Pickup till UNAMCO ?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lundevall

Pickup till UNAMCO ?

Inläggav lundevall » 2014-08-05 00:57

Har sparkat igång en Unamcospelare men puppan är riktigt usel. Skulle vara tacksam för tips på vad för sorts budgetpickup som skulle kunna passa.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Pickup till UNAMCO ?

Inläggav paa » 2014-08-05 08:46

I manualen finns mätningar på lågfrekvensresonansen med ett antal olika pickuper, och det verkar som om den fjädrande motvikten motverkar den så att det blir användbart i stort sett vilken komplians pickupen än har.
Manualen finns här om du inte har den tillgänglig:
http://www.vinylengine.com/ve_downloads ... t-1_sv.pdf
Man måste dock regga sig för att komma åt PDF-filerna, men om man är intresserad av skivspelare så måste man ju regga sig där i alla fall!
Så det ser ut som att du kan välja pickup ganska fritt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-08-05 15:00

När Unamco presenterades var det högsta mode med mjuka upphängningar i pickuperna. På min satt det från början en ADC XLM och det fungerade inte så bra med buckliga skivor. Numera är pickuperna vanligtvis lite styvare och de kanske fungerar bättre med den lite tyngre armen som Unamco har?

Själv gjorde jag flera ombyggnationer av min Unamco och den första innebar att jag bytte tonarmen till en ännu längre Stax, en tolvtummare. Den ersattes sedan med en Rega RB-300.

Unamcon's främsta svaghet tycker jag nog finns i den där plåtprofilen till innerchassi, den som bär upp arm och tallrik. Linn LP12 hade ju också et par plåtbitar till chassi, helt annorlunda mot det som dagens LP12 har.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-08-05 16:26

RogerGustavsson skrev:När Unamco presenterades var det högsta mode med mjuka upphängningar i pickuperna. På min satt det från början en ADC XLM och det fungerade inte så bra med buckliga skivor. Numera är pickuperna vanligtvis lite styvare och de kanske fungerar bättre med den lite tyngre armen som Unamco har?

Själv gjorde jag flera ombyggnationer av min Unamco och den första innebar att jag bytte tonarmen till en ännu längre Stax, en tolvtummare. Den ersattes sedan med en Rega RB-300.

Unamcon's främsta svaghet tycker jag nog finns i den där plåtprofilen till innerchassi, den som bär upp arm och tallrik. Linn LP12 hade ju också et par plåtbitar till chassi, helt annorlunda mot det som dagens LP12 har.

Unamco såldes med shure V15 IV i original om jag minns rätt.
Men den är utmärkt med en Grado-pickup.
Vet dock inte var i riket dessa finns.
Möjligen vet Hi-Fi Kit var man kan få fram en
Nålgeometrin är kalas dock
3x7 um så nålen spårar i botten på skivspåret där ingen varit förut.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-08-05 17:18

Unamco T-1 kunde köpas med vilken pickup som helst vad jag kommer ihåg, någon "standard" kan jag inte minnas. Det är ju 40 år sedan jag köpte min Unamco... Tallrik med axeltapp har jag kvar, resten är annat (lagerhus, chassi, motor, arm etc.).

Gick in på Vinylengine. Ortofon SL15 med trafo var en tid tydligen standardpickup.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-08-05 17:26

RogerGustavsson skrev:Unamco T-1 kunde köpas med vilken pickup som helst vad jag kommer ihåg, någon "standard" kan jag inte minnas. Det är ju 40 år sedan jag köpte min Unamco... Tallrik med axeltapp har jag kvar, resten är annat (lagerhus, chassi, motor, arm etc.).

Gick in på Vinylengine. Ortofon SL15 med trafo var en tid tydligen standardpickup.

Köpte min i Stockholm av en herre med smutsiga skjortärmar, det kommer jag ihåg tydligt.
Skräpet slirade på drivtrissan så jag lämnade tillbaks och köpte Inertia BDT-2 med en stax ua7 kopia.
Men dom hade alla sina unamco med v15 IV monterade.
Har fö. kvar Inertian :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-08-05 17:47

RogerGustavsson skrev:Unamco T-1 kunde köpas med vilken pickup som helst vad jag kommer ihåg, någon "standard" kan jag inte minnas. Det är ju 40 år sedan jag köpte min Unamco... Tallrik med axeltapp har jag kvar, resten är annat (lagerhus, chassi, motor, arm etc.).

Var det inte så att Unamco själva sålde en spelarvariant med Shure V15 och med en matchad riaa inbyggd? Den kopplades mao in på en linjeingång.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-08-05 18:40

Bill50x skrev:

Var det inte så att Unamco själva sålde en spelarvariant med Shure V15 och med en matchad riaa inbyggd? Den kopplades mao in på en linjeingång.

/ B

Möjligt, men en sån hade inte jag

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-08-05 23:27

Jag köpte en T1 på postorder när det begav sig, och har för mig att jag beställde den utan pickup. Någon inbyggd RIAA hade den bestämt inte.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-08-05 23:44

Bild
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-08-06 08:24

murgatroyd
Det är något knas med bilden, den laddas bara ner till en tredjedel och när jag provade att spara den på hårddisken blev resultatet bara en svart ruta. Går jag till länkadressen så händer ingenting, eller rättare, det går extremt långsamt. Kanske bara att vänta några minuter till?

/ B

Edit, sidan slutade ladda efter ett tag.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-08-06 08:54

Bilden visas fint på min skärm nu i alla fall.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-08-06 10:25

Bill50x skrev:murgatroyd
Det är något knas med bilden, den laddas bara ner till en tredjedel och när jag provade att spara den på hårddisken blev resultatet bara en svart ruta. Går jag till länkadressen så händer ingenting, eller rättare, det går extremt långsamt. Kanske bara att vänta några minuter till?

/ B

Edit, sidan slutade ladda efter ett tag.

Funkar bra här med, 2 datorer och 2 paddor och 2 telefoner.... :D testa annan webbläsare eller cleara cachen.
Hjälper inte det har jag lagt upp bilden här också....på en annan host. :lol:
Bild

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-08-06 10:58

murgatroyd skrev:Funkar bra här med, 2 datorer och 2 paddor och 2 telefoner.... :D testa annan webbläsare eller cleara cachen.

Tack!

Har provat med Firefox och IE (senaste) och de ger samma resultat, dvs ca en tredjedel läses in, sedan är det stopp. På min Samsung 7" Tab3 och min sambos iPad2 läses bilden inte in alls.

Men ditt andra försök fungerar utmärkt :-)

(Men visst är det lite märkligt det hela?)

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-08-06 11:02

paa skrev:Jag köpte en T1 på postorder när det begav sig, och har för mig att jag beställde den utan pickup. Någon inbyggd RIAA hade den bestämt inte.

Minnet sviker mig nog, det var nog en fristående leverantör som plockade ihop spelare/v15/riaa.

/ B

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-08-06 11:12

Bill50x skrev:
murgatroyd skrev:Funkar bra här med, 2 datorer och 2 paddor och 2 telefoner.... :D testa annan webbläsare eller cleara cachen.

Tack!

Har provat med Firefox och IE (senaste) och de ger samma resultat, dvs ca en tredjedel läses in, sedan är det stopp. På min Samsung 7" Tab3 och min sambos iPad2 läses bilden inte in alls.

Men ditt andra försök fungerar utmärkt :-)

(Men visst är det lite märkligt det hela?)

/ B

För din skull :D slog jag på en Mac Mini som inte körts på flera månader och bilden visades direkt där i både FF och Safari. Så du har lite att forska i... :lol:

Testa mobil uppkopling isf ditt lan och se om det skiljer.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-08-06 11:28

murgatroyd skrev:För din skull :D slog jag på en Mac Mini som inte körts på flera månader och bilden visades direkt där i både FF och Safari. Så du har lite att forska i... :lol:

Hehe, så länge jag inte har värre problem än så här så lägger jag nog inget krut på det hela. Tror inte det är datorrelaterat eftersom så olika apparater ger samma problem. Installerade VDSL igår och jag har inte fått det hela att lira som det ska. Telia fixade så deras apparat fungerar som brygga och nätverket hanteras av samma router som jag kört tidigare. Det ska komma en hen från Telia i veckan för att kolla vad som inte fungerar. Men Internet snurrar på bra (30/2,5 Mb) men uppenbarligen är det något som stör (hos Telia låg det över 6000 omstarter på ett dygn!).

Kollade bara för sakens skull att kolla sidan i min mobil, INTE via nätverket och då kom bilden som en raket.

Detta blir en kul sak att stoppa i halsen på Telias serviceman :-)

/ B

PS För säkerhets skull gick jag in med mobilen, VIA nätverket och då försvann bilden. Så nåt superknas är det...
Senast redigerad av Bill50x 2014-08-06 11:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-08-06 11:33

Nu är ju tråden redan sabbad, men som jag trodde då...din uppkoppling gillar inte Tinypic eller om det nåt annat som Telia filtrerar. 8) du får skapa en egen tråd om det blir en 'rolig' följetong? 8)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-08-06 11:41

murgatroyd skrev:Nu är tråden redsn sabbad, men som jag trodde då...din uppkoppling gillar inte Tinypic eller om det nåt annat som Telia filtrerar. 8) du får skapa en egen tråd om det blir en 'rolig' följetong? 8)

Sorry :(

Händer nåt intressant lägger jag det i egen tråd.

Lite mer On Topic:

Bild

Denna Audio Technica AT95e har fått bra kritik och anses vara mycket prisvärd. Kostar typ en 500-hundring. Mer spelglädje än finlir om jag förstått saken rätt. Har själv inte lyssnat på just denna modell men däremot på liknande AT-modeller och de har låtit riktigt bra. Självklart blir det bättre för en större peng, men det är en bra start för att komma igång med spelaren.

/ B

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-08-06 14:20

Bill50x skrev:
murgatroyd skrev:Nu är tråden redsn sabbad, men som jag trodde då...din uppkoppling gillar inte Tinypic eller om det nåt annat som Telia filtrerar. 8) du får skapa en egen tråd om det blir en 'rolig' följetong? 8)

Sorry :(

Händer nåt intressant lägger jag det i egen tråd.

Lite mer On Topic:

Bild

Denna Audio Technica AT95e har fått bra kritik och anses vara mycket prisvärd. Kostar typ en 500-hundring. Mer spelglädje än finlir om jag förstått saken rätt. Har själv inte lyssnat på just denna modell men däremot på liknande AT-modeller och de har låtit riktigt bra. Självklart blir det bättre för en större peng, men det är en bra start för att komma igång med spelaren.

/ B

Kan varmt rekommendera en GRADO av lite dyrare modell.
Låter varmt och rent. Väldigt liten nålgeometri ger god spårningsförmåga
Kör själv en GF2+ som i original hade dubbla nålspetsar ???
Tydligen 2 kvartsnålar med nåt jox emellean om man får tro grado.
Nu finns bara black diamondseriens nålar att få, men låter vackert det gör det.

Användarvisningsbild
lundevall

Inläggav lundevall » 2014-08-09 14:28

Tack för tips..blir nog en Grado black eller en AT 95.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-08-22 23:38

Det känns som att de sneglat en hel del på klassiker som Thorens TD-125. Eller ja, det där är väl ett av få sätt man kan bära sig åt på om man vill bygga en bra skivspelare :)

Återgå till Vintage-hifi