Gammal Kenwood phono-förstärkare

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
manyberg

Gammal Kenwood phono-förstärkare

Inläggav manyberg » 2014-06-17 21:56

Hade turen att fynda en gammal Thorens-spelare förra helgen och fick med en moving coil-förstärkare med på köpet. Modellbeteckningen är Kenwood KHA-50 och jag gissar att det tillverkades nån gång på 80-talet.

Riaa-steget är funktionabelt men problemet är att man måste hålla on-knappen intryckt för att Riaa’t ska vara igång. Så fort man släpper knappen stängs den av. Öppnade plasthöljet på on-brytaren och fann då att ett kontakt-bleck hade brunnit (se bild). Skulle vara tacksam om någon kan komma med förslag på var en likande brytare går att köpa. Vore perfekt om man slapp löda loss och ersätta hela brytaren (typ 16 löd punkter), att istället bara ersätta det trasiga kontaktblecket inne i brytaren. Tacksam för tips hur jag ska få denna att fungera igen.

bild 3.jpg
bild 3.jpg (101.77 KiB) Visad 2177 gånger

Kenwood KHA-50

bild 2.jpg
bild 2.jpg (153.07 KiB) Visad 2177 gånger

Öppnad on-brytare med alla kontakt-bleck.

bild.JPG
bild.JPG (85.79 KiB) Visad 2177 gånger

Sönderbrännt kontakt-bleck.

/Mattias

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Gammal Kenwood phono-förstärkare

Inläggav Bill50x » 2014-06-17 22:01

Lösa bleck går knappast att köpa. Så du har två alternativ, byta hela kontakten eller tillverka ett nytt bleck av en tunn plåt. Alternativt att koppla förbi kontakten och låta apparaten stå på hela tiden. Eller koppla förbi kontakten och montera en extern kontakt på nätsladden.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2014-06-17 22:31

Hej jag tror att det där är en Shadow omkopplare kolla med Bhiab i Nyköping på deras surpluslista det finns liknande
omkopplare där som man kan plocka delar ur.

mvh Lasse-

Användarvisningsbild
manyberg

Inläggav manyberg » 2014-06-17 22:38

Tackar för era svar.
Låter bra att i så fall kunna plocka ur ett bleck från ersättningsbrytaren och sätta in detta i brytaren som redan sitter på plats.
Att tillverka ett nytt bleck blir knepigt då det är så väldigt litet, blir alldeles för pillrigt att göra.
Att koppla förbi brytaren och sätta en brytare på sladden skulle vara enkelt, men tråkigt då den då inte fungerar som det var tänkt.
Ska kolla vad Bhiab i Nyköping har för grejjer.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-06-17 22:41

Har du moving-coil-pickup på din Thorens? Annars verkar din förförstärkare inte behövas! Den ser ut att vara transparent om man kopplar den i off-läge, därav de många kontakterna på switchen.

Vill du använda den och inte omedelbart hittar någon ersättare till switchen, föreslår jag som B att du bara kopplar förbi den och låter den stå på, ev, med en brytare på sladden.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
manyberg

Inläggav manyberg » 2014-06-17 22:48

Stämmer bra. En Ortofon MC30 Super ingick i köpet. Den är långt ifrån ny men förhoppningsvis har den några timmars speltid kvar. Har aldrig använt mig av mc-puppor tidigare.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2014-06-17 23:33

Att byta blecket är nog bra för ljudet,men funktionen som gör att brytaren fastnar i intryckt läge fungerade ju inte?

Den här drivs med 12V DC.

Användarvisningsbild
manyberg

Inläggav manyberg » 2014-06-17 23:55

Nja, den har fortfarande funktionen att brytaren fortfarande fastnar i intryckt läge.
Problemet är att det sönderbrända blecket gör att det inte fungerar som det ska.
Då man trycker in brytaren allt som går fungerar det och håller kvar den i detta läge fungerar det av någon anledning. :?

