Moderator: Redaktörer
Zzombie skrev:Fixar till ett par L100 och tänkte byta kablarna i låda när jag ändå pillar med filtret och kontakterna.
Vad rekommenderar ni från Elfa? Helst inte för grovt heller, eftersom elementen i sig verkar ha anslutningar med klen diameter...
Kenta skrev:EKUA borde bli purrrfekt.
Jag ersatte Supra 2,5 som nå´n tidigare ägare av nå´n outgrundlig anledning monterat i mina AR98LS med EKUA och jag går INTE tillbaka.
Supra kablarna tycktes "stänga in" ljudet inuti högtalarna.
BTW, finns det nå´t annat än syrefri koppar i kablar? Eller kan man beställa kablar med 50% syre i kopparen? Nå´n som testat egenskaperna hos en så´n kabel?
Vad är motsatsen/alternativen till monokristallin koppar? För/nackdelar?
MiaM skrev:Om filtren har en branthet på 12dB per oktav (d.v.s. består av en spole och en kondensator i varje grej) så ska vartannat element anslutas med "omvänd" fas. Det beror på att filtret fasvrider vid övergångsfrekvensen, och omkring -3dB-punkten så har man en sådan fasvridning att ljudet från de båda högtalarna annars skulle fasa ut varandra.
Det här är en orsak till att aktiva delningsfilter för PA-anläggningar/proffsljud nästan alltid har en branthet på 24dB per oktav. Då kan alla elementen vara anslutna med "samma" fas, och därmed går det också mycket bättre att ha två system med olika delningsfrekvens invid varandra.
(Om man som exempel har två högtalarsystem med 12dB per oktav stående invid/ovanpå varandra och de har olika delningsfrekvens så kommer ljudet mellan de två delningsfrekvenserna att strålas i motfas från systemen).
Zzombie skrev:JBL L100 typ 2 har följande filter:
Bas - inget filter
Mellan - 8 uF konding
Diskant - 3 uF konding
Zzombie skrev:Version 1 av L100 hade ett vanligt trevägsfilter men av någon anledning ändrade man det...
MiaM skrev:Bra poäng Perfector!
Gällande filtret så kan man väl konstatera att det visserligen blir sämre ljud i mellanregister/diskant om man inte har några lågpassdelar i filtret, men samtidigt så förlorar man dämpfaktor i basen av lågpassfilter (på grund av förluster i spolen). Det kanske var en vettig kompromiss, åtminstone om elementen hade en tillräckligt snygg roll-off upptill?
Perfector skrev:Lite konstigt med tanke på deras element som exvis LE8TH och LE10H samt LE5 mellanregistret som tillverkades hantverksmässigt med individuella nummer så man kunde kolla data på sitt element via deras website.
paa skrev:Perfector skrev:Lite konstigt med tanke på deras element som exvis LE8TH och LE10H samt LE5 mellanregistret som tillverkades hantverksmässigt med individuella nummer så man kunde kolla data på sitt element via deras website.
Hade dom en website när dessa elementen tillverkades?
Zzombie skrev:Hur tusan kan JBL vara så korkade att de har den fjärde skruven till delningsfiltret UNDER typskylten. Man baxnar.
Zzombie skrev:Antagligen. Serviceverkstäderna hade väl ett lager typskyltar, "just fill in the serial".
Hur som helst spelar jag dom utan bytta kondingar (tänkte göra det idag tillsammans med nya kontakter på baksidan) och utan mellanregister, som jag tänkte ta mod till mig och kona den här veckan.
Imponerad av basen som fyller i mellanregistret rätt bra, men det som förvånar mig mest är den fina diskanten. Trodde pappkonerna skulle låta lika "cchhhh" som i OA116...men icke. Bra driv och flyt i dom för övrigt och de verkar vara musikaliska.
Låt säga att jag inte pallar med att lossa typskylten och byta kondingarna på plats, vad tror ni i så fall om att fästa de nya kondingarna på insidan av den röda högtalaranslutningen och använda befintlig kabel fram till pluspolerna på mellan och diskant? Diskant- och mellanregisterkontrollerna bryr jag mig inte om just nu.
Kondingarna limmar jag väl fast med silikonlim eller något som ni rekommenderar..
Zzombie skrev:Tack för tipset, men jag vill inte lägga för mycket pengar på dom, det går ju att köpa filter från gravesen också för runt 1500 riksdaler...
Zzombie skrev:Ska ta mod till mig och kona om mellanregistren. Funderar även på att skaffa ett par 2105H (105H-2) som alternativ.
Nästa steg blir att försöka lossa på skylten och skruva loss filtret och byta kondingar, men de låter bra som "L88" också, så jag har tummen i röven ännu...
Zzombie skrev:Ett par 2105H mellan inköpta igår. Näe, inte dom på Tradera...
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 14 gäster