Jag behövde aldrig byta remmar, så jag får säga pass på det.
Det borde finnas instruktioner i servicemanualen. Säg till om du kör fast och dessutom inte hittar servicemanual på nätet, så kan jag vid tillfälle leta och ev. scanna. (Jag och manualen befinner sig inte på samma plats just nu, så jag kan hur som helst inte ens leta efter den för ögonblicket).
Det verkar ha funnits flera olika fjärrkontroller, alla som tillbehör, och kontakten var gemensam med någon/några rullbandspelare. Någon fjärrkontroll var trådlös.
Jag hade inte orginalfjärren utan använde en från JVC. Den fjärren anslöt respektive ledning till en gemensam återledare vid tryck på knapparna, och då blev en av funktionerna lite udda. En av knapparna är i däcket och orginalfjärrkontrollerna seriekopplad med playknappen (om jag inte minns fel). Om man kopplar den brytaren direkt till den gemensamma återledaren så kan man aktivera den funtionen utan att aktivera play.
Jag minns inte om det var pause eller record detta gällde, troligtvis var det record men jag kan minnas fel.
Den här orginalfjärren tror jag passar:
http://www.audio-extasa.eu/akai-rc70-remote-control-unit-p-1092.htmlMen som sagt, valfri fjärrkontroll där det är en gemensam ledare och en separat ledare per knapp fungerar. Det var den vanliga konfigurationen då det begav sig, och det går lätt att bygga själv om man vill.
Jag trädde in kabeln till min fjärr genom mitthålet på sockeln för fjärrkontroll, och lödde fast kabeln direkt inne i däcket. Det var på den tiden jag inte hade en aning om att det där uttaget antagligen är en säkerligen vanligt förekommande reläsockel. En googling visar att 11-pinnars reläsocklar verkar vanliga.
Gissningsvis kan man få tag på en hane om man lyckas prata snällt med nån som pysslar med industri-el och kan tigga någon trasig/skrotad plugin-modul för 11-pin reläsockel, eller så får man väl i värsta fall helt enkelt lobotomera bort innehållet ur ett relä för 11-pinnarssockel.