Dags att rensa lite sticky-trådar kanske?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AlNiCo

Dags att rensa lite sticky-trådar kanske?

Inläggav AlNiCo » 2014-09-28 13:31

Jag är en sån som verkligen avskyr sticky-trådar i forum. De sitter där och gör hela surfandet till en icke-angenäm upplevelse. De sitter där i toppen och tar värdefullt utrymme, och läses aldrig av någon. Vissa trådar sitter där för att de är "populära", men det betyder ju att de inte behöver vara sticky - de kommer ju högt upp ändå när någon skriver i dem. De icke-populära trådarna är sällan relevanta eller intressanta för någon - och oftast bortglömda och därmed högst utdaterade.

När man inte har några sticky-trådar alls blir surfandet mycket effektivare. Trådarna som ligger högst upp är faktiskt de som är nya och olästa. Nu måste man titta noga för att se om det finns nya inlägg i de där dammiga trådarna, och dessutom blir gränsen mellan sticky och äkta ny tråd lite oklar. Sticky-trådar som är fysiskt avskiljda från de övriga äkta trådarna är mycket mer okej, men så är det inte här på Faktiskt.

[STICKY] - Vintagedelar sökes! Här kan du efterlysa delar du saknar
Behöver knappast vara sticky. Kom igen, har någon någonsin haft nytta av den här tråden? Bara önskedrömmar ju, det finns inte en chans att någon har den där obskyra delen. Och om de har den så kommer de knappast att leta igenom dammiga gamla sticky-trådar i fall någon söker den.

[STICKY] - Fyndligan: Här berättar vi om fynd vi gjort
Helt irrelevant för alla. Om man vill skryta lite här så får man väl skriva i den så kommer den upp. I fall folk är intresserade så hålls den uppe.

[STICKY] - Vintage-hifi fyndtips! Länkar till annonser med fynd
Uppdateras ju nästan aldrig. Hittas fynd så tar väl upphittaren hand om det själv.

[STICKY] - Skänkes
Kanske kan vara nödvändig någon gång. Men finns det inte en marknadsavdelning på Faktiskt?

[STICKY] - Lampor vanliga i vintage hifi
Tror ingen någonsin läst denna tråd. Ingen viktig info heller, och finns mycket mer omfattande på andra ställen och hittas med en enkel google-sökning.

[STICKY] - Vintage-hifi länktips
En samling döda länkar som aldrig uppdaterats. En sökning på vintage hifi ger betydligt bättre resultat.

[STICKY] - Länkar till fria manualer
Samma här. Ingen behöver denna. Googla bara på modellnamn och manual så hittar du den, om den existerar på nätet.

[STICKY] - Ställen på webben som säljer "vintage komponenter"
Ännu en död länksamling, och åter igen länkar som lätt hittas med en snabb sökning. Tror inte någon haft nytta av denna tråd.

Användarvisningsbild
Alexi

Re: Dags att rensa lite sticky-trådar kanske?

Inläggav Alexi » 2014-09-28 13:37

Jag har genom alla år känt precis som dig. Men majoriteten har varit positiv så jag har böjt mig för deras vilja, för så jobbigt är de inte att hitta nya inlägg ändå. Eftersom man då använder filtret "Olästa inlägg".
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-09-28 13:57

Jag håller med, stickyness borde förutsätta att många vill läsa dem. Detta är färskvara, och jag tror att admin drar sig för att göra nya stickytrådar eftersom man aldrig tar bort dem.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2014-09-28 13:58

Mig stör de inte. Tvärtom ser jag det positiva med dem. Men naturligtvis under förutsättning att de är aktuella. Funkar inte länkar i en tråd ska de antingen uppdateras eller så ska tråden tas bort.
"Fynd"-tråden håller jag med om att den kan göras "o-stickad". Övriga kan gärna finnas där (om de är aktuella). Om inte så kommer de att användas ännu mindre, dvs har man något att skänka så lägger man in det här om man lätt hittar, och blir påmind, om tråden. Annars lägger man inte in något alls och andra missar chansen.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-09-28 14:07

En stickytråd som inte är
1) av upplysande karaktär som man förväntar sig medlemmar att läsa
Eller
2) för att den är av frekvent natur
Eller
3) representerar något som egentligen vore en hel avdelning

tycker jag nog man kan avstickyfiera. Det måste finnas ett intresse för den idag, är den inte av typ 1 eller 3 och sällan postas i kan man nog gott ta bort. "Skänkes" tycker jag är en klockren typ 3.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-09-28 17:30

Den enda tråden som kanske inte passar in är "berätta om fynd" som ju knappast är av bestående allmänintresse. De andra tycker jag är ok och innehåller ambitiösa förstainlägg.

