Dubbelfråga om impedanser

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Daniel_A

Dubbelfråga om impedanser

Inläggav Daniel_A » 2014-06-01 09:55

Eftersom jag känner mig mest hemma här på vintage-delen av Faktiskt ställer jag både en specifik och en mer allmän fråga om högtalarimpedanser här.

- Jag har en Luxman R800 receiver från mitten av 70-talet. Jag saknar instruktionsbok och andra manualer. Man kan koppla in upp till 3 högtalarpar, dock endast spela på två av dessa par samtidigt. Jag har ett par 4 ohms-högtalare anslutna. Är det troligt att denna förstärkare inte lämpar sig för att driva två par 4-ohmshögtalare och "kräver" 8-ohmshögtalare om jag ska driva två par samtidigt?

- Jag har en ca 5 år gammal Pioneer hemmabioreceiver (5x90 W utteffekt). Lägsta rekommenderade högtalarimpedans är 8 ohm, men det går att ställa om förstärkaren till 6 ohm i en av menyerna. Då kan högtalare på ner till 6 ohms impedans anslutas enligt instruktionsboken. Jag har ett par äldre 4 ohmshögtalare med 15W märkeffekt. Vilka risker innebär det att köra dessa på låg till måttlig volym med förstärkaren i 6 ohmsläge?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Dubbelfråga om impedanser

Inläggav PerStromgren » 2014-06-01 09:56

Daniel_A skrev:- Jag har en Luxman R800 receiver från mitten av 70-talet. Jag saknar instruktionsbok och andra manualer. Man kan koppla in upp till 3 högtalarpar, dock endast spela på två av dessa par samtidigt. Jag har ett par 4 ohms-högtalare anslutna. Är det troligt att denna förstärkare inte lämpar sig för att driva två par 4-ohmshögtalare och "kräver" 8-ohmshögtalare om jag ska driva två par samtidigt?

Ja, det är mycket troligt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-06-01 10:28

Daniel_A skrev:Eftersom jag känner mig mest hemma här på vintage-delen av Faktiskt ställer jag både en specifik och en mer allmän fråga om högtalarimpedanser här.

- Jag har en Luxman R800 receiver från mitten av 70-talet. Jag saknar instruktionsbok och andra manualer. Man kan koppla in upp till 3 högtalarpar, dock endast spela på två av dessa par samtidigt. Jag har ett par 4 ohms-högtalare anslutna. Är det troligt att denna förstärkare inte lämpar sig för att driva två par 4-ohmshögtalare och "kräver" 8-ohmshögtalare om jag ska driva två par samtidigt?

- Jag har en ca 5 år gammal Pioneer hemmabioreceiver (5x90 W utteffekt). Lägsta rekommenderade högtalarimpedans är 8 ohm, men det går att ställa om förstärkaren till 6 ohm i en av menyerna. Då kan högtalare på ner till 6 ohms impedans anslutas enligt instruktionsboken. Jag har ett par äldre 4 ohmshögtalare med 15W märkeffekt. Vilka risker innebär det att köra dessa på låg till måttlig volym med förstärkaren i 6 ohmsläge?

Kan detta vara till någon hjälp?

http://www.eserviceinfo.com/downloadsm/ ... _R800.html
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-06-01 10:48

Daniel_A skrev:Eftersom jag känner mig mest hemma här på vintage-delen av Faktiskt ställer jag både en specifik och en mer allmän fråga om högtalarimpedanser här.

På måttlig volym kan man nog köra två fyraohmshögtalalarna, respektive en fyraohmare i sexohmsläge. Problemet med rekommendationen jag just gjorde är att de som inte har riktig koll på vad måttlig volym är inte vet vad måttlig volym är (duh), men det låter ju som att du har koll på det. Kanske.

Annars var det nog vanligt att förstärkarna dimensionerades för en fyraohmare eller två åttaohmare i parallell. Modernare hembiorecievrar brukar överleva ganska mycket, så fyraohmshögtalaren kommer antagligen inte att förstöra något, speciellt inte vid måttlig volym, som sagt. Till saken hör också att det finns "åttaohmshögtalare" som har mycket lägre impedans än åtta ohm, och även det tar frstärkartillverkarna hänsyn till.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2014-06-01 11:10

Tack för alla snabba svar! :)

Om man seriekopplar två 4 ohmshögtalare, får man då en resulterande impedans på 8 ohm, eller kan man inte räkna så enkelt när det är fråga om hela högtalarenheter och inte enskilda element?

