?
Fronten med tryck kan man nog få tillverkad hos någon som gör fotogravyr på aluminium.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2014-04-20 21:37

Det är en extruderad fyrkantsprofil, där jag har för mig monterat ändplattorna i aluminium direkt på PCB. Man skjuter in hela klabbet som ett litet dragskrin och skruvar fast med två skruv underifrån. Ändbitarna är simpel platt aluminium, så det borde vara en smal sak att demontera och blästra, samma sak med lådorna.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-04-21 04:32

Det borde å andra sidan inte heller vara så svårt att kapa till nya plattor i samma storlek som befintliga frontplattor, och sedan använda de befintliga som mall för var man vill ha hål. På så vis slipper man göra sig av med orginalutseendet på fronterna ifall man skulle ändra sig. Utan orginalfronterna så ser det nog lätt lite "hembyggt" ut, kanske?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-04-21 09:56

Det borde gå att skanna in den gamla fronten med flatskanner, och sedan invertera färgen så att man får ett tryckorginal till nya fotoetsade aluminiumplåtar.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
DuST

Inläggav DuST » 2014-04-21 13:37

Tack för alla svar och tipsen.

Nu gäller det "bara" att hitta ett PP9 och en DiAna, kanske inte blir helt enkelt, tror inte att det tillverkades allt för många av dom.
Men det känns som att jag "måste" försöka i alla fall. Lovar att posta en bild här på forumet om jag lyckas hitta dom och får till
ett par snygga "originalkopior" av fronterna i silver.

Med vänlig hälsning DuST / Pär.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-04-21 13:45

Dom här borde kunna få till en front som är helt proffsig:

http://www.segersta.com/metalphoto.php
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
DuST

Inläggav DuST » 2014-05-31 14:35

Nu har jag äntligen fått "tummen ur" och lagt in ett par annonser på nätet för att möjligen få tag på ett pp9 och en DiAna.
Ska bli skoj om jag får tag i dom och försöka bygga nya fronter. Låter som ett lagom projekt.

Tack för länken paa.

Tips mottages överväldigande gärna om någon skulle veta av någon av dom apparater som jag söker här.

MVH Pär/DuST

Användarvisningsbild
DuST

Inläggav DuST » 2014-06-13 12:54

Sitter precis i skrivande stund och lyssnar på vinyl genom mitt nyinköpta PP9 riaa. :)

Så, nu återstår den kanske lite knepigare uppgiften att få tag på en DiAna innan jag sätter igång att göra nya frontar/lådor.

Paa`s länktips om Segersta Skylt AB verkar ju kunna skanna och göra exakta kopior på frontarna. Funderar på om jag skulle
göra det lite enkelt för mig och helt enkelt bara blästra och eloxera lådorna. Verkar betydligt enklare än att bygga nya lådor.
Att återställa den svarta orginalfärgen på lådorna måste ju vara en enkel sak, om jag nu någonsin skulle vilja använda dom
svarta frontarna igen.

Användarvisningsbild
DuST

Inläggav DuST » 2014-06-18 10:37

Och nu är en DiAna inköpt och på väg med posten. :D :D :D

En fråga, är det någon som vet om det ljudmässigt spelar någon roll om jag använder coaxial (rca)-ingångarna eller om den optiska ingången är bättre/sämre? Eller om det inte spelar någon roll.
Någon här på forumet som använder en DiAna och i så fall, hur har du kopplat den?

Mvh DuST/Pär.

Användarvisningsbild
DuST

Inläggav DuST » 2014-06-18 10:57

En annan fundering.
Om jag skulle vilja använda DìAna`n som en dac till en dator som endast har ett usb-gränssnitt. Skulle det vara möjligt att använda sig av en konverter som den här:
http://www.ab-system.hk/index.php?route ... duct_id=62

Någon som har synpunkter, eller tips på något som jag inte tänkt på, exempelvis att DiAna`n arbetar med 20bitars översampling och att det kan vara ett problem.

Well, som sagt , tacksam för input.

/ DuST

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-06-21 04:22

Det borde väl gå bra med en sån du länkar till.

Kolla dock så att det gararanterat går att ställa in så att den inte skickar ut en signal som Dianan inte klarar. Inget farligt händer men det är förargligt om ljudet i vissa fall helt enkelt inte fungerar.

Användarvisningsbild
DuST

Inläggav DuST » 2014-08-26 11:44

Nu har jag fått och monterat dom nya frontarna i silver. :D :D :D

Postar en bild när jag får lite inspiration.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2014-08-27 11:20

Häftigt! Låt oss inte vänta för länge bara, jag vill se hur det blev NU! :D
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Återgå till Vintage-hifi