T.ex. en sådan bra genomgång av lampor som Kjell Kranzberg gjort lär vi aldrig se igen, och det vore bara jobbigt att behöva leta efter den. Tycker inte att de stör utan bidrar till att man känner sig hemma i vintageavdelningen. Vore trist om de försvann.

Skänkes är ju ofta använd, skulle imho störa mer med en massa nya länkar för varje grej, plus att det kan vara grejer som finns kvar över tid (man kommer på att nån i tråden kanske hade nåt sånt vilande för byte nån dag). Då är det bra att kunna gå tillbaks och spana lite.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-09-28 19:54

Egentligen tycker jag nog att kriteriet för stickyfiering av en tråd är att den trådar av uppslagsverkskaraktär eller admininfo, dvs som det inte skrivs i så ofta, men som man kan förmoda läses ofta.

Trådar som är intressanta för att det skrivs mycket i dem hamnar högt på listan av sig själva så länge de är intressanta.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
NirreFirre

Inläggav NirreFirre » 2014-09-28 22:47

Håller med om att många bör tas bort. Spinner vidare på "uppslagsverkskaraktär" och frågar om det gjorts något försök att skapa en Wiki för det som ofta diskuteras? Wikia, plugin till forumet eller liknande?
Några populära: http://www.wikimatrix.org/compare/Wikis ... iki+UseMod

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-09-29 01:51

T.ex. tråden om fynd och tråden som i praktiken är "håna löjliga annonser på Blocket" (även om jag faktiskt tipsat om vintagegrejer jag sett på loppisar och som jag själv avstått från att köpa!) har en stor poäng att vara sticky - och det är att vi slipper att ungefär samma antal inlägg sprids ut över mängder av trådar med 1-3 inlägg vardera.

Att tråden "Länkar till fria manualer" är låst är i mitt tycke direkt skitdumt.

Om vi väl skulle ha en fungerande wiki här på faktiskt.se, komplett med koppling av användarnamn+password mellan forum och wiki, och länk från varje forumdel till en matchande wiki-under-startsida, så skulle vi kunna flytta över innehållet i en del faktatrådar.

Behåll trådarna så länge vi inte har just en fungerande wiki.

Jag håller principiellt annars med att det är onödigt med många sticky-trådar, men det finns förmildrande skäl. Dels avsaknaden av wiki, men även att man så tydligt ser var avgränsningen mellan stickytrådar och vanliga trådar går och även att man så tydligt ser vilka trådar som innehåller nya inlägg. Sen uppgraderingen till phpBB version 3 så fungerar ju dessutom den sistnämnda funktionen bra. (Den fungerade som bekant "sådär" i äldre versioner av phpBB).

Lägg märke till att det finns ingen sticky-tråd eller liknande med tydliga regler om hur man bör använda forumet - ändå verkar det fungera bra. Till en pytteliten del kan kanske det tillskrivas dessa sticktrådar?

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2014-09-29 06:25

MiaM skrev:....

Lägg märke till att det finns ingen sticky-tråd eller liknande med tydliga regler om hur man bör använda forumet - ändå verkar det fungera bra. Till en pytteliten del kan kanske det tillskrivas dessa sticktrådar?

viewtopic.php?f=13&t=120
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-09-29 07:20

AlNiCo skrev: [STICKY] - Skänkes
Kanske kan vara nödvändig någon gång. Men finns det inte en marknadsavdelning på Faktiskt?

Svar nej, det finns ingen marknadsavdelning!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-09-29 21:21

STDI skrev:
MiaM skrev:....

viewtopic.php?f=13&t=120

Just ja, men den är inte sticky inom vintage-delen.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2014-10-17 08:23

Jag är heller inte speciellt förtjust i sticky trådar och undviker skriva i sådana då man på något sätt har känslan av att det man skriver dit drunknar i mängden o ingen noterar o läser det.
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
Lasse-pin

Inläggav Lasse-pin » 2014-10-17 11:20

Jag kollar dom först och där drunknar dom verkligen inte.
Dom drunknar väl snabbare om tar bort "sticky"
Skulle vara tråkigt om dom försvann.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-10-17 14:41

Samtliga trådar i denna avdelning är att betrakta som vintage-trådar och skall således sparas, läggas på hög och renoveras.

:)

Användarvisningsbild
data_foggen

Inläggav data_foggen » 2014-10-17 15:33

phloam skrev:Samtliga trådar i denna avdelning är att betrakta som vintage-trådar och skall således sparas, läggas på hög och renoveras.

:)

+1 :lol:
Det finns ingen planet B.

Återgå till Vintage-hifi