Tandberg 12-41 ser bra ut men lirar inte

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NirreFirre

Tandberg 12-41 ser bra ut men lirar inte

Inläggav NirreFirre » 2014-07-28 00:52

Undrar om någon har en idé om denna och hur den kan fås att friskna till? Ursäkta om det är fel avdelning men det verkar hänga vintagekunniga här [emoji4]

Min mormor har letat fram några inspelningar med, som jag förstår henne, hennes farfar från 60talet som både hon och övriga släkten gärna skulle vilja lyssna på. Och denna tunga pjäs förvarades sida vid sida men verkar sakna en central sak.. Själva motorn verkar inte fungera alternativt är remmen av men Play ger noll reaktion. Eller...? Vågar man sig på en öppning eller ska man lämna in den någonstans i Stockholmstrakten?

Bild
Har googlat fram en servicemanual som ska läsas vid tillfälle men en fingervisning om var man börjar vore fint.

Lasse-

Re: Tandberg 12-41 ser bra ut men lirar inte

Inläggav Lasse- » 2014-07-28 01:57

Hej jag har också en sån där Tandbergare fast jag har modellen med visarinstrument istället för magiska rör som du har
Om man tar bort alla rattar och vred och kåpan över tonhuvudena och skruvar så sitter det en motor där under med en rem som
ligger i en åtta runt och så är det mellanhjul till kapstan rem köpte jag ifrån Shuberts bandspelar service men jag
vet inte om han håller på än som saggt det finns två plastbitar under omkopplarvreden framför tonhuvudsskåpan
Som fungerar som spärrar dom var trasiga på min Tandbergare

mvh Lasse

Användarvisningsbild
NirreFirre

Inläggav NirreFirre » 2014-07-28 23:20

Tack Lasse, tror jag gör ett försiktigt försök och tar en titt. Dock tryggt att ha Schubert som expert på 20 min avstånd om det behövs.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-08-22 23:14

OBS att du måste trä i ett band eller på annat sätt påverka autostopp-grejen för att motorn ska starta. Detta gäller både play och snabbspolningarna.

Autostoppgrejen sitter i "blocket" kring tonhuvudena, och är en liten metallgrej som påverkas av bandet. Om jag inte minns fel så ser den ungefär ut som ett tillböjt gem. Lossa locken över tonhuvudena så lär du se vad jag menar. Om du kör fast så kan jag kolla mer exakt på min, den står massiva två meter ifrån mig så det krävs ingen ofattbar arbetsinsats för mig att kolla :wink:

(Jag har själv en Tandberg modell 12, osäker på vilka "slutsiffror" den har. Min har också rör som utstyrningsinstrument, och även i mitt fall så har morfar gjort inspelningar på 60-talet. Sammanträffande! :) )

Användarvisningsbild
NirreFirre

Inläggav NirreFirre » 2014-08-24 22:58

Aha, autostopp redan då, det ska kollas vid tillfälle. Vore ju kul om den är ok utan reparationsbehov, mormor är på sista versen s a s

Återgå till Vintage-hifi