Tack för scanningarna Rolf!
Min EE 3000 har precis en sådan nätströmbrytare som i katalogbilden!
Jag kände mig tvungen att faktiskt koppla in högtalare och inte bara prova med hörlursuttaget.
Min är uppenbart rätt trasig. Oavsett hörlurar, högtalare eller lyssning från tape rec out så blir det bara ljud i en kanal, och rejält svagt dessutom. Pilottondekodern fungerar uppenbart på något vis, stereolampan tänds när en station rattats in på radion.
Konstruktionen ger dessutom ett riktigt budgetintryck. Rec out ska givetvis inte påverkas av volym-balans-bas-diskant, men ändå blir utsignalen svagare ju högre jag drar på volymreglaget. Diskantreglaget påverkar så att ökning ger ökad diskant och vice versa, medan basreglaget ger en svag omvänd verkan, d.v.s. sänker jag basen på basreglaget så blir det bättre bas på rec out. Månne att drivsteget som ligger före är för klent.
Allt detta kan givetvis eventuellt förklaras av att det trots allt är något fel på min Eref.
Jag provade att skruva isär den. Uppbyggnaden är som man kan vänta sig, "transistorapparat med ett par kretskort men uppbyggd rörapparatmässigt", d.v.s. mängder med kablar, några lödstöd och ett gäng chassiemonterade komponenter.
Det här med hur jordning bör utformas verkar inte riktigt ha gått fram till konstruktören. Alla in+utgångskontakter (exkl den balanserade antenningången) och mer eller mindre samtliga kretskort är jordade både via ledningar och direkt i chassiet. Mycket riktigt så hörs också ett konstant nätbrum. Det finns rikligt med lödningar direkt mot chassieplåten varav ett par ser riktigt risiga ut, inte direkt risiga elektriskt/mekaniskt/funktionsmässigt men mer "här har vi haft bråttom, hällt på gott med lödtenn och haft lite för klent med värme".
"Stora glättningskondingen" har 24V över sig, och den är märkt 25V, så det finns inte några större marginaler. "A E G" Singapore. Kvalitet.
Andra elektrolytkondingar är av t.ex. fabrikat "Giant".
Nättrafon ser ut som i en amerikansk samtida komponentkatalog. Svartlackad och skärmad.
Slutsteget har två TO3-kapslade transistorer per kanal, alla fyra monterade på en plåtvinkel som är fäst i chassiet, utan någon mer omfattande kylfläns. En enkel dc-mätning visar att slutstegen åtminstone verkar ha en symetrisk dc-vilonivå så vad för fel burken nu än har ligger troligtvis inte direkt vid slutstegen.
Invid strömbrytaren så ligger nätspänningsförande kablar mer eller mindre emot en relativt vass kant. Förutom den egentliga kabelgenomföringen/dragavlastningen så har nätkabeln även "dragavlastning" i form av en knut.
Skallamporna har svart målarfärg på ovansidan, kanske för att det inte ska läcka ut så mycket ljus i skarven mellan frontpanel och trälåda. De har även låslack för att hållas på plats. Den i mitten hade lossat trots låslacken, den vänstra glappar trots att den hålls på plats av låslack.
Chassiet har urtag för ett par grejer som inte är monterade. Uppenbart finns plats för ett amerikansk NEMA-strömuttag, och något runt urtag finns strax invid. Mellan kortet med vridkondensator samt del av radiomottagare och baksidans DIN-kontakter finns ett större hål i botten på chassiet, antagligen tänkt för något ytterligare kretskort. Kanske för en modell med MM-skivspelaringång? (Den här är för keramisk/kristallpickup).
"Main"/"remote"-högtalarutgångarna är parallellkopplade.
Nej, det blir nog locket på igen utan åtgärd med den här. Jag köpte den för att den är i fint mekaniskt skick, och efter att ha tittat inuti så kan man nog konstatera att dess styrka är antagligen endast utseendet och inte ljudkvaliteten