Luxor Dirigent 7100

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ellge

Luxor Dirigent 7100

Inläggav Ellge » 2014-08-24 15:38

Köpte en liten budgetanläggning med en Luxor Dirigent 7100, Luxor 4221-1 skivspelare och ett par Luxor 14040411 serie 1 högtalare. Allt i mycket fint yttre skick. Dock... receivern fungerar utmärkt förutom att den bara går på en kanal när man kör Aux? (Redigerat: har nu upptäckat att det inte alls är AUX utan mikrofoningång :) Så det får bli till att skaffa en "växel" för att få med kassettdäck, CD och dator.
Skivspelaren funkar, men remmen verkar vara dålig - har satt dit ett extra gummiband så länge, det funkar hjälpligt, ska fixa en riktig rem så småningom. Men... det är ganska kraftigt rumble i bakgrunden, har för mej att jag läst att den ska vara ganska bra på detta annars, nån som har ideér om vad man kan göra. Sen är skumkanterna på bashögtalarna slut och det lär knappast vara lönsamt att lämna in för kantbyte, så jag ska se om jag kan hitta några Philips 8" basar med gummikant och testa med.
Kör förstärkaren just nu via bandspelaringången och det låter förvånansvärt bra!
Har nu gjort en liten rengörning och det låter fantastiskt bra (skaffade egentligen denna för en kompis räkning, men det får nog blir något annat till kompisen :oops: )

Cicaro

Re: Luxor Dirigent 7100

Inläggav Cicaro » 2014-08-25 07:35

http://user.faktiskt.io/Cicaro/Luxor/Ba ... G1F-29.pdf

Där finns servicemanualen till skivspelaren iaf. Rumble kan ju bero på många saker men jag skulle börja med att kolla motorupphängningen så inte motorn hänger metall mot metall (om nu gummibandet du satt dit inte sitter så hårt att den överför motorljud)
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
Ellge

Inläggav Ellge » 2014-08-25 21:06

Tackar och bockar!
Nån som vet skillnaden mellan Dirigent 7100 och 3431-1 (den står det Dirigent 2 x 35 på)?
I övrigt ser de exakt lika ut utvändigt.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-08-25 21:29

P.S. andra här på forumet brukar vurma för att kanta om basar själv. Jag vet inte riktigt var lönsamhetsgränsen går för dina högtalare, men om de är gränsfall så är det väl å andra sidan bra kandidater för att prova på en omkantning.

Användarvisningsbild
Ellge

Inläggav Ellge » 2014-08-25 22:41

P.S. andra här på forumet brukar vurma för att kanta om basar själv. Jag vet inte riktigt var lönsamhetsgränsen går för dina högtalare, men om de är gränsfall så är det väl å andra sidan bra kandidater för att prova på en omkantning.

Vet du något bra ställe att köpa kanter på?

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2014-08-25 23:30

Jag brukar mäta ordentligt och köpa kanter på ebay. Billigast men kanske inte se bästa finaste bästa etc men har hittills inte blivit missnöjd måne än när jag fick fel n gång. Frakten tar ju lång tid dock...
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Återgå till Vintage-hifi