Min erfarenhet från 80-talet(s sista år, och första åren på 90-talet) är att Gold Star gjorde rätt bra grejer. Det kan man däremot inte säga om deras inhemska ärkerival Samsung...
LG står för övrigt för "Lucky GoldStar"
I garaget har jag en (antagligen) enklare GoldStar-reciever i "Tandbergformat", d.v.s. en bra bit bredare än de vanliga 44cm, blå frekvensskala och någon dryg decimeter hög.
Tyvärr så har jag inte så mycket att säga om hur den låter. Det enda jag kan säga är att flaskhalsen är garanterat de två lösa bilhögtalarelementen som den är kopplad till.
Sidospår: Vilket år som helst så ska jag får klart projektet att renovera utsidan på ett par hembyggda högtalare. När det ändå målades tak, väggar och dörr/fönsterkarmar i garaget för ett par år sen så tyckte jag det var en bra idé att måla om lådorna i samma färg som karmarna (istället för gammal flagnad "träimitation"-kontaktplast), och så var tanken att byta fronternas tyg mot något vitt, d.v.s. samma färg som väggar och tak. Lådorna blev ommålade men fronterna med elementen har sen dess legat och väntat på orken...
För att återgå till ämnet: Här verkar finnas en tråd där bland annat denna tråds stärkare diskuteras:
http://www.hifisentralen.no/forumet/vintageavdelingen/56331-samma-receiver-tre-olika-namn.htmlAllmänt om koeraner, japaner och européer/amerikaner:
Min fördom om en del (men inte alla) japanare från 70-talet är att det var antagligen ingen bedrift att konkurrera med dem. Det verkar som om japanarna var känsligare för matchning mot högtalare än européerna. Trots den kanske lite töntiga stämpel som européerna hade (och designen var ju ofta rätt usel, både med dåtida och nuvarande mått) så verkar européerna ha gett bättre ljudkvalitet än japanerna vid lite tjurigare högtalarlaster.