12 VDC ska det vara, men när jag mäter på den medföljande trafon visar det 19 VDC. Har det någon betydelse?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-06-18 08:14

manyberg skrev:12 VDC ska det vara, men när jag mäter på den medföljande trafon visar det 19 VDC. Har det någon betydelse?

Eftersom det verkar sitta en elektrolytkondensator C22 märkt med 16 V, låter det lite mycket med 19 V. Förmodligen sjunker spänningen när transformatorn belastas vid drift.
Kretsschema, http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... manual.pdf

Användarvisningsbild
manyberg

Inläggav manyberg » 2014-06-18 09:55

Tackar för kretsschemat.

Jag hoppas på ytterligare förslag på var en liknande brytare kan köpas.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-06-18 10:14

Blir en dyr brytare, men jag skulle inte bli förvånad om du hittar en i Akihabaras små elektronikshoppar under tågbron, Tokyo då... 8)

Hade själv en KHA-50 ihop med en Dynavector 100R i början av 80-talet, för mig att det fanns en LTS modd också, tror jag utförde den? :D
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2014-06-20 09:50

manyberg skrev:Hade turen att fynda en gammal Thorens-spelare förra helgen och fick med en moving coil-förstärkare med på köpet. Modellbeteckningen är Kenwood KHA-50 och jag gissar att det tillverkades nån gång på 80-talet.

Riaa-steget är funktionabelt men problemet är att man måste hålla on-knappen intryckt för att Riaa’t ska vara igång. Så fort man släpper knappen stängs den av. Öppnade plasthöljet på on-brytaren och fann då att ett kontakt-bleck hade brunnit (se bild). Skulle vara tacksam om någon kan komma med förslag på var en likande brytare går att köpa. Vore perfekt om man slapp löda loss och ersätta hela brytaren (typ 16 löd punkter), att istället bara ersätta det trasiga kontaktblecket inne i brytaren. Tacksam för tips hur jag ska få denna att fungera igen.

/Mattias

Har själv en sån här liggande. Var länge sedan jag använde den. Vill bara upplysa dig om att den inte innehåller någon RIAA-förstärkare. Det är en renodlad MC-förstärkare. När knappen är intryckt är MC-förstärkaren inkopplad och den gröna LED:en lyser. När knappen är i sitt yttre läge sker en förbikoppling av MC-förstärkaren. Denna MC-förstärkare var väldigt bra för sitt pris och fick goda omdömen i ett LTS-test. Där fanns också tips om modifieringar som gjorde förstärkaren ännu bättre.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-06-21 04:35

Om man tittar i schemat så ser man att funktion 3 i omkopplaren används för att direkt döda utgångsrelädrivningen när man slår av strömbrytaren.

Om man står ut med att reläet inte slås av förrän ett kort ögonblick senare så kan man offra funktion 3 och därmed klara sig på fem fungerande bleck.

P.S. brilliant koppling med strömbrytandet där lysdiodens förkopplingsmotstånd används som bleedermotstånd utan ljus från dioden då strömbrytaren slås av!

Jag måste väl för övrigt nära på ställa mig frågande till strömbrytare på en sånhär apparat. Tomgångsförlusten i nätadaptern är säkert i klass med apparatens strömförbrukning, och det brukar väl låta bättre om prylar som står på hela tiden. Stäng aldrig av den.

Enda användningen är väl om man växlar mellan olika pickuper - men vem gör egentligen det på riktigt i annat syfte än att just "prova hur det känns att växla mellan olika pickuper"?

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2014-06-24 18:13

Hej jag har reparerat ett omlopplarvred i en bergsprängare åt en person en gång det var samma problem som med
din switch i mc förstärlaren men jag hade några shadow switchar liggandes så det vara att plocka isär och plocka
delar och det gäller att det är samma delning mellan benen på switchen

mvh Lasse-

Användarvisningsbild
manyberg

Inläggav manyberg » 2014-06-25 23:36

Det låter verkligen intressant. Jag skickar dig ett pm om en liten stund.

Återgå till Vintage-hifi