Akai gxc760d kassettdäck, servicetips

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

fimpen

Akai gxc760d kassettdäck, servicetips

Inläggav fimpen » 2014-09-28 21:13

Tjena. Mitt första inlägg.

Hittade detta vackra kassettdäck för några hundralappar. Till det yttre är den nästintill i nyskick, men den funkar inte. Vid tryck på play så stannar den efter en sekund, ibland går den några sekunder. Några tips på vad det kan vara för fel?

Remmarna är torra efter tjugo år i ett garage. Lampan för playknappen lyser inte heller och invändigt är den dammig som fan.

Jag tror inte jag vågar ge mig på att fippla själv med denna. Tips på serviceställen mottages gärna. Gärna i Uppsala/sthlm.

Tacksam för svar.
Mvh
Fimpen

Användarvisningsbild
Elektronror

Re: Akai gxc760d kassettdäck, servicetips

Inläggav Elektronror » 2014-09-28 22:20

Autostop drivs troligtvis av en rem.

fimpen

Inläggav fimpen » 2014-09-28 22:31

Ja, du har nog rätt. Efter en massa googlande hittade jag denna sidan, http://www.science-bbs.com/72-electronics-repair/684a5a0ffca82203.htm. Jag ser att remmen till räknaren är torr som fan och snurrar dåligt, så antagligen lurar den autostop att slå till.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-09-29 01:38

Prova att snurra räkneverkshjulet för hand medan du kör play-läget.

Men GXC-760D är ett tremotorsdäck. Jag hade gissat att autostoppet kände av vad som händer med motorerna.

Playlampan går väl sönder för att det är den som slits mest.

Nån stans underst-bakom så har jag servicemanual till detta däck. Jag har haft ett sånt däck själv, men slängde det för knappt 10 år sen eftersom jag totalt tröttnat på att det drabbats av märkliga mekanikfel (- oväntat för att vara Akai).

Det jag minns är att servicemanualen tyckte att man skulle byta båda spolmotorerna samtidigt om man var tvungen att byta en av dem.

Hur fungerar resten? Snabbspolning åt ena och andra hållet?

OBS att kapstanmotorn drivs av halvhög växelspänning, viss beröringsfara!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-09-29 01:49

Fick du med fjärrkontrollen också? En äkta trådfjärr :-) Ett av mina kassettdäck är ett sådant. Har inte provkört det på åratal.
Sitter nöjd :)

fimpen

Inläggav fimpen » 2014-09-29 09:54

MiaM: Tackar för input. När jag snurrar räknehjulet för hand så fungerar uppspelning samt spolning i båda riktningarna. Känns allt lite konstigt att autostop känner av räknesnurran snarare än motorn. Det är dock ett lågt klickande ljud vid uppspelning, ett mekaniskt ljud som inte påverkar ljudet. Kan det hänga ihop med att drivremmen också behöver bytas? Kanske lite allmän smörjning och rengöring vore behövligt.

Hur svårt är det att byta remmar? Drivremmen till räknaren ser det ut som att jag kan fixa själv, men drivremmen ser ut som att jag måste skruva isär en jävla massa för att byta, eller finns det nåt bra tips?

Nån som känner till http://videosound.se/ i Uppsala. Enligt hemsidan har de haft egen serviceverkstad sedan 79?

hifikg: Ingen fjärr tyvärr. Det var väl extratillbehör? Kommer ihåg när jag impade på polarna med VHS med trådfjärr i unga dar. haha

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-09-29 21:34

Jag behövde aldrig byta remmar, så jag får säga pass på det.

Det borde finnas instruktioner i servicemanualen. Säg till om du kör fast och dessutom inte hittar servicemanual på nätet, så kan jag vid tillfälle leta och ev. scanna. (Jag och manualen befinner sig inte på samma plats just nu, så jag kan hur som helst inte ens leta efter den för ögonblicket).

Det verkar ha funnits flera olika fjärrkontroller, alla som tillbehör, och kontakten var gemensam med någon/några rullbandspelare. Någon fjärrkontroll var trådlös.

Jag hade inte orginalfjärren utan använde en från JVC. Den fjärren anslöt respektive ledning till en gemensam återledare vid tryck på knapparna, och då blev en av funktionerna lite udda. En av knapparna är i däcket och orginalfjärrkontrollerna seriekopplad med playknappen (om jag inte minns fel). Om man kopplar den brytaren direkt till den gemensamma återledaren så kan man aktivera den funtionen utan att aktivera play.

Jag minns inte om det var pause eller record detta gällde, troligtvis var det record men jag kan minnas fel.

Den här orginalfjärren tror jag passar:
http://www.audio-extasa.eu/akai-rc70-remote-control-unit-p-1092.html

Men som sagt, valfri fjärrkontroll där det är en gemensam ledare och en separat ledare per knapp fungerar. Det var den vanliga konfigurationen då det begav sig, och det går lätt att bygga själv om man vill.

Jag trädde in kabeln till min fjärr genom mitthålet på sockeln för fjärrkontroll, och lödde fast kabeln direkt inne i däcket. Det var på den tiden jag inte hade en aning om att det där uttaget antagligen är en säkerligen vanligt förekommande reläsockel. En googling visar att 11-pinnars reläsocklar verkar vanliga.

Gissningsvis kan man få tag på en hane om man lyckas prata snällt med nån som pysslar med industri-el och kan tigga någon trasig/skrotad plugin-modul för 11-pin reläsockel, eller så får man väl i värsta fall helt enkelt lobotomera bort innehållet ur ett relä för 11-pinnarssockel.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-09-30 00:43

Oj, det var en exklusiv fjärr det, 650 dollar!? Det kostade väl inte ens kassettdäcket när det begav sig. Vill tro att jag betalade runt 4000 för mitt, eller så var det mindre än så, men knappast mer. Hoppas jag.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-09-30 23:09

Ja, det är väl ockerpris p.g.a. ovanligt samlarobjekt och/eller lycksökare som driver siten. Jag föreslår inte köp därifrån, utan länkade bara för att visa vilken exempel på en passande fjärrkontroll :)

I princip borde fjärrkontrollutgångar från diverse "fjärrstyrnings-central"-burkar kunna funka, eventuellt med nivåomvandlare.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-09-30 23:35

Påminner om remoten jag har till mitt Nakamichi 582, RM-580, det fanns även trådad fjärr, tror den hette RM-200
men jag slog till på en IR 8) för dyra pengar då det begav sig ca 1981... :D
Mottagaren till vänster ovanpå den externa Dolby B-C NR-200an och fjärkan till höger.
Nakamichi582-NR200-Remote-120120-1b.jpg
Nakamichi582-NR200-Remote-120120-1b.jpg (237.24 KiB) Visad 2016 gånger
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2014-10-03 18:21

vilken vacker o nostalgisk bild och med ett Maxell UD 90 band i maskinen, helt rätt :D
Har du fått mask? nej då bara munskydd

fimpen

Inläggav fimpen » 2014-10-06 23:15

Gav mig på den själv iaf. Nu är det nya remmar och hjul. Klickljudet kom ifrån ett dåligt hjul. Bytte den trasiga playlampan med pauslampan, måste ju lysa när man spelar. Bara fixa lite sprit och rengöra tonhuvudet. Något man ska tänka på vid rengöring av tonhuvudet eller är det bara att topsa på?

Den låter riktigt bra.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-10-07 00:36

Defluxer?

Återgå till Vintage-hifi