Moderator: Redaktörer
lennartj skrev:Aisopos har det mest sannolika svaret.
Dessutom tror jag att många även idag borde ha separata tonkontroller för höger och vänster kanal och våga använda dem, med förnuft.
Vi är väldigt många som har lyssningsrum som varken är symmetriska eller symmetriskt möblerade.
Vinylcalle skrev:Inte så särskilt ovanligt vid tidpunkten att man hade det. Lika så löste man relativa ofta balansen mellan kanalerna med att volymen kunde justeras individuellt per kanal med en likadan delad pot/ratt.
MvH Carl
PerStromgren skrev:... Fast det var väl besvärligare än att ha balanskobtroll? Volymen justerar man ofta och ibland ned till noll. Då ställer den delade kontrollen till besvär och tillför inget som en balanskontroll inte också klarar.
lennartj skrev:Delad volymratt har som jag ser det bara en liten nackdel och massor av fördelar.
Nackdelen uppstår nästan bara om man redan har en obalans i systemet och gör en större volymjustering.
Då kan man behöva justera förhållandet mellan ratthalvorna en aning.
Sodergarden skrev:Det verkar i alla fall inte vara många som håller med mig om att det är helt onödigt att kunna ställa bas och diskant individuellt för höger och vänster kanal, så jag får väl också bestämma mig för att det är bra istället
Sodergarden skrev:Det verkar i alla fall inte vara många som håller med mig om att det är helt onödigt att kunna ställa bas och diskant individuellt för höger och vänster kanal, så jag får väl också bestämma mig för att det är bra istället
Nattlorden skrev:Sodergarden skrev:Det verkar i alla fall inte vara många som håller med mig om att det är helt onödigt att kunna ställa bas och diskant individuellt för höger och vänster kanal, så jag får väl också bestämma mig för att det är bra istället
Frågan är irrelevant, man behöver varken bas eller diskantkontoller.
xeizo skrev:Nattlorden skrev:Sodergarden skrev:Det verkar i alla fall inte vara många som håller med mig om att det är helt onödigt att kunna ställa bas och diskant individuellt för höger och vänster kanal, så jag får väl också bestämma mig för att det är bra istället
Frågan är irrelevant, man behöver varken bas eller diskantkontoller.
Sant, eftersom man bara strömmar nuförtiden så är det digital eq som gäller :p
Nattlorden skrev:Sodergarden skrev:Det verkar i alla fall inte vara många som håller med mig om att det är helt onödigt att kunna ställa bas och diskant individuellt för höger och vänster kanal, så jag får väl också bestämma mig för att det är bra istället
Frågan är irrelevant, man behöver varken bas eller diskantkontoller.
lennartj skrev:xeizo skrev:
Sant, eftersom man bara strömmar nuförtiden så är det digital eq som gäller :p
"Man" strömmar mindre än 20% , 40-45% vinyl, 5% schellack och resten CD etc. som inte är mödan värd att rippa.
Analoga källor ska avlyssnas genom helanalog kedja. Principsak.
Kaha skrev:lennartj skrev:xeizo skrev:
Sant, eftersom man bara strömmar nuförtiden så är det digital eq som gäller :p
"Man" strömmar mindre än 20% , 40-45% vinyl, 5% schellack och resten CD etc. som inte är mödan värd att rippa.
Analoga källor ska avlyssnas genom helanalog kedja. Principsak.
Köttfärs och oxfile är så 80-tal!
lennartj, släpp sargen och kom in i matchen...
lennartj skrev:Kaha skrev:lennartj skrev:Analoga källor ska avlyssnas genom helanalog kedja. Principsak.
Köttfärs och oxfile är så 80-tal!
lennartj, släpp sargen och kom in i matchen...
Vaddå?
Jag spelar den musik jag tycker om från de media som jag tycker ger bäst pris/prestanda i varje enskilt fall.
Det kan vara PCM24/192 eller DSD128 i sällsynta fall, men det är ingalunda självklart att inspelningar distribuerade i högupplösta format förmedlar det musikaliska budskapet på ett mer engagerande sätt än vanliga LP eller CD från högklassiga spelare.
Kaha skrev:
Ja, absolut, men blir verkligen slutresultatet "fördärvat" om signalen någon gång i signal-kedjan varit digital?
Tror du på fullaste allvar att signalbehandlingen skiljer sig sig på något avgörande sätt mellan
"analogt" och "digitalt"?
Kaha skrev:lennartj skrev:Analoga källor ska avlyssnas genom helanalog kedja. Principsak.Citat Kaha
Köttfärs och oxfile är så 80-tal!
lennartj, släpp sargen och kom in i matchen...Citat Lennart
Vaddå?
Jag spelar den musik jag tycker om från de media som jag tycker ger bäst pris/prestanda i varje enskilt fall.
Det kan vara PCM24/192 eller DSD128 i sällsynta fall, men det är ingalunda självklart att inspelningar distribuerade i högupplösta format förmedlar det musikaliska budskapet på ett mer engagerande sätt än vanliga LP eller CD från högklassiga spelare.
Ja, absolut, men blir verkligen slutresultatet "fördärvat" om signalen någon gång i signal-kedjan varit digital?
Tror du på fullaste allvar att signalbehandlingen skiljer sig sig på något avgörande sätt mellan
"analogt" och "digitalt"?
Cicaro skrev:dyrt med stereopotar
Svante skrev:Det lär vara så, rätta mig om jag har fel, att det är/var vanligt att en analog signal gick in i ett digitalt delay precis före graveringen till LP för att man skulle kunna optimera avståndet mellan spåren. Man vill lägga dem längre isär när signalen är stark och behöver därför veta vad som kommer om en liten stund, så att inte spåret behöver "hoppa" i sidled när utbrottet kommer.
Så många signaler som man tror är helanaloga har varit digitala precis före graveringen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster