Sankyo SRC-2020 problem

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Tommy S

Sankyo SRC-2020 problem

Inläggav Tommy S » 2014-08-23 17:57

Hej!

Jag har en gammal reciever av modell Sankyo SRC-2020 som har börjat strula.

Spelade rätt hög musik en dag när det plötsligt small till i högtalarna, för att sedan övergå till ett väldigt högt brummande. Det är bara på vänstra kanalen det är så, på högra fungerar det som det ska.

Det spelar ingen roll om kopplar högtalarna på Speaker A eller B, det blir samma ändå. Brummandet upphör inte heller om jag vrider balance helt till höger.

Jag har tidigare upplevt att ena kanalen bara har fungerat lite av och till. Ibland inte alls, och ibland för det mesta. Kommer dock inte ihåg vilken av kanalerna det var som strulade..

Finns det någon som tror sig veta vad problemet kan vara?

MVH Tommy

Användarvisningsbild
Elektronror

Re: Sankyo SRC-2020 problem

Inläggav Elektronror » 2014-08-23 22:26

Kondensator eller en transistor som gett upp. Böra med att öppna locket och se om något är bränt eller exploderat.

Kan du separera för och slutsteget?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-09-22 22:50

Tommy S skrev:Hej!

Jag har en gammal reciever av modell Sankyo SRC-2020 som har börjat strula.

Spelade rätt hög musik en dag när det plötsligt small till i högtalarna, för att sedan övergå till ett väldigt högt brummande. Det är bara på vänstra kanalen det är så, på högra fungerar det som det ska.

Det spelar ingen roll om kopplar högtalarna på Speaker A eller B, det blir samma ändå. Brummandet upphör inte heller om jag vrider balance helt till höger.

Jag har tidigare upplevt att ena kanalen bara har fungerat lite av och till. Ibland inte alls, och ibland för det mesta. Kommer dock inte ihåg vilken av kanalerna det var som strulade..

Finns det någon som tror sig veta vad problemet kan vara?

MVH Tommy

Kolla med hörlurar om det brummar. gör det inte det är drivsteget ok.
I så fall kan det vara en sluttrissa som rasat. Brum kan även förekomma om en kondensator tappar livslusten.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Elektronror

Inläggav Elektronror » 2014-09-23 16:28

Sitter inte hörlursutgången kopplad till högtalarutgången?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-09-23 17:44

Elektronror skrev:Sitter inte hörlursutgången kopplad till högtalarutgången?

Hörlur sitter oftast före slutsteget eftersom det inte går så mycket effekt ut
Oftast i drivsteget.
Har man bra ljud i lur kan det vara slutsteget som är trasigt, men brummar även luren är det nå't annat.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2014-09-24 15:26

Hurlursuttaget sitter i princip alltid parallellt med högtalarutgångarna, i serie med ett motstånd.

Har du mätt dc-offset (DC-voltmätare på utgången) på den trasiga kanalen? Det är antagligen väldigt hög spänning som kommer ut där, som gärna vill ha sönder dina högtalare.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-09-24 16:08

AlNiCo skrev:Hurlursuttaget sitter i princip alltid parallellt med högtalarutgångarna, i serie med ett motstånd.

Har du mätt dc-offset (DC-voltmätare på utgången) på den trasiga kanalen? Det är antagligen väldigt hög spänning som kommer ut där, som gärna vill ha sönder dina högtalare.

Tittade just på Inertia 2235.
Ber om ursäkt för missinformation.
Visst sitter hörluren bredvid slutstegen med motstånd.
Glöm det jag skrev tidigare.

Återgå till Vintage-hifi