JPW Mini Monitor vs Wharfedale Diamond

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

JPW Mini Monitor vs Wharfedale Diamond

Inläggav phloam » 2014-04-24 22:16

Låter de lika? Minns att jag gillade den lilla Wharfedale (fanns i aktiv version också) som lät rätt fett trots liten storlek. JWP har jag bara hört i större storlek.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: JWP Mini Monitor vs Wharfedale Diamond

Inläggav petersteindl » 2014-04-24 22:40

Menar du JPW?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Re: JWP Mini Monitor vs Wharfedale Diamond

Inläggav phloam » 2014-04-24 23:04

Argh! JPW ska det vara :oops:

Användarvisningsbild
Micke23

Re: JPW Mini Monitor vs Wharfedale Diamond

Inläggav Micke23 » 2014-04-24 23:13

Wharfedale Diamond av första generationen hade en variant av samma Audax-diskant som Mini Monitor, men i alla fall mk III av Diamond hade en egentillverkad diskant som i tester ansågs hålla högre kvalitet. Ljudmässigt har de en del likheter, men som jag minns det gick Diamond djupare i basen och hade ett lite "mörkare" ljud, möjligen lite avrundat i toppen. Som sovrumshögtalare skulle nog bägge göra sig bra än idag. Diamond mådde bra av ett kraftigt slutsteg, en liten budgetförstärkare funkade inte så bra. JPW var nog inte lika kräsna, utan en ordinär förstärkare funkade fint.

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2014-04-26 08:17

Loppisfyndade ett par aktiva Diamond där bara en kanal funkade. Rev ut skräpet och gav till dottern med en Brik-förstärkare. Nu har dem kommit hem till pappa igen o de fick presentera sig jämte ett par piP. De låter inte roligt...muffigt, instängt. Men sådana jämförelser är luriga.

Däremot var det en märklig sak när jag öppnade lådan med förstärkaren i då jag skulle löda om dem. Den saknade helt dämpning. Jag pillade in lite glasfiber bara på kul och då vet ni ju vad som händer. Den lät "bättre" med mer mellanreg - men även sådant är lurigt.

Bör inte alla högtalare ha dämpning i lådan??

När det gäller äldre småhögtalare har jag en favvo - KEF c10 som spelar extremt öppet o fritt. Sitter nu i taket/hörnen hos dottern vilket ger en sjuhelsikes basökning! Funkar otroligt bra för inga pengar alls.

/Krister

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2014-04-29 18:35

Jag saknar mina JPW Mini Monitor, varför sålde jag dem? Köparen frågade mig samma sak.
Tror att jag var ganska generös på priset också... Någon här som köpt ett par svarta på Lilla
Essingen för ca 10 år sedan? ;)

Wharfedale Diamond har jag inte hört vad jag kan minnas.

Återgå till Vintage-hifi