Jag tror att jag har koll på måttlig volym, men hur det går vet man egentligen inte förrän man testat under en längre tid. Jag är av förhoppningen att det förbättrar läget att (som jag tänkt) koppla in en separat subwoofer och endast använda de snygga B&O 4 ohms bokhyllehögtalarna från 100 Hz och uppåt, dvs att de plågar förstärkaren mindre när de inte behöver spela lågbasen.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-06-01 11:30

Daniel_A skrev:Om man seriekopplar två 4 ohmshögtalare, får man då en resulterande impedans på 8 ohm, eller kan man inte räkna så enkelt när det är fråga om hela högtalarenheter och inte enskilda element?.

Du kan koppla så och ge förstärkaren lättar jobb. Båda högtalarna spelar dock lägre vid samma volym då de spänningsdelar utsignalen. Sen är verkligheten mer komplex om högtalarna inte är rent resistiva, men i det stora perspektivet spelar det ingen roll i frågan.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2014-06-01 11:42

Perfector skrev:Kan detta vara till någon hjälp?

http://www.eserviceinfo.com/downloadsm/ ... _R800.html

Tack för länken! Jag är inte tillräckligt bra på att läsa scheman för att kunna dra egna slutsatser, men det står följande under "Specifications":

RMS Power:
40/40 Watts (8 ohms both channel driven)
45/45 Watts (4 ohms both channel driven)

Vad kan tolka ut av det?

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2014-06-01 11:44

Nattlorden skrev:
Daniel_A skrev:Om man seriekopplar två 4 ohmshögtalare, får man då en resulterande impedans på 8 ohm, eller kan man inte räkna så enkelt när det är fråga om hela högtalarenheter och inte enskilda element?.

Du kan koppla så och ge förstärkaren lättar jobb. Båda högtalarna spelar dock lägre vid samma volym då de spänningsdelar utsignalen. Sen är verkligheten mer komplex om högtalarna inte är rent resistiva, men i det stora perspektivet spelar det ingen roll i frågan.

Toppen, tack! Tänk, förmiddagen är inte ens över, och jag har redan fått fantastisk respons. Faktiskt.se är fantastiskt! :D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-06-01 15:13

Nattlorden skrev:

Nja, om högtalarna är likadana (samma märke/modell) så håller jag med dig. Är det olika modeller så blir det långt ifrån hifi. Vi pratar tonkurvefel på typ 10 dB eller så.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-06-01 18:52

Ja, är det olika typer av högtalare så är det nog till och med bättre att låta ena paret utgöra vänster och andra höger kanal, än att bara seriekoppla dem...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-06-01 19:15

Svante skrev:
Nattlorden skrev:

Nja, om högtalarna är likadana (samma märke/modell) så håller jag med dig. Är det olika modeller så blir det långt ifrån hifi. Vi pratar tonkurvefel på typ 10 dB eller så.

Vilket väl är bättre än att elda upp förstärkaren? Är det olika modeller på högtalare så förväntar jag mig att innehavaren gett upp sådana ambitioner på förhand och bara vill kunna åstadkomma lite mer ljud.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2014-06-01 22:32

Nattlorden skrev:
Svante skrev:
Nattlorden skrev:Du kan koppla så och ge förstärkaren lättar jobb. Båda högtalarna spelar dock lägre vid samma volym då de spänningsdelar utsignalen. Sen är verkligheten mer komplex om högtalarna inte är rent resistiva, men i det stora perspektivet spelar det ingen roll i frågan.

Vilket väl är bättre än att elda upp förstärkaren? Är det olika modeller på högtalare så förväntar jag mig att innehavaren gett upp sådana ambitioner på förhand och bara vill kunna åstadkomma lite mer ljud.

Jag kan lugna alla med att jag har två par högtalare av samma modell som jag tänkt seriekoppla 2+2.

Det är fråga om 4 st B&O HT 2200:

Bild
http://www.beoworld.org/prod_details.asp?pid=441

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-06-01 22:37

10W RMS, 15W toppeffekt, det är väl ingen större risk att någon av dina stärkare inte orkar med vad högtalarna tål även om du seriekopplar dem.

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2014-06-01 23:05

MiaM skrev:10W RMS, 15W toppeffekt, det är väl ingen större risk att någon av dina stärkare inte orkar med vad högtalarna tål även om du seriekopplar dem.

Förhoppningsvis inte, nej, men jag är en försiktig general! :)

Återgå till Vintage-hifi