Moderator: Redaktörer
Skrivbordet skrev:Kan jag koppla luren direkt till högtalaranslutningarna?
Maccis skrev:Skrivbordet skrev:Kan jag koppla luren direkt till högtalaranslutningarna?
Varför skulle det då finnas speciell anslutning för lurar...?
AlNiCo skrev:Man får inte koppla hörlurar till högtalarutgångar, man måste bygga en sån här:![]()
http://sound.westhost.com/project100.htm

Skrivbordet skrev:Ja hur gör jag då?
Kan jag koppla luren direkt till högtalaranslutningarna?
Inget kan väl gå sönder...
Hur blir tonkurvan? Luren är ju på mer än 8 ohm.
Tacksam för svar.
Perfector skrev:Skrivbordet skrev:Ja hur gör jag då?
Kan jag koppla luren direkt till högtalaranslutningarna?
Inget kan väl gå sönder...
Hur blir tonkurvan? Luren är ju på mer än 8 ohm.
Tacksam för svar.
Philips högtalarbygghandbok från 1975 visar schema för koppling av hörlurar till högtalarutgång.
Har inte min kvar men det finns nog på nätet att läsa om.
PerStromgren skrev:Ditt schema är inte speciellt bra, perfector. Det andra som visas i tråden är mycket bättre, eftersom det är en väldefinierad spänningsdelare. Det måste vara ett rätt gammalt schema, med tanke på DIN-kontakten till hörlurarna.
Perfector skrev:PerStromgren skrev:Ditt schema är inte speciellt bra, perfector. Det andra som visas i tråden är mycket bättre, eftersom det är en väldefinierad spänningsdelare. Det måste vara ett rätt gammalt schema, med tanke på DIN-kontakten till hörlurarna.
schemat är utmärkt och inte mitt. synpunkter lämnas tacksamt till Philips i Holland.
Den har funkat urmärkt i alla år så jag kan inte se vad dinanslutningen har med saken att skaffa.
Perfector skrev:Philips tar tacksamt emot alla synpunkter.
PerStromgren skrev:Perfector skrev:Philips tar tacksamt emot alla synpunkter.
Jag tror inte att kretsen används längre.
Skrivbordet skrev:Tack för informationen.
Stort tack till de som kom med relevant information.
Nu förstår jag hur jag ska göra.
Jag har också förstått att man gillar att "trycka till" varandra på det här forumet...
Nu kan diskussionen stängas; i alla fall för min del, eftersom den håller på att spåra ur